Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsgeir Sivertsen Endret for 9 år siden
1
Info-dager 2014 Søking skoleåret 15-16 Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov
2
Forskriftsendringene i korte trekk 1.Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter 2.Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere 3.Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever 4.Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 5.Mer utfyllende regulering av inntak av voksne 6.Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater
3
Sentrale hensyn bak bestemmelsene Ivareta søkernes rettssikkerhet Mer lik praksis i landet Hindre usaklig forskjellsbehandling Prioritet i inntaket for en elev er et konkurransefortrinn Særlig på populære utdanningsprogram (på populære skoler) vil det at en elev prioriteres gå på bekostning av en annen elev Bestemmelsene må fungere i praksis Rettighetene elevene har etter loven skal oppfylles
4
Sentrale bestemmelser i oppl. Inntaksbestemmelsene skal ikke uthule rettigheter eleven har etter opplæringsloven Elevens rett til videregående opplæring - § 3-1 –Rett til inntak på ett av tre utdanningsprogram som ungdommen har søkt på –Rett til to års videregående opplæring innenfor utdanningsprogrammet
6
Vilkår for inntak Eleven er skrevet ut av grunnskolen Gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet i minst 9 år Har tilsvarende realkompetanse som fullført norsk grunnskoleopplæring for voksne
7
Kommunens ansvar Om dokumentasjon for gjennomgått grunnskoleopplæring mangler, skal saken sendes tilbake til kommunen som avklarer realkompetansen til søkeren (enkeltvedtak)
8
Forts kommunens ansvar § 6-15 Melding pr 1. oktober til fylkeskommunen for sakkyndig vurdering fra fylkeskommunal PPT (samtykke) § 6-17 Melding pr 1. oktober til fylkeskommunen (samtykke) Tilbakemelding
10
Erfaringer fra årets inntak – spesialundervisning og tilpassing Ulike tolkninger av paragrafene Vanskelig å skille mellom 1. februarsøkere og 1. marssøkere Hvem skal/kan søke fortrinn? Mye nytt i vigo-web med påfølgende feilavkrysninger Nivå § 6-17 lite definert
11
Erfaringer forts. Færre søkere 1. februar Færre vedtak til nå i høst – er det riktige tall? Flertallet er 1. marssøkere (ulike grupper) Stor variasjon i info om elevene til ny skole Fortsatt SVÆRT viktig med overgangsmøter og info fra grunnskole Søkere med åpenbare behov for spesu som søker 1. mars – tiltak skal ikke prøves ut før henvisning til PPT for sakkyndig vurdering
13
Inntak til VG1 Søknadsfrister -1. februar -1. mars Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket Differensiert inntak ivaretar søkere med rett til fortrinn i inntaket
14
Søknadsfrister
15
Søknadsfrister forts
18
Søknadsfrist 1. mars Alle andre søkere med rett til videregående opplæring etter opplæringslovens § 3-1 Viktig: Søkere med vedtak om spesialundervisning som ikke har rett til fortrinn eller individuell vurdering i inntaket, skal søke 1. mars. Deres behov for spesialundervisning skal vurderes etter kartlegging/utprøving i ny skole. Åpenbare behov skal ikke vente! Bruk av overgangsskjema.
19
Inntak Fortrinnsrettselever får et tidligere inntak Det vurderes om søkere til individuell vurdering skal få et tidligere inntak
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.