Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Godt lokalvalg 2015 -hva må til? -erfaringer Jørgen H. Kristiansen, varaordfører Kristiansand Barnas by KrFs landskonferanse 2015 - Gardermoen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Godt lokalvalg 2015 -hva må til? -erfaringer Jørgen H. Kristiansen, varaordfører Kristiansand Barnas by KrFs landskonferanse 2015 - Gardermoen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer Jørgen H. Kristiansen, varaordfører Kristiansand Barnas by KrFs landskonferanse Gardermoen

2 Sterk korrelasjon mellom nasjonalt og lokalt resultat Oversikt over lokalvalget i Kristiansand og KrFs nasjonale oppslutning

3 Lokale valgtiltak: Hva er «inn» og hva er «ut»? Hvor får man mest igjen for ressursene? «Ut»: 1.Avisannonser (Stadig færre har avisabonnement) 2.Stands 3.Kinoreklame (koster for mye ift nytten) 4.Egen hjemmeside (ikke nødvendigvis «ut» som statisk informasjon, men ressursene for innholdsproduksjon bør være rettet mot sosiale medier.) 5.Kontroversielle saker. ( Dropp saken om du er i tvil) «Inn»: 1.Bussreklame (synlig) 2.Dør til dør-aksjoner (Det er en grunn til at Høyre og AP prioriterer dette) 3.Taler og opptredener i ulike forsamlinger, menigheter, husbesøk? 4.Sosiale medier (Viktig med aktivitet, ellers mot sin hensikt) 5.Gode lokale saker på gjenkjennbare KrF-områder (spesielt familie og svake grupper)

4 Valgkamp i endring? «Den lange valgkamp» vs. «Den korte valgkamp» For 8-12 år siden: Lokalavisen var viktigere før. –Papiraviser blir mindre og mindre viktige. Lokalt handler det handler mindre og mindre om saker og tema. Det handler mer om hvordan man oppfattes. –OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME. –Hva du har gjort siste 4 årsperiode?. «Den lange valgkampen» er viktigere nå enn den intensive 5-6 ukers valgkampen har vært tidligere. –Si ja til det du kan få av taleoppdrag og forespørsler. Treffer du en forsamling som får et godt inntrykk av deg, kan det få stor betydning for valgresultatet. –Treffer du et menneske som får et godt inntrykk av deg, gir det ringvirkninger. –Slike opptredener er lettere å få til et år før valgkampen, enn i selve valgkampen. Om du er ny listekandidat som ikke har vært aktiv før. Hva har dine forgjengere gjort for KrF og kommunen. Har de vært synlige?

5 Oppsummert: Et godt lokalvalg: Hva må til? 1.Vi er «dessverre» veldig avhengig av at partiledelsen gjør det godt i de nasjonale TV-debattene og at KrF sentralt klarer å sette agenda med gode saker. 2.Finn de gode lokale sakene og unngå de kontroversielle sakene 3.Vær synlig og alltid tilgjengelig for media. Ring opp igjen eller send sms om en journalist ringer og du ikke rekker å svare. 4.Prøv å bli invitert som taler til menigheter og ulike forsamlinger og foreninger. La folk bli kjent med dere –Urovekkende mange menigheter som har et veldig avslappet forhold til hvem som styrer landet og kommunen. Vis interesse for menighetens arbeid. Her ligger det et betydelig potensiale 5.Engasjer medlemsmassen. –Dette er KrFs største aktivum. Vi har mange medlemmer –Ser at Høyre og AP bruker medlemsmassen til dør-til-dør-aksjoner Godt valg og lykke til med en viktig valgkamp for KrF!


Laste ned ppt "Godt lokalvalg 2015 -hva må til? -erfaringer Jørgen H. Kristiansen, varaordfører Kristiansand Barnas by KrFs landskonferanse 2015 - Gardermoen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google