Laste ned presentasjonen
1
Logistikk NDLA side 77 til 92
2
Kompetansemål - logistikk
beskrive logistikkfunksjonen i en virksomhet ved å gjøre rede for en rasjonell og sikker vareflyt fra innkjøp til gjenvinning
3
Hva er logistikk Logistikk i familien
Vaske klær Rydde klær Dekke bord Matvarer på plass Serie gjøremål – samarbeid med andre – visst tidspunkt Hjemme Arbeider Går på skole Fritidsaktiviteter Henger med venner I faget Service og samferdsel: Prosesser eller aktiviteter
4
Logistikk : Bedrifter Militæret Hjemme Folks dagligliv Effektivitet
Fungerer som en produksjonsbedrift
5
Logistikk bedrifter 1960 tallet logistikk som begrep
Innkjøp/inn-transport av råvarer og komp Distribusjon av ferdigvarer til kunder Utvidet logistikkbegrep: Materialadministrasjon – lager – produksjonsstyring informasjonsstrømmer og avveiinger mellom egenproduksjon og innleide tjenester
6
De betrakningsmåtene og prinsippene som man legger til grunn for å:
Planlegge Utvikle Organisere Samordne Styre Kontrollere Materialstrømmen fra leverandører til sluttbruker Oppgave pizzakokken
7
Sentrale begreper Verdikjeden – leverer varen for videreutvikling for salg Distribusjon – organisering og påvirkning av varestrømmen fra produsent til sluttbruker Transport – de 4 transportsystemene - gods lager og lagerstyring – varer på lager - kostnader varemottak og materialhåndtering - innkjøp og forsyning - ordrebehandling og kundeservice - salg og markedsføring - produksjon og produksjonsplanlegging - informasjon og kommunikasjon - gjenvinning
8
Verdikjede Produksjonskjede Distribusjonskjede
En bedrift leverer varer til en annen bedrift som enten lager en ferdigvare for salg eller bearbeider råvaren videre Distribusjonskjede Bedrifter er involvert med å transportere, lagre, overføre mellom hvert enkelt ledd Dette kalles en Verdikjede
9
Komponenter Varer eller produkter som er nødvendige for å ferdigstille andre varer eller produkter Bedriftskjede – når flere bedrifter deltar i en slik prosess Distribusjonskjede – verdikjede ut ifra et distribusjonsperspektiv – hvert ledd tilfører en merverdi Fra ide – design – markedsføring – råvare til ferdig produkt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.