Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder."— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder

2 2 Status Sentrumshandelen  Serveringsstedene går meget bra.  Butikkene. Ulik tendens – resultater.  Handelen går tilbake på landsbasis.

3 3 Omsetningstall 1. kvartal 2011  200 største kjøpesentrene: - 0.9 %  Buskerud Handelspark: - 1.2 %  Gulskogen: + 28.2 %. 36 nye butikker.  Liertoppen: - 1.4 %  Sandvika Storsenter: - 6.6 %  Trekanten i Asker: - 3.2 %  Magasinet: - 4.3 %. Dette er tall pr. 31/5.  Torget Vest: + 1.3 %. Dette er tall pr. 31/5.  Sentrumshandelen forøvrig: Ulike resultater.

4 4 Drammen sentrum  Magasinet: Økt besøkstall – nedgang i omsetning.  + 85.000.  Torget Vest: Nedgang i besøkstall – omsetningen holder seg.  - 35.000.  Frittstående butikker: Få vil legge frem tallene sine. Har de som står frem i media dokumentert med tall. Nei.  Gulskogen kommet for å bli!  Store begivenheter påvirker handelen negativt (Ski VM)  Høye strømregninger påvirker negativt  Butikkene leverer resultater i henhold til landsgjennomsnittet  Forutsigbarhet viktig for å videreutvikle og levere gode resultater/ produksjoner.  Resultater: Overskudd – sunn og god drift  God egenkapital.  Pr. 31.12.10: 3.3 mill.  Inntektene fordeler seg slik:  Markedsføringsbidrag fra alle eierne, bortsett fra kommunen 18%  Næringslivsprosjekter og oppdrag/prosjekter for kommunen 82%

5 5 Drammen sentrum  Ikke gode nok på felles åpningstider. Kun 68 % som følger anbefalte lukketider. 18.00 – 16.00. Uforutsigbart for kundene.  Konkurrentene har åpent til 21.00/22.00.  Lørdagen er den viktigste handle dagen.  Handel via internett øker kraftig.  Flere butikkdrivere i sentrum sutrer for mye og skylder på andre!

6 6 Virkemidler  Hva vil kommunen med sentrumshandelen?  Er Drammen sentrum attraktivt nok?  Produktutvikling!  Hvem har ansvaret? DK, BVD, Gårdeierne, butikkene, restaurantdriver, andre?  Er den nye gågaten attraktiv nok?  Bør Schwenckegata bli gågate.  Nytt kjøpesenter på Strømsø? Investor kontakt.  Er butikkmiksen attraktivt nok?

7 7 Hva må til?  Kommunen må prioritere tiltak som fremmer sentrum.  Tilgjengelighet er viktigst. Bilen er kommet for å bli!  Bygge flere parkeringsplasser.  Bybrua må ikke stenges for personaltrafikk.  Gårdeierne må forplikte sine leietaker til aksjonærskap i BVD og følge felles åpningstider.  Butikkene må fremstå offensive og benytte seg av felles tiltak og gratis markedsføring! Være best på kundebehandling og service.

8 8 Parkering – våre synspunkter  Like konkurransevilkår som hos kjøpesentrene.  Kun 24 % av plassene i sentrum på bakkeplan er kommunale.  Etterskuddsbetaling må innføres omgående. Det vil skje i 2011.  Hvis to timers gratis parkering ikke er mulig foreslås å gjeninnføre ”gammel ordning”. Ingen ”støy” ved denne ordningen!  Avgiftsfritt etter kl.16.00 på hverdager og før og etter 10.00-12.00 på lørdager.  Innføres umiddelbart og må ha varighet langt utover ett år.

9 9 Takk for oppmerksomheten! www.bvd.no


Laste ned ppt "Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google