Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger"— Utskrift av presentasjonen:

1 Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Stein Kristian Lereim Fastlege Risvollan legesenter

2 Hva gjør vi på kontoret. 2006: 11
Hva gjør vi på kontoret? 2006: 11.6 mill konsultasjoner ,1 mill andre kontakter Hyppigst brukte takster: 1) 2ad (konsultasjon) 22,7% ) 1bd (tlf/brev) 6,1% h (resept/sykemeld) 4,3% Konsultasjonsstatistikk for 2006 (Nossen 2007) 2: 2dd 3: 701a 4: 2cd 6: L1

3 Noen som kjenner seg igjen?

4 Forsinkelse, et problem. For hvem. Pasienten. Legen. Medarbeidere
Forsinkelse, et problem? For hvem? Pasienten? Legen? Medarbeidere? Økte krav fra pasienter om utredning, behandling, tilgjengelighet og sannsynligvis punktlighet.

5 ”I tråd med samfunnsutviklingen må også fastlegers tjenester i størst mulig grad være tilgjengelige på tidspunkter som passer for pasientene. Ikke alle pasienter kan ta seg fri fra jobben eller andre forpliktelser. Og leger må, som andre tjenesteytere erkjenne at de er til for sine kunder og klienter, og ikke omvendt. Noen legesentre har allerede utvidet åpningstid. De bør bli flere”. (Torunn Janbu) Gjelder nok også for punktlighet Mer krav til punktlighet vil trolig komme fram fra pasienter

6

7 Samfunnsøkonomi Tall satt litt på spissen… 15 min forsinkelse på alle konsultasjoner: Utgjør 3 mill timer Et årsverk er 1800 timer Gir 1600 tapte årsverk per år Debatt ang leder i Dagens Medisin. Dette er nok ikke fakte, men forsinkelse koster

8 Hva gjør forsinkelse med oss
Økt stress Harelabb? Kveldsarbeide Helgearbeide Lunsjen Middagen Barnehagen

9 Årsaker til forsinkelse Hvem sin skyld. Pasienten. Legen
Årsaker til forsinkelse Hvem sin skyld? Pasienten? Legen? Legekontorets organisering? Multifaktorelt. Gå litt inn på de forkjellige

10 Pasienten Pasienten kommer for seint, gammel vane ? Legen stort sett alltid forsinket tidligere Har for mange problemer Har sammensatte problemer Har rituelle ønsker BT, lytte på

11 Forsinkelser årsaket av andre pasienter
Akutt alvorlig syke pasienter utenfor kontoret: hj.spl, ØH sykebesøk Akutt alvorlige pasienter på kontoret Ekstra pasienter som sekretæren ikke finner ledig plass til

12 Legen Legen kommer for seint på jobben
Legen kommer for seint fra lunsjpausen Legen kommer for seint fra møtet Legen gir åpning for for mange og omfattende problemer Legen har ingen ”buffersoner” i løpet av dagen Legen tar telefoner som tar lengre tid Legen starter opp for lange skrivejobber

13 Kommunikative problem  Legen stiller for mange åpne spørsmål Pasientens verbale tendenser får dominere Legen makter ikke å sette grenser Uheldig utenomsnakk gir invitt til tidstap:”Hvordan var konfirmasjonen?”

14 Legekontorets organisering
Lab forsinkelser, alltid noen pasienter på vent Skiftestua, ”titte på sår” Telefonavbrytelser hj.spl, apotek, sykehus, medhjelpere, fysioterapeuter, kiropraktorer, pasienter, pårørende, listen er lang Dataproblemer forsinker

15 Løsning Pasientene De som er notorisk seine bør få advarsel. Om ikke det hjelper må de ha ny time og da møte presis Avgrens konsultasjonen. "Du har mange viktige problemer, i dag tar vi problem 1 og 2. Du får ny time for 3 og 4. Sammensatte psyko/sosialmedisinske problemer legges til spesielle dager du har mere tid Bryt ritualer, man trenger ikke lytte på hjertet og lungene hver gang du kommer på time

16 Løsning Organisering Hver lege bør ha rikelig ledige timer hver dag, bare en ting er sikkert i vår hverdag: Arbeidsdagen vår er uforutsigbar Om nødvendig legg inn en buffersone på for-og ettermiddag Husvakt ordning: En lege er ansvarlig for å ta livstruende  tilstander eller utrykning av kontoret. Rullerer blant legene Avklar hvilke telefoner som skal inn til legen, hva skal inn på time, når skal legen ringe tilbake.

17 Løsning Legen Møt på jobb før første pasient! Det tar tid å starte dataen. Ta lunsjpausen til rett tid, og forlat lunsjen presis Henlegg telefoner som tar tid til dager du har tid Start lange skrivearbeider på slutten av dagen når ingen pasienter venter på deg

18 Takk for oppmerksomheten!

19

20 Nå blir det kaffepause frem til kl 15:15.


Laste ned ppt "Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google