Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer i arbeidet med å utvikle Oslo sentrum

2 Happy shopper alias den glade kunde

3 Oslo Handelsstands Forening Arbeider for lønnsom handel og service i Oslo-regionen • 50 kjeder • 30 kjøpesentre • 1 600 butikker • 70 mrdr i omsetning, herav 42 i Oslo • 80.000 ansatte

4 Handelen er tilpasningsdyktig Etablerer seg der forholdene legges til rette (alt fra på et jorde til sentrum) og kunden er i fokus! (det lønner seg)

5 Handelen i Oslo lavere vekst enn Akershus

6 Servering

7 Årsakene til nedgang i dekningsgrad for handel i Oslo • Etablering av store, attraktive kjøpesentre i de tilgrensende kommuner/regioner • Butikker som tidligere skapte konkurransekraft spesielt for Oslo-handelen kan nås gjennom filialer i kjøpesentre i omegnskommunene • Et Oslo Sentrum som på mange områder ikke lenger fremstår som unikt som handlested for utenbysboere • Redusert tilgjengelighet til sentrums handelstilbud for de som ikke benytter kollektive transportmidler • En kjøpekraft for Oslos innbyggere som har hatt mindre vekst enn landsgjennomsnittet • Stor økning i grensehandel – 20 mrdr

8 HANDELSANALYSE FOR OSLO SENTRUM – VALG AV TRANSPORTMIDDEL (mai 2010) • 6 % benyttet egen bil • 2 % kjørte med venner/nabo • 67 % benyttet bare ulike kollektive transportmidler for å komme inn til Oslo sentrum for å handle • 15 % gikk til Oslo sentrum • 5 % benyttet sykkel.

9 HANDELSANALYSE FOR OSLO SENTRUM – VALG AV TRANSPORTMIDDEL

10 Stort vekstpotensiale Oslo har store muligheter (og utfordringer) med mer enn 10.000 nye innbyggere per år de neste 20 årene. Tilsvarer 16 mrdr i årsomsetning

11 Mine påstander 1.Det er handelen som gir byen puls! (nå er det hvilepuls i Oslo sentrum) 2.Fortsatt mulig å gjenskape Oslo som handelshovedstad (trenger nå å være konkret og handlingsorientert)

12 Sentrum må ta handelen på alvor og tilrettelegge og tenke som et kjøpesenter • Ansett City manager/sentrumsleder • Bransje- og butikkmix – butikk, servering, kultur og opplevelser • Tilgjengelighet for handlende • Bil og parkering • Åpningstider • Renhold • Trygghet • Få lyst til å handle i byen • Få lyst til å komme tilbake (for å handle)

13

14 Utfordringer i Oslo

15 OHF ønsker • Levende by 0600-2400 • Taggefri by (vekk også med taggeveggen) – 80 mill kr til fjerning • Ren by. Samarbeid med Rusken og Kirkens Bymisjon. • Tiggefri by (de som må tigge skal fanges opp av hjelpeapparatet til bl a Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen og det offentlige • Trygg by for kunder og ansatte • Godt kollektivtilbud • Godt parkeringstilbud – lett å finne frem og konkurransedyktig på pris i forhold til eksterne kjøpesentra

16 OHF ønsker • Store parkeringshus inntil stamveinettet og handelsområdene for å hindre unødvendig kjøring og forurensning. • Nye p-hus under Festningen, Youngstorget og Rådhuset • Gateparkering – korttidsparkering for handlende • Gratis gateparkering på lørdager og søndager samt etter kl 16 på hverdager • Ingen bompenger på lørdager og søndager • Tilrettelagt for effektiv varedistribusjon • Butikker på gateplan tilrettelagt for lønnsom handel og universell utforming – også større enheter i sentrum • Handel og boliger inn i gamle bankpalass i sentrum • Flere spesialbutikker og merker som ikke finnes på vanlige kjøpesentra

17 OHF ønsker • Trivelige plasser med marked og et sted å sitte ned • God belysning som skaper trivsel og trygghet • Skilter og reklame som gjør det enkelt å orientere seg – ikke for rigid • Flere boliger, også for barnefamilier, i sentrum • Nye og lønnsomme handelsmuligheter ved utvikling av Kvadraturen og Kirkegata, Fjordbyen, Bjørvika, Sørenga og Filipstad • Oppfølging av Næringspolitisk handlingsplan for Oslo kommune

18

19 La oss skape en levende by med handel, servering, kultur og opplevelser i nye, rene og trygge Oslo

20 La oss skape ”downtown” i Oslo med spennende og trygge myldreområder som man ikke finner på noe kjøpesenter

21 OHF kan handel og service i Oslo og vil være en aktiv medspiller og pådriver for å skape en levende by!

22 Ta gjerne kontakt Gunnar Larssen Mobil: 90641528 gunnar@ohf.no www.ohf.no


Laste ned ppt "Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google