Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Krise: fare & mulighet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Krise: fare & mulighet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Krise: fare & mulighet

2 Det er ikke vanskelig og snakke, men å få noe sagt
Fader vår: 67 ord Ti Guds bud: 297 ord US uavhengighetserklæringen: 300 ord Ett EU-direktiv om karamellimport: ord!

3 Ordmängd

4 Informasjonsflom 2500 BUDSKAP OM DAGEN DU HUSKER 15 AV DEM

5 Hva husker vi? 10% av det vi leser 20% av det vi hører
30% av det vi ser 50% av det vi hører og ser 80% av det vi sier 90% av det vi sier og gjør samtidig

6 Kravene til informasjon
Informasjon skal være riktig Informasjon skal være vesentlig Informasjon skal være forståelig Informasjon skal være kort og konsis Målet ditt: Bli forstått og trodd

7 Tre klassiske feil For mye informasjon - budskapet drukner
Dårlig struktur – bristende logikk Bristende engasjement

8 Gjennomslagkraft: BEGRIPELIGHET Valg av ord, tempo, eksempler, bilder. TROVERDIGHET Budskap, blikk, helhet. PATOS Engasjement, identitet, utstråling, intensitet

9 Hva er en nyhet? Det som berører og angår: Katastrofer/ulykker
Konflikter/motsetninger Skandaler Felvurderinger/overskridelser Det som er nær og annerledes Liten mot stor Hjelter/kjediser ...en glad story

10 Journalistens rolle Generalistens møte med eksperten
Er ikke sakkyndig (som regel) Kan sette seg raskt inn i et problem Har ofte bestemt vinklingen på forhånd Vil ha dokumenterbar informasjon Prøver å sette saken i en sammenheng Løper ofte i flokk med kollegene

11 Kontakt: på sikt. Start i tide - når saken er ny
Orienter deg i medielandskapet Medie må pleies - kontinuitet Bruk gode saker bevisst

12 Kontakt: egen Definere budskapet (Hva vil jeg si. Hvorfor?)
Formulere det journalistisk - 2, 3 hovedpoenger, skriftlig Ta kontakt med redaksjonen. Spør etter relevant reporter/desksjef. Presentere saken, be om å få sende notater, fakta via fax/mail Følg opp - still deg til disposisjon. Kontinuerlig kontakt. Ev formidle andre kontaktpersoner.

13 Kontakt: redaksjonell
Vis imøtekommenhet Kjøp deg tid Grundige forberedelser Vær oppdatert på ditt fagområde Tenk igjennom budskap og formulering

14 Kontakt: intervju Tema? Spørsmål? Gi et ærlig og åpent inntrykk
Unngå spekulasjoner og synsing Lytt til spørsmålet Snakk folkelig Snakk i bilder Ikke la deg overrumple Be om utdyping Gjenta hovedbudskap

15 10 intervju-tips: 1. Still forberedt 2. Still krav
3. Vær deg selv - ikke spill 4. Ikke lyv! 5. Snakk klart og presist 6. Begrens antall poenger 7. Bruk eksempler 8. Se på intervjueren 9. Ikke bry deg om det tekniske 10. Vis engasjement!


Laste ned ppt "Krise: fare & mulighet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google