Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gavekort, Kampanjekort, Bonussystem, Database

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gavekort, Kampanjekort, Bonussystem, Database"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gavekort, Kampanjekort, Bonussystem, Database

2 Produkter 1. Gavekort; Få frem gavekort i butikk  displayer med peg
Velg beløp og aktiver gavekortet i kortbutikken på nett 2. Kortbutikk på nett; I. Kjøp gavekort online II. Åpne og betale gavekort som er levert ut i handleposer til kunder før jul, eller levert kunder pr. DM, Kundeavis etc online III. Åpne kampanjekort via kortnummer og mobil 3. Kampanjekort 4. Database 5. Bonusklubb

3 1. Gavekort Øke salget av gavekort i butikk:
Peg-oppheng, kort med eller uten ferdigtrykt verdi Gavekort-Display på disk, gulv eller vegg Gavekortet aktiveres i butikk eller i kortbutikken på nett

4 2. Gavekort (Kortbutikk på nett)
To forskjellige bruksområder for online gavekortkunder: Bestille gavekort online, (levert direkte til kundens postkasse) Åpne og betale gavekort mottatt i handleposen, i DM (eks før jul), eller hentet i en butikk

5 2. Åpne og betale gavekort fått i butikk, mottatt i kundeavis/DM mm fra kortbutikken
Når man har kortbutikken på nett kan man også benytte denne butikken til å aktivere gavekort Dere får en link som dere kan legge inn på deres hjemmeside Kortet åpnes/aktiveres ved at kunden legger inn kortnummer og ønsket beløp på gavekortet Kunden kommer deretter inn i betalingsløsningen hvor han betaler for gavekortet Dette åpner for en helt ny distribusjon av gavekort, gavekort åpnes hjemme hos kundene

6 2. Bruk av kortbutikken ved bestilling av kampanjekort
Kjeden kan bestille kampanjekort med individuell kortdesign i kortbutikken. Nyåpninger, spesielle anledninger hvor en bruker kampanjekortene til å trekke til seg kunder Kjedens butikker kan bestille kampanjekort i nettbutikken (lokale kampanjer) Kjeden/butikkene bestemmer da selv utløpstid på kampanjekortene

7 3. Kampanjekort-eksempler
En kunde velger å kjøpe et produkt av kjeden. Valget av leverandør er helt tilfeldig, kjeden er heldige Kunden får et kampanjekort på 20% av kjøpe-summen, ikke et kontant avslag i kassen Kunden skal senere handle et produkt som kjeden og flere av kjedens konkurrenter kan tilby. De velger denne kjeden fordi de har et kampanjekort med for eksempel 150 kroner i lommeboken,- Ved en vanlig rabatt ville kunden kanskje handlet hos en konkurrent

8 3. Kampanjekort Kunden får et kampanjekort istedenfor et kontant avslag i kassa Kundene betaler full pris, og rabatten leveres kunden via et kampanjekort Pengene/rabatten overføres kampanjekortkontoen til kjeden Kommer ikke kunden tilbake får de heller ingen rabatt For kunden er summen på kampanjekortet reelle penger hos kjeden, for kjeden er det varekostnaden som er utgiften Det betyr kjeden kan kjøre mye høyere rabatter via kampanjekort enn via kontante avslag i kassa 15% kontant avslag = rundt 45% avslag ved bruk av kampanjekort

9

10 3. Kampanjekort, Kontantstrømmen
Butikk Kunden innbetaler beløpet (kr )for varen. Eks, 30 % rabatt. Kr. 700,- går inn på butikkens konto Kr. 300,- overføres automatisk til den sentrale kampanjekort-kontoen Kundens kampanjekort fylles opp med kr. 300,- Butikk Når et kampanjekort innløses overføres beløpet automatisk fra den sentrale kampanjekort-kontoen til den aktuelle butikken. Dette skjer daglig.

11 3. Bruk av kortbutikken til å få informasjon om kunder ved bruk av kampanjekort
Kunden aktiverer kortet på kjedens nettsider: ved å legge inn kortnummer og mobilnummer Kjeden får samtykke fra kampanjekortholder til å sende informasjon/reklame direkte til kundenes mobiler, mailadresser, postkasser, Kunden legger selv inn sine produktinteresser som han/henne helst vil ha informasjon om Alt lagrer seg i en kampanjedatabase

12 3. Kampanjekort Kortet lades i terminal, men kortet er inaktivt.
Kunden selv må inn på nettsidene til kjeden og åpne kortet sitt Info om kunden blir automatisk utfylt. Kunden kan fylle inn hva de ønsker gode tilbud på/interesseområder Her henter man også samtykke Dersom målet er å bygge kundekartotek/kundeklubb og få kunder til butikk, så bruker kjeden penger først når disse kriteriene er oppfylt. NO CURE NO PAY

13 4. Databasen Får eget brukernavn og passord
Alle gavekorttransaksjoner oppdateres daglig Alle kampanjekorttransaksjoner oppdateres daglig Alle transaksjoner i bonussystemet oppdateres daglig (innmelding av kundenes debet/og kredittkort)

14 4. Databasen Gavekort: Alle rapporter kan hentes ut, breakage, når og hvor kort er ladet og brukt Kampanjekort uten databygging, kun trafikk i butikk: Alle rapporter skiller seg ut fra gavekortene. Enkelt for marked å se hvor og når en kunde har vært hos kjeden med et kampanjekort. All gavekorthistorikk lagres Alle kampanjer med kampanjekort lagres Kan følge daglig utvikling på nåværende kampanje

15 4. Databasen, kampanjekort ved databygging
Alle data lagrer seg i databasen Transaksjonsdata, når og hvor kortet er brukt, hentet fra FTP server hos Evry (vanlige gavekortrapport) Alle data som kundene selv har lagt inn i Arks online kortbutikk, Navn, mobil, mail, produktinteresser, samtykke Alle data fra Bisnode (kredittsjekk selskap) Bolig Aldersintervall Familiestruktur Kjønn Inntektsintervall Postnummer Kjøpekraft

16 4. Databasen, kampanjekort ved databygging
Kan segmentere kundene/lage utvalg og sende SMS, mail direkte til kundene Snart kan det også sendes, post, push-meldinger, mobile kampanjekort direkte til segmenterte grupper Kan søke og lage rapporter på alle data Kan lage og lagre grafene i ulike filformater Ulike diagramtyper

17 4. Databasen (Gavekort og kampanjer)
Hente og generere rapporter direkte på nettet, når man selv ønsker

18 Lojalitetsløsning er et samarbeidsprosjekt
EVRY Self Service Lojalitetsløsning er et samarbeidsprosjekt Elektroniske Tjenester AS Løsningsleverandør innenfor forhåndsbetalte kort, tjenesteleverandør Point Norge AS Terminaler, PCI regelverk EVRY Norge AS Lojalitetsløsning, Apps Bisnode Kundedata/analyse

19 Hovedpunkter lojalitetsløsning
EVRY Self Service Hovedpunkter lojalitetsløsning Lojalitet følger betalingsmiddel hos riktig Kjede(r) Kjede styrer verdi av lojalitet i rabatt-% av kjøpsbeløp Lojalitet omregnes til penger og legges inn i en prepaid reskontro Noen hovedpunkter: Kunden registrere seg selv og sine betalingskort i butikk, mobil eller WEB På kundens «MinSide» funksjonalitet på WEB og Mobil gis det oversikt over transaksjoner, saldo og mulighet for å aktivisere elektroniske bonussjekker Kjede kan kunne kommunisere via «MinSide» direkte til kunden, publisere innhold og gode tilbud, også posisjonsstyrt på mobil Enkel innrullering av kunder innsamlet via Kampanjekort eller kunder i eksisterende kundeklubber

20 Hovedfunksjoner Fase 1/pilot: Videreutvikling: EVRY Self Service
Innmelding m/Facebook integrasjon Registrering/innhenting av kundedata og betalingsmiddel Oversikt opptjent bonus Oversikt transaksjoner Oversikt butikker Oversikt tilbud, posisjonsstyrt Deling på sosiale media Aktivere elektroniske bonussjekker Push varslinger Videreutvikling: Generelle forbedringer Integrasjon med kjedens hjemmeside på Facebook Flere varslinger og mer interaktivitet Kvitteringer Rabattkuponger, automatisk bruk Gamification løsninger Sjekk inn/ut løsninger koblet til Beacons, Cisco CMX WiFi eller NFC Andre kundebehov

21 4. Databasen ved Lojalitetssystemet
Kunden registrerer egne kort, debetkort og kredittkort Alle transaksjoner lagrer seg i databasen, hver gang en bonuskunde er i butikk og handler Enkelt å registrere HVA den spesifikke kunden handler, da vanlige kort nå er registrert Kjøpemønsteret til den spesielle kunden kan kartlegges Dette åpner for en mye tettere dialog mellom kjeden og kjedens kunder Kunnskap gir høyere treff% ved markedsføring. Dette vil føre til at kjeden får flere kunder i butikk, mer fornøyde kunder, og at kjeden vil tjene mer penger

22 4. Bruk av kampanjekort til å bygge lojalitetskunder
I tillegg til kortnummer og mobil, registrerer kunden inn egne kort for å få aktivert kjedens kampanjekort kjeden vil bli bedre kjent med kunden sine, og gir bort kampanjekort for å få bygd opp antallet lojalitetskunder Kampanjekort med datalagring bør brukes regelmessig for å oppgradere produktinteressene, for å få nye lojalitetskunder


Laste ned ppt "Gavekort, Kampanjekort, Bonussystem, Database"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google