Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSølvi Bakke Endret for 9 år siden
1
Landbrukets omdømme ”bærre sauter”? Jeg jobber med omdømmebygging hver dag. Hvordan tenker Bondelaget om omdømmebygging? v/ Trine Hasvang Vaag, leder Nord-Trøndelag Bondelag Namsos, 6. april 2011
2
Vårt store dilemma Verdens viktigste yrke – Mat betyr liv eller død – Landgrabing brer om seg – Bønder elsker å være bønder Økonomi – Ikke sauter, men virkelighetsbeskrivelse – Melkebruksundersøkelsen – Lykkelig som stor?
3
Landbrukets omdømme
4
Opprettholde et jordbruk av samme omfang som i dag?
5
Hva er de viktigste årsakene?
6
10-12 mrd. kr over statsbudsjettet hvert år
7
FN mener at matproduksjonen i verden må økes kraftig i de kommende tiårene for å holde tritt med befolkningsveksten. -------- Hvor viktig mener du at det er at man i Norge klarer å øke matproduksjonen minst i takt med befolkningsveksten her i landet? (% med N = 1001)
8
Mange aktører kommuniserer landbruk Norsk landbruk ei mangfoldig næring med mange aktører – 50 000 selvstendige matprodusenter (60 000 årsv) – Noen tusen andre produksjoner (skog, utmark, turisme, Inn på tunet) – Småbrukarlag, Bondelag, avlsorganisasjoner, faglige/øko rådgivere, mfl. – Næringsmiddelindustrien (40 000 årsv) – Matvarekjedene – Offentlige ansatte (LMD, SLF, Kommunene, FoU)
9
Kommunikasjonsarbeidet i Bondelaget – Bygge best mulig omdømme – landbruket ei viktig næring for Norge – Kommunikasjon som virkemiddel for å oppnå gode politiske beslutninger – Sette dagsorden i saker som er viktige for bøndene og næringa – Være den viktigste næringspolitiske organisasjonen for norske bønder
10
Samfunnsbidraget i 4 løfter Levedyktige lokalsamfunnGode matopplevelser Fornyer verdiskapingaGjør landet vakkert
11
Hva gjør vi i Bondelaget? Holdningsskapende aktiviteter: – Den Grønne skolen (materiell, gårdsbesøk, spill) – Åpen Gård, bygdedager, andre lokale aktiviteter – Bondelagskokken, Moods of Norway,… – Bondens Marked, KSL Kampanjer, aksjoner og utadretta markeringer (Budstikke-stafett, WTO) Alliansebygging Presse- og mediearbeid, medieovervåking Publisering på bondelaget.no Sosiale medier (Facebook, YouTube mm)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.