Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen
Turboksystemet Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen

2 Et eksempel På et komplett datasystem for en liten bedrift Behov
Enkel løsning (Excel og Word) Eget system Erfaringer

3 Turbokforlaget Startet av Bjørnar Pedersen og undertegnede i 2003
En idé om å lage en turbok for Molde, basert på: bilder for å vise vei A4 bok og hefte lav pris for vanlige folk

4 Marked Eksperter antok at vi ville selge ca. 700 bøker
Men da vi hadde mottatt forhåndsbestillinger på 2000 bøker så vi at vi nok burde trykke flere Opplaget ble 5000 Solgte i bokhandlere, sportsbutikker og til firma

5 Tre typer av kunder Firma, som kjøpte bøkene til ansatte. Faktureres ved levering til en firmapris. Bokhandlere som kjøpte boka. Faktureres etter levering til bokhandlerpris. Bokhandlere og andre som hadde boka i kommisjon. Faktureres ved ny levering

6 Administrativt system
Vi fant ut at vi ville klare oss med Excel og Word Leveringsoversikt i Excel Fakturering gjennom Word Regnskap i Excel Fordel, vi kunne bruke systemer som vi kjente godt

7 Erfaring – rot! Vi laget en ny faktura ved å ta kopi av en gammel. Ofte glemte vi å endre på fakturanummer. Noen utgifter var med mva, andre uten. Her ble det tull. Excel ble for fleksibelt for regnskap. Lett å gjøre feil. Ingen sluttsummer stemte.

8 Tidstap Vi brukte mye tid på å ordne opp Hadde dårlig oversikt
Selvangivelsen ble en kjempejobb Problemet var at vi solgte for mange bøker og hadde for mange forhandlere til at dette kunne fungert. Excel, Word-løsningen fungerer bare i de aller, aller, aller enkleste tilfellene til rutinejobber (men bra til ad hoc saker)

9 Standardsystem eller utvikle et eget
Ferdig system Men ikke tilpasset vår virksomhet Lisenskostnader Eget system: Direkte tilpasset til vårt forlag Ingen lisenskostnader Siden vi hadde IT kunnskap selv var beslutningen enkel, men uansett vil en ha fordeler av et eget system

10 Grunnlagsdata Forhandlere (Navn, type, adresse…) Produkter (Navn)
Typeforhandler (bedrift, kommisjon, produkt, pris) Leveringer (til hvem, produkt, antall, pris) Utgiftstype (navn, mva, skattepost) Utgifter (type, beløp, produkt)

11 Funksjonalitet - levering
Levering av bøker Mottak av bøker (fra trykkeri, retur fra forhandler) Lageroversikt

12 Funksjonalitet - økonomi
Fakturering Avhengig av leveranser Avhengig av forhandlertype Forskjellige priser Utestående fakturaer Purring Fakturering for annet enn bøker (f.eks. for frakt) Utgifter: Med og uten mva Koplet til skattepost Koplet til produkt Hvem som har betalt

13 Regnskap Regnskap skal gis for produkt, tidsintervall, utgiftstyper og forhandler Formelt regnskap, bare utgifter som er forfalt og innbetalte fakturaer Fullt regnskap, slik det ser ut pr. i dag (alt er med)

14 Funksjonalitet - annet
Utsending av brev og tilbud Grunnlagsdata for selvangivelse

15 Eget system Gir oss frihet til å operere med de forhandlertyper som vi ønsker Gjør at vi lett kan tilpasse krav fra kundene, f.eks. fra ARK-kjeden som innfører et bestillingsnummer Når ARK slutter med kommisjonssalg vil bokhandlere kun bestille få bøker av gangen. Da får vi et fraktproblem. Det løses med “framskutt lager”, som vi legger inn i systemet. Vi kan tilpasse utskrifter m.m. til eget behov.

16 Utviklingstid 3-4 kvelder, kanskje 15-20 timer totalt.
Dvs. ca kr. om jobben skulle vært gjort for andre. Ingen lisenskostnader (bruker Access)

17 Erfaring Enormt arbeidsbesparende Intet rot Full oversikt
Kan bruke data i andre sammenhenger, f.eks. til å lage prognoser over salg av en ny bok Selvangivelsen er stort sett et tastetrykk

18 Til slutt Med dagens omsetning: Nesten 250 kunder (forhandlere)
5 bøker Opplag på tilsammen nesten bøker I de to siste årene: 400 leveringer 230 fakturaer bare i de siste årene 500 utgiftsposter Ville det vært håpløst å klare dette uten et eget system.

19 Men vi bruker IT også i produksjonen
Bruker Word for typesetting En fordel at vi har og kjenner produktet Med mange bilder (500 i hver bok) blir det vanskelig å holde orden på plassering Har derfor laget makroer i Word som styrer alt dette.

20 Egen verktøylinje

21 DV – distribuer vertikalt
Lager standard avstand mellom bilder Justerer høyde Lager lik bredde på alle bildene

22 Kode (utdrag) 'Juster bredde og horisontal posisjon
If justerBredde Then For i = 2 To n With Selection.ShapeRange(ind(i)) .Width = bredde .left = venstrePosisjon End With Next i End If

23 Grupper Vi irriterte oss over Grupper-kommandoen i Word
Brukes for å sette sammen forskjellige objekter Men Microsoft sin versjon hadde den idiotiske uvane at den kunne sette små objekter (en tekstboks, pil eller lignende) bak bildet Etter å ha irritert meg over dette i flere år laget jeg min egen. Det tok 30 minutter.

24 Kode (Grupper) Sub Grupper() Dim i As Integer, størst As Integer
Dim top As Long, left As Long, rh As Long, rv As Long, huskTopp As Long, huskVenstre As Long Dim huskAvstand As Double 'ordne småeelementer størst = største() For i = 1 To Selection.ShapeRange.Count With Selection.ShapeRange(i) If i = størst Then huskTopp = .top huskVenstre = .left huskAvstand = .WrapFormat.DistanceBottom End If If i <> størst Then If .Type = 17 Then 'tekstboks .ZOrder msoBringInFrontOfText Else .ZOrder msoBringToFront End With Next i 'send største (bildet) bakerst With Selection.ShapeRange(størst) .ZOrder msoSendToBack 'grupper Selection.ShapeRange.Group.Select With Selection.ShapeRange .RelativeHorizontalPosition = _ wdRelativeHorizontalPositionPage .RelativeVerticalPosition = _ wdRelativeVerticalPositionPage .WrapFormat.Type = wdWrapTight .top = huskTopp .left = huskVenstre .WrapFormat.DistanceBottom = huskAvstand End Sub

25 Andre kommandoer Sett bilde øverst til høyre
Legg inn et bildenummer på riktig plass i bildet Kontroller at alt er med i et kart Juster bredde på tekstboks (med bildeteksten) i henhold til bildet Juster teksten i henhold til om bildet er plassert til høyre, venstre eller sentrert Sjekk dokument

26 Hva har vi oppnådd Redusert tiden det tar å lage en turbeskrivelse med 50 % Samtidig som vi lager langt mer komplekse turbeskrivelser nå enn før (blant annet med bildenr) Samtidig som kvaliteten på sluttproduktet er teknisk sett langt bedre enn tidligere

27 Makroer Ideen med makroer, som her, er at standardproduktet gjør 99 % av jobben Med makroene gjør du siste biten, det som skal til for å gjøre produktet anvendelig for et nytt formål Ulempen er at det kan være vanskelig å distribuere makroer


Laste ned ppt "Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google