Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?

2 w w w. b e r g e n. n o Forskning i Bergen Forskningen i regi av Unifob er finansiert gjennom søknader og er uavhengig av universitetets grunnbudsjett. Dette er forskning som kan ha en annen karakter enn universitetsbasert grunnforskning – og som derfor stiller andre krav til rutiner og organisering. Dette kan være aktiviteter som er mer sårbar for skiftende konjunkturer og som derfor ikke lett lar seg kombinere med den langsiktige og markedsuavhengige forskning som bør prege universitetsinstituttenes virksomhet. På denne måten kan Unifob også tjene som et forsvar for det uavhengige og kritiske universitet – som alltid bør ha et langsiktig siktemål bak sine forskningssatsinger. http://www.bt.no/meninger/article297311.ecehttp://www.bt.no/meninger/article297311.ece 12.09.2006 Kåre Rommetveit

3 w w w. b e r g e n. n o Lønnsom kommersialisering av forskning Kapitaliserer forskning - Det er ikke Høgskolens primære oppgave å drive butikk, men det er en viktig høgskole-oppgave å bidra til å kapitalisere kunnskap og forskning, sier høgskoledirektøren. Når vi ser at kunnskapen vår har et marked er det en del av vårt samfunnsansvar å bidra til at potensialet utnyttes. På den andre siden er det riktig å trekke seg ut når nye eiere kan gi kunnskapen nye vinger. - Samtidig ser vi at det er utfordrende å drive næringsvirksomhet innenfor rammen til en høgskole, sier Austheim. Det er viktig for oss å prøve ut ulike modeller, for å bli enda bedre på forskningsbasert nyskaping http://www.hint.no/nyheter/nyhet.php?ID=1520http://www.hint.no/nyheter/nyhet.php?ID=1520Publisert 16.03.2006

4 w w w. b e r g e n. n o KB-N Kunnskapsbase for norsk økonomisk-administrativt domene En kort introduksjon av professor Magnar Brekke NHH

5 w w w. b e r g e n. n o Hvordan selge KB-N?

6 w w w. b e r g e n. n o KB-N eierskap og rettigheter

7 w w w. b e r g e n. n o KB-N Marked og salg Salgsvare: Salg av kjerneteknologi og konsulenttjenester Abonnement på innhold Noen vurderinger: Hva skal Aksis/NHH levere? Kompetansekart- Hva er vi gode på? Hva mangler vi? Direkte eller indirekte salg Bygge egen salgs- og markedsavdeling Avtale med forlag om tilgang til tekst – royalty, lisens, etc Avtale med ledende ordbok leverandører, forvaltningsorgan Termhotell Oversetter Kurs

8 w w w. b e r g e n. n o KB-N allianser Hvem kan vi samarbeide med? Departement Språkrådet Næringsliv (Hydro, Rieber…) TermPlusAPS (GUI)

9 w w w. b e r g e n. n o InterLigo En kort introduksjon av forskningsleder Daniel Apollon, Aksis

10 w w w. b e r g e n. n o Hvordan selge InterLigo?

11 w w w. b e r g e n. n o InterLigo marked og salg Kjerneteknologi og konsulenttjenester Myndigheter, implementering mot nasjonale databaser Ekspertise mot kjerneteknologi Ekspertise for oppsug av innhold (mot dataleverandører) Utdanning (skoler, universitet, bedrifter, offentlig) Fagmiljøer og bransjer (forsvar, offshore, bygg og anlegg) Kulturindustri Turisme (geoturisme –se, spise, lære, delta, overnatte)


Laste ned ppt "Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google