Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertDavid Petersen Endret for 9 år siden
1
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek
2
Status pr 13.10.11 3 av 4 arbeidsgrupper har hatt møte Webgruppa har hatt to møter Personalseminar er avholdt Dokument om internettstrategi på høring Dokument om merkevareplattform og merkevareløfter på høring Høstkampanjen er under planlegging
3
Merkevareplattformen
4
Forslag til endringer i merkevareplattformen Visjon: beholdes som den er Samfunnsoppdrag: beholdes som det er Ønsket omdømme: ”alltid” tas bort fra siste setning. Forslag til nytt ”ønsket omdømme: Bibliotekene er en utømmelig kilde til kunnskap og opplevelser, vekst og trivsel i lokalsamfunnet. Basistjenestene er gratis! De ansatte er engasjerte og har et godt svar på det jeg spør om.
5
Egenskaper Det lokale biblioteket skal være: Inspirerende Inkluderende Stimulerende Offentlig – bibliotekets basistjenester er gratis
6
Merkeløfter – vi skal love at: Biblioteket gir deg kunnskap og opplevelser Biblioteket gir deg inspirasjon og personlig utvikling Bibliotekets basistjenester er gratis Biblioteket er en uformell møteplass
7
Konkrete arbeidsoppgaver Inspirerende: Hurtig skiftende ”småutstillinger” – tipshylle – med personlige anbefalinger Markere at man er ansatt (skilt eller lignende) Alle besøkende skal bli sett (øyekontakt, smil, hilse)
8
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Inkluderende – møteplass Lesegrupper for flerspråklige (avislesegrupper, lesesirkel) Invitere ulike lag og foreninger til å bruke biblioteket til møtevirksomhet
9
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Stimulerende Rydde plass til større utstillinger Gå på kurs for å lære å lage temautstillinger Kunngjøre arrangementer ut over egen kommune
10
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Gratis Markedsføre gratis i alle sammenhenger Gebyrer for purring, skanning, kopiering, faksing, utskrifter etc samordnes
11
Internettstrategi for bibin.no Strategidokument på høring, frist for uttalelse i dag (13.10.) Strategidokumentet godkjennes av biblioteksjefene. Forpliktende avtale undertegnes av alle deltakende bibliotek før jul.
12
Behov for bibin.no Overordnede behov: Informasjon/tjenester Kontaktinformasjon Litteraturtips Sømløst søk Selvbetjening (bestilling, fornying, reservering) Integrerte sosiale kanaler
13
Behov (forts) Kritisk funksjonalitet: Sømløs selvbetjening Ønsket funksjonalitet: Alle bibliotekene må framstå som en enhet Bibin.no skal være en sentral og oppdatert kanal Være en felles tjeneste for bibliotekene med tanke på færre publiseringssteder/-verktøy
14
Menyer Forslag til struktur Hovedmeny: Hva skjer – må kunne avgrenses på region, kommune, tema, dato Konkurranser (aktiveres når det er konkurranser) Samsøk Selvbetjening Lesetips
15
Menyer (forts) Forslag til struktur Sekundærmeny Lenker til alle bibliotekene Finn biblioteket på kartet
16
Menyer (forts) Forslag til struktur ikonmeny Facebook Twitter Flickr Bibliotekene anbefaler Samsøk Selvbetjening
17
Menyer (forts) Forslag til struktur praktisk meny: Om oss Kontakt (går til fylkesbibliotekets e- postadresse) Søk i dette nettstedet
18
Innhold Kampanjer Nyheter Aktiviteter Lesetips Presentasjon av bibliotekene Skrytebrosjyrer (print on demand) Lenkesamling, emner – for elever/studenter
19
Innhold (forts) Tredjepartsinnhold? App på Facebook som går til samsøk? App på mobil? Mobilsider?
20
Brukerspesifikasjon Optimal skjermoppløsning: 1024 x 768 Nettlesere: Internet Explorer 7 + Firefox Crome Opera Safari
21
CMS Hvilke problemstillinger er viktige for enkel produksjon/publisering/ administrasjon?
22
SEO Validering Ikke tekst som er bilder Begrense flash
23
Kompetanseheving Tekstskriving Publisering Bildebehandling og copyright
24
Høstkampanjen Tema: presentasjon av faglitteratur Virkemidler: plakater og bannere, webbanner, bibin.no Utstillinger og arrangementer i bibliotekene Annonser? Konkurranse: opplevelsesdag på Inspiria. Detaljinfo på bibin.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.