Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Anna-Lena Østern, NTNU 15.4. 2013 Hamarseminaret
2
Hvordan utvikle kompetanse i forskningsformidling?
3
Det er nødvendig ha noe å formidle, og det er nødvendig å trene
4
* Å skille at det kreative og det kritiske * Å stimulere kreativitet * Å utvikle produktive skriveritualer
5
* Min idé artikuleras och gir mening
6
* Ideene flommer * Nye forbindelser oppdages * Jeg ser konsekvenser * Jeg trekker konklusjoner
7
* Jeg prøver å gjøre ideene kommuniserbare til lesere/lyttere
8
* Jeg tar et steg tilbake og ser mine ideer utenfra. * Jeg skriver fulle setninger. * Jeg skriver ut det leseren trenger å vite for å forstå konklusjonen.
10
* Hvordan skaper du en omgivelse for deg- hvor kreativitet kan trives?
11
* Planere inn tid; gjør avtale med deg selv. * Planere rom * Utvikle skriveritualer: regularitet og forutsigbarhet
12
* Friskriving («freestyle approach») * Fokusert skriving («focused approach»)
13
* Hvilke er dine skriveritualer? * Hvilke er dine tid- og rom-arrangementer for skriving?
14
* For å kunne kommunisere din kunnskap til andre * Hvem taler du til? * Hva vil du si? * Hvordan vil du si det?
15
* Ny innsikt * Bygger på eksisterende kunnskap og er brukbar for fremtidig forskning * Må være tilgjengelig for andre forskere * Må være vurdert av fagfeller
16
Kunnskapsdimensjon Verdidimensjon VennligFiendtlig Ekspert Publikum
19
Fagtekst skrevet i populærvitenskapelig sjanger 4=2+2
22
* Vem, * hva, * når, * hvor, * hvordan, * hvorfor * Tema (topic) er ikke nok * Problemformuleringen avgrenser
23
Essensen i akademisk skriving er å finne et forskningsspørsmål/en problemformulering og et svar på spørsmålet – sammen utgjør disse to forfatterens kjerneargument
24
* Deskriptive * Analytiske * Prediktive * Problemløsende * Teoretiske spørsmål
25
* Formuler din problemstilling på en måte som passer de fem ulike typene av spørsmål
26
* Finn kjerneargumentet- hvor vil du hen?
27
* Abstract * Introduksjon * Metode * Resultat * Og * Diskusjon
28
* Forklar hvordan ditt forskningsspørsmål er relevant i en akademisk diskurs * Hvilken diskurs * Hvilket kunnskapshull * Hvordan din forskning fyller (en del) av hullet
30
* Mest betydningsfulle resultat
31
* Hva betyr dette svaret for den forskningsdrøftingen generelt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.