Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStephen Martinsen Endret for 9 år siden
1
Nye markeds- og kommunikasjons -former i byggevarebransjen
Ole Gunnar Honningsøy
2
Norsk Byggevarebase Startet i 1993
Inneholder produkter fra 300 vareeiere Brukes av 220 bedrifter og tusenvis av brukere i BA-bransjen Utviklet i Lotus Notes i samarbeide med IBM IBM skal ta produktet til markedet
3
NOBB’s formål
4
Deltakertyper 1. Vareeier med Notes klient og Internet forbindelse eller fast linje mot ODA 2. Bruker med Notes klient og Internet forbindelse eller fast linje mot ODA 3. Bransjeorganisasjon med Domino server og Internet forbindelse eller fast linje mot ODA 4. Kjede/Grossist med Domino server og Internet forbindelse eller fast linje mot ODA 5. Vareeier med Browser og Internet forbindelse (NB. Implementering av denne er utsatt) 6. Bruker med Browser og Internet forbindelse 7. ODA administrasjon med Domino server og Notes klienter og Internet forbindelse eller fast linje mot ODA 8. IBM Help Desk med Notes klient og Internet forbindelse eller fast linje mot ODA
5
Bransje nettverk
6
Standardisering EDI Meldingsstandarder for handelsdokumenter som ordre, bekreftelse, pakkseddel og faktura EDIFACT D93a og tilpasset EANCCOM Utviklet sammen med dagligvarebransjen Flere implementeringsprosjekter i gang - Icopal, Byggmakker, Gann-Graveren, Jernia m.fl. Blir en integrert del av BIT-løsningene i bransjen Formelt samarbeide med EAN-Norge Bruk av IBMs meldingssentral for tolketjenester og distribusjon av meldinger
7
Bransjen er ikke e-ready
Få aktører som tar e-business på alvor Nye tjenester i handelsleddet må på plass Handelsleddet må unngå å bli et ”utstillingsvindu” Nye former for handel må utvikles men…...
8
Trelast i cyberspace
9
Byggevarer i cyberspace
10
Produktpriser via avisannonser
11
Hva gjør bransjen Fokus på elektronisk samhandling NOBB
Standardisering av begreper, varegrp. Varenummer,salgsenheter m.m. EDI e-innkjøp e-salg
12
Bransje - IBM SAMARBEIDE
Nye NOBB og e-business Markedsføring/salg Opplæring Utvikling
13
e-Innkjøp. Abonnement for bestilling.
Web-basert e-handel tjeneste for kjøpsorganisasjoner med mange bestillere Kjøpsorganisasjon Innkjøps- økonomi system som: SAP R3 Agresso CA Masterpiece Bestillere Leverandører e-Innkjøp Abonnement for bestilling EDIFACT eller tilpasset tilgang til OLFsystem NOBB
14
e-Innkjøp. Abonnement for bestilling. Web-basert e-handel tjeneste
for kjøpsorganisasjoner med mange bestillere Direkte/EDI: Ordre Innkjøpsanmodn Konteringer Attestering Innleveranse Innkjøps- økonomi system Ordrevalidering Fakturakontroll Regnskap/budsjett Kontoplan Prislistekontroll EDI: Ordre (ORDERS) Ordrebekreftelse(ORDRSP) Faktura(INVOICE) Prisliste(PRICAT) Lager Fakturering Arbeidsflyt Produktkatalog ---med utvidet beskrivelse Prisliste Brukere/godkjenningshierarki Bestilling Kontering Godkjenning Varemottak Ordrestatus ecBusiness innkjøps senter FMS sentral EDI clearing e-Innkjøp mapping IBM IGS Produktdatabase Produktinfo ---(PRODAT++) NOBB Kjøpsorganisasjon Mange bestillere Innkjøpere Leverandører
15
ISAL - Industrisamkjøp
Eiere - Konsern ca. 230 brukersteder ABB ALCATEL BORREGAARD DYNO INDUSTRIER MUSTAD & SØNN NERA NORSKE SKOG PETERSON TRELLEBORG - VIKING UNION (UNION CO) Medlemmer i ISAL ca. 170 brukersteder BOREALIS ELEKTROSKANDIA FURST NORZINK SANDE PAPER MILL SIEMENS SØNNICO TESS WENAAS
16
eInnkjøp videre fremdrift
Kommune-forvaltningen Pilot integrasjon Agresso Porsgrunn Kommune Pilot integrasjon CA-Masterpiece Ca. 70 kommuner på landsbasis Ca. 170 kommuner på landsbasis Industri (ISAL) Pilot ODA/NOBB (fase-1) Intensjon pilot eInnkjøp (fase-2) Alcatel Kabel Ca. 400 A/S på landsbasis
17
Konsekvenser Informasjon i NOBB når ut til nye markeder
Sterkere etablering av standarder Integrasjon mot flere IT-systemer Økt handel for deltakerne
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.