Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra manuell til automatisk fakturahåndtering – erfaringer fra et umodent marked Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune 26. februar 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra manuell til automatisk fakturahåndtering – erfaringer fra et umodent marked Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune 26. februar 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra manuell til automatisk fakturahåndtering – erfaringer fra et umodent marked Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune 26. februar 2009 Gjensidige

2 eFaktura Fredrikstad kommune •Fredrikstad kommune har ca innbyggere. • husstander •4000 leverandører • Fredrikstad kommene har over 140 virksomheter fordelt på 100 lokasjoner • 5500 ansatte • 5000 brukere av IT systemene • 300 applikasjoner •Driftsinnkjøp ca 750 mill NOK •Ca inngående fakturaer pr år •Ca utgående fakturaer pr år • •Fredrikstad kommune skal være ledende servicekommune innen 2012

3 eFaktura •2000Vedtak om å delta som pilot eHandel •2001Vedtak om å innføre eHandel •2001Markedsplassen åpnet. •2005Alle privatkunder får tilbud om eFaktura via sin bank •2006Innføring av flytsystem •2006Alle inngående fakturaer skannes •2008Første eFaktura (Telenor mobil) •20088 leverandører med eFaktura (ca 15%) • leverandører er klare, noen venter på samtrafikk

4 Leverandører 2008 •Canon •Christensens bakeri •Corporate express •Norengros Medi Partner •Telenor Business Norway •Telenor Mobil •Tine •Østfoldfrukt

5 Nye Leverandører •Storm Elektro •ProffPartner (Jernia) •Maik (Fredrikstad energi) •Fortum •Brødrene Dahl •Wenaas •Norgesgruppen •Telenor Telehuset(S) •Maske Gruppen(S) •Yara (S) •Fasvo •Statens kartverk •Bodahl Johansen •DnB NOR finans(S) •Brio Lekolar •Nettbuss •Hafslund (mars 09) •ISS (S) •Manpower •Netcom

6 eFaktura •Hvorfor bruker Fredrikstad kommune så store resurser, og så mye energi, på innføring av elektroniske faktura? •Svar:

7 Erfaringer •Lite forståelse for gevinst •Ser på henvendelsen som et pålegg •Overraskende lite kompetanse •ERP leverandører ble tatt litt på ”senga” •Uenighet om standard •Forventninger om at vi skal betale kostnader.

8 Erfaringer •Lite forståelse for bruk av egen visningsmal •Mangel på bransjespesifikke visningsmaler •Noen ERP leverandører tar seg godt betalt for å lage visningsmal •Det finansielle nettverket er lite villige til å tilpasse seg våre behov.

9 Meldingssentraler •Manglende samtrafikk •Lite vilje til fremdrift •Hva med det finansielle nettverket? •Må vi være tilkoblet flere?

10 Hva har vi oppnådd? •Årsfart på ca eFakturaer •Når de 20 ”nye” er inne vil dette tilsvare ca 40 % av fakturamengden •Mål for 2009: - Minimum 50% av inngående fakturaer skal være eFaktura - Alle bedriftskunder skal ha tilbud om eFaktura fra FK innen utgangen av 2009.

11 Hva forventer vi av oss selv •Automatching av standardfakturaer - Leasingavtaler - Abonnement - Faste bestillinger •Automatisk videresending i flytsystem •Økt bruk av elektronisk bestilling •Mer og bedre opplæring av ansatte •Aktiv deltagelse i forum som fremmer eFaktura og eHandel

12 Hva forventer vi av andre •AT samtrafikkgruppen samarbeider •At det blir samtrafikk med finansnettverket •At staten øker tempoet •Bransjetillegg må standardiseres •Bedre katalogkvalitet •At lov om elektronisk faktura blir vedtatt - Tror ikke vi kommer utenom tvang. - Vi ligger langt etter våre naboland

13 Takk for meg


Laste ned ppt "Fra manuell til automatisk fakturahåndtering – erfaringer fra et umodent marked Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune 26. februar 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google