Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStine Arntzen Endret for 9 år siden
1
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, rh@toi.norh@toi.no Transportøkonomisk institutt, Norge
2
Bakgrunnen for prosjektet Eldre en større del av befolkningen – i løpet av 20-30 år vil opp mot 25 % av befolkningen være 65 + år I 2030 vil de aller fleste eldre ha førerkort for bil (flere blant menn enn blant kvinner Bedre helsetilstand, mer fritid, økt tilgang til bil og rimelig god inntekt – større mulighet for aktiviteter og reiser blant de ”yngre” eldre (65-75 år) enn i dag – bilvaner fra yngre dager? En relativt stor andel vil også tilhøre de ”eldre” eldre (80+ år), der flertallet er kvinner – med et behov for tilrettelagt transport og spesielle transporttjenester
3
Problemstillinger Hva slags aktivitetsmønster/livsstil har ulike aldersgrupper av eldre? Hva slags utvikling har vi sett over tid for eldres reisemåter? Hvilke aktiviteter regnes som viktige og hva oppleves som mindre viktig for eldre? Hvilken betydning har bilen for de eldres aktiviteter og livskvalitet?
4
Transportbehov – et avledet behov Transport er først og fremst et hjelpemiddel til å tilfredsstille behov knyttet til: Praktiske gjøremål Sosiale behov – men også: Behov for sikkerhet, trygghet osv Behov for selvrealisering, aktelse osv (Inspirert av Maslows behovshierarki)
5
Velferd og livskvalitet – en analyseramme Erik Allardt: Att ha – (inntekt, arbeid, ressurser etc) – arbeidsreiser, innkjøpsreiser Att älska – (familiefelleskap, vennskap, menneskelig samhandling) – besøksreiser, følge/omsorgsreiser Att vara – (fritidssysler, anseelse, uerstattelighet) – fritidsreiser av ulike slag
6
Prosjektet er todelt Analyse av tilgjengelige data fra de nasjonale reisevaneundersøkelsene for å undersøke utvikling av mobilitetsmønstre blant eldre over tid og variasjoner Fokusgruppeundersøkelser av eldre om deres mobilitetsmønstre/livsstil, mobilitetsbehov og visjoner om framtida. I fokusgruppene legges det vekt på å få fram vurdering av velferds- og livskvalitetsmessige aspekter ved bilbruk og annen reiseaktivitet, grupper avholdt i Oslo og Stjørdal.
7
Endring i reisevaner over tid – førerkort og tilgang til bil for kvinner
8
Periodeeffekt for middelaldrende kvinner på 70-og 80-tallet Mange av kvinnene i aldersgruppen 40-50 år tok førerkort sent – (i en periode med tydelig likestillingsdebatt på mange områder) Måtte ta førerkort fordi mannen ble syk og ikke kunne kjøre selv Ble oppfordret av sine barn til å ta førerkort
9
Endring i reisevaner over tid – førerkort og tilgang til bil for menn
10
Endring i reisevaner over tid – kvinners bilreiser per dag
11
Endring i reisevaner over tid – menns bilreiser per dag
12
Har ikke bil (2005)
13
Eldre kvinners og menns livssituasjon er forskjellig Svært mange kvinner på 80 + år er enker og lever alene – 72% Svært mange menn i samme alder er gift – 72 % - og har yngre ektefeller som også vil være en praktisk støtte Med tanke på tiltak for å bedre daglig transport for eldre er dette viktig å huske på
14
Handlereiser - å ha - i ulike aldersgrupper (2005) – antall reiser per dag
15
Shopping er mer enn bare å kjøpe Menn trekkes mer i innkjøpsaktivitet når de blir pensjonister Butikken og kjøpesenteret blir også møtested på småsteder Kvinner i storbyen og de som bor sentralt på småstedet handler ofte, men lite hver gang for å slippe å bære tungt
16
Reisemåte på handlereiser – å ha - 2005
17
Fritidsreiser – å være – 2005 – antall reiser per dag
18
Reisemåte på fritidsreiser – å være 2005
19
Besøksreiser – å elske – 2005 – antall reiser per dag
20
Reisemåte på besøksreiser – å elske 2005
21
Reiselengde per dag 2005
22
Aktivitetsmønstre blant eldre
23
Kjennetegn ved de ulike gruppene
24
Bilens betydning Bosatte i Oslo klarer dagliglivet stort sett uten bil, men de bruker den relativt mye – særlig mennene Bosatte i Stjørdal klarer mye av dagliglivets aktiviteter uten bil dersom de bor sentralt i tettstedet De klarer seg ikke dersom de bor perifert i kommunen. Nesten total mangel på offentlig kommunikasjon Bilen gir mulighet for impulsive aktiviteter, kontroll over tilværelsen – frihet, opplevelse av mestring – bidrar til positivt selvbilde
25
Tilpasninger av bilbruk Kjører bare når det er lyst Kjører ikke til sentrum Kjører når det er lite trafikk Kjører ikke når det er vanskelig føre Vil ikke gi opp bilen – ”vil beholde bilen så lenge det er liv i oss” Gudny 83 år – Sette fra seg bilen – ”nei, jeg går og tenker på hva slags bil jeg skal kjøpe neste gang”
26
Tiltak for å sikre de eldres mobilitet og tilgjengelighet til aktiviteter Egeninitierte: Flytte sentralt – mindre leilighet Bedre kjøreferdighetene (mer praksis, kurs 65+) Begrenset bruk av bilen Ønsker - eksempler: Å kunne bruke bilen lengst mulig Bedre og billigere kollektivtransport Spesielle transporttilbud: servicelinjer, TT-kort (”uten at man nærmest på være på dødens rand”) Hjemkjøring av varer Bokbuss Hjelp til vedlikehold, hagestell, snømåking etc for å kunne bo hjemme lenger
27
Videre arbeid Reisevaneundersøkelsene har gitt opplysninger om det faktiske reiseomfanget – men ikke om de reisene som ikke blir gjort – det reisebehovet som ikke blir tilfredsstilt Fokusgruppene har gitt informasjon om hva de eldre setter pris på og hvilke ønsker de har – men dette er få og utvalgte grupper Det trenges derfor: Dybdeundersøkelser (fokusgrupper, intervjuer) med flere grupper av eldre Kvantitative undersøkelser med store representative utvalg for å kvantifisere de kvalitative opplysningene
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.