Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PROSJEKTSTATUS VÅREN 2008. BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PROSJEKTSTATUS VÅREN 2008. BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring."— Utskrift av presentasjonen:

1 PROSJEKTSTATUS VÅREN 2008

2 BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring og myndigheter

3 PROSJEKTETS MÅL Redusere lekkasjeskadene med minst 250 mill kr i løpet av en femårsperiode

4 METODE Praktikerforum Utprøving i bedrifter Referansegrupper Nettverk Kvalitative intervjuer

5 KUNNSKAP OG TILTAK BRANSJE OG BEDRIFT

6 KUNNSKAP Ny kunnskap om bedrifter og vannskader 80 % har ingen eller få skader Flest vannskader hos større bedrifter i større byer Hva kjennetegner nullskadebedrifter? Gode holdninger = praksis i hverdagen Kommunikasjon + kontroll + rekruttering + opplæring

7 KUNNSKAP PÅ BRANSJENIVÅ Skadeårsaker som bransjen har ansvar for Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Skadeårsaker som kunden har ansvar for Elde og slitasje Mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper ikke-godkjente produkter

8 TILTAK PÅ BRANSJENIVÅ Tiltak i rørbransjen 1.Tilpasset KS (monteringsfeil) 2.Tilsyn på byggeplass (monteringsfeil) 3.Opplæring fra produsenter (monteringsfeil) 4.Monteringsanvisninger på norsk (monteringsfeil) 5.Tekniske anbefalinger (Monteringsfeil, LRP) 6.Merking av grossisthyller (Monteringsfeil, LRP) 7.Grossist selger godkjente produkter (Produktfeil) 8.Bildedokumentasjon (Feil påført av andre) 9.Prosjekteringsgruppe RIF/NRL (Feil påført av andre)

9 TILTAK PÅ BRANSJENIVÅ Tiltak hos forsikring (If) (alle skadeårsaker som rørbransjen har ansvar for) 10. Bedre skadestatistikk for rørleggerbedrifter 11. Vilkår med konsekvens 12. Møter med bedrifter som har skader 13. Kåring av årets bedrift

10 TILTAK PÅ BRANSJENIVÅ Tiltak rettet mot kunder 14. ”NRL stoppen” (elde og slitasje) Tiltak rettet mot myndigheter 15. Krav til godkjenning av produkter (produktfeil)

11 14 NRL Stoppen 15 Prod. godkj. 1 Tilpasset KS 12 Møter med bedrifter 11 Vilkår 10 Skadestatistikk 13 Årets bedrift 2 Tilsyn byggeplass 3 Opplæring 4 Monteringsanv. 5 Tekn. anbefalinger 6 Merking hyller 7 Avtale NRL/NRF 8 Bildedok. 9 Prosj. NRL/RIF

12 TILTAK PÅ BEDRIFTSNIVÅ FoU - modul 6 FoU – bedrifter Reduserer egne vannskader Utvikler konsept for bransjen Utgangspunkt i egne skadeårsaker Nettverk og oppfølging i bedrift Ett års varighet

13 BRANSJE OG BEDRIFT Foreløpige resultater If har fått et mer positivt inntrykk av rørbransjen Markedet påvirket (robuste produkter)

14 BRANSJE OG BEDRIFT Resultatmåling (prosjektmål) Ifs skadestatistikk for NRL-bedrifter Start høsten 2008


Laste ned ppt "PROSJEKTSTATUS VÅREN 2008. BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google