Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 PTF vg1/vg2 Erfaringer fra i år. Erfaringer fra i år. Hva kan vi forbedre ? Hvordan har vi organisert skoleåret ? Konkretisering av læreplaner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 PTF vg1/vg2 Erfaringer fra i år. Erfaringer fra i år. Hva kan vi forbedre ? Hvordan har vi organisert skoleåret ? Konkretisering av læreplaner."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 PTF vg1/vg2 Erfaringer fra i år. Erfaringer fra i år. Hva kan vi forbedre ? Hvordan har vi organisert skoleåret ? Konkretisering av læreplaner

2 Hvordan har RFK valgt å gjøre det Fylket oppnevnte en fagnemd med 1 (2) person(-er) fra næringen + 2 fra skoler Fylket oppnevnte en fagnemd med 1 (2) person(-er) fra næringen + 2 fra skoler På vg1 blei det da 1 fra Rygjabø (blå variant) På vg1 blei det da 1 fra Rygjabø (blå variant) 1 fra en landbruksskole (Øksnevad) 1 fra en landbruksskole (Øksnevad) 2 fra næringen (1 blå og 1 grønn) 2 fra næringen (1 blå og 1 grønn)

3 Felles programfag: Drift av fartøy Mål for opplæringen er at eleven skal kunne EBruke farvassbeskrivingar, seglasrettleiingar og kartrettingar Dette målet har et middels taksonomisk nivå Veiledende omfang / timetall: Laveste grad av måloppnåelse: 1-2  Kunne lese et sjøkart/spesialkart Middels grad av måloppnåelse:3-4  Kunne rette et sjøkart og bruke opplysningene som sjøkartet gir Høy grad av måloppnåelse:5-6  Beherske bruk av tilgjengelige opplysninger og publikasjoner for sjøfarende Grunnleggende ferdigheter som vektlegges: å kunne uttrykke seg skriftlig og lese og bruke digitale verktøy FUtføre meteorologiske observasjonar og bruke resultata til å planleggje gjennomføringa av ein seglas med fartøy inntil 500 bruttotonn Dette målet har et høyt taksonomisk nivå Veiledende omfang / timetall: Laveste grad av måloppnåelse: 1-2  Forklare hvordan en kan få tak i slike opplysninger Middels grad av måloppnåelse: 3-4  Tolke resultatene som en som en får far barometer, navtex og værmeldinger og andre tilgjengelige kilder. Høy grad av måloppnåelse: 5-6  Vurdere hvordan desse resultatene innvirker på videre seilas Grunnleggende ferdigheter som vektlegges: å kunne uttrykke seg skriftlig og lese og bruke digitale verktøy Eksempel på hvordan vi har konkretisert vurderingskriteriene i fiske og fangst

4 Organisering skoleåret 2007/08 2 hele dager programfag i uken 2 hele dager programfag i uken Vg 1 mandager og tirsdager Vg 1 mandager og tirsdager Vg 2 tirsdager og torsdager Vg 2 tirsdager og torsdager Har organisert lærerne i team med 2 t/uken Har organisert lærerne i team med 2 t/uken Teamene styrer timeplan og har fast møtetid 5 og 6 time onsdager Teamene styrer timeplan og har fast møtetid 5 og 6 time onsdager Planlegger da de kommende uker og behovet for ”vikar” Planlegger da de kommende uker og behovet for ”vikar”

5 Vg2 Akvakultur 3 perioder for gjennomføring av PTF 3 perioder for gjennomføring av PTF Har som mål at alle skal innom: Har som mål at alle skal innom: Matfisk Matfisk Settefisk/landbasert oppdrett Settefisk/landbasert oppdrett Marine arter/skjell Marine arter/skjell

6 Vg2 Fiske og Fangst 2 dager i uken med nautiske fag 2 dager i uken med nautiske fag IMO 80 kurs – 2 uker IMO 80 kurs – 2 uker ROC-kurs ROC-kurs Prøver å få alle ut i praksis på en fiskebåt Prøver å få alle ut i praksis på en fiskebåt Hovedsakelig en snurper, men gis og anledning til praksis på andre typer båter Hovedsakelig en snurper, men gis og anledning til praksis på andre typer båter Kursene er elvenes PTF Kursene er elvenes PTF

7 PTF vg1 7 uker høst og 5 uker vår 7 uker høst og 5 uker vår For lange perioder. For lange perioder. Elevene blir leie Elevene blir leie Voldsomt lite effektive Voldsomt lite effektive Mange har vanskelig med å forstå hva de skal ha med i oppgaven Mange har vanskelig med å forstå hva de skal ha med i oppgaven For lite praktisk relatert – det er kjekkere å være på en varm skole enn på oppdrettanlegg eller Rygjabas For lite praktisk relatert – det er kjekkere å være på en varm skole enn på oppdrettanlegg eller Rygjabas

8

9

10 PTF vg1 Bør endres på Bør endres på HVORDAN ? HVORDAN ? Flere og kortere perioder Flere og kortere perioder Mer styrt enn vi har gjort i år Mer styrt enn vi har gjort i år Legge inn mer kurs i PTF Legge inn mer kurs i PTF For eksempel truck/krankurs, båtfører og VHF For eksempel truck/krankurs, båtfører og VHF

11 PTF vg1 Hva bør vi ikke endre på ? Hva bør vi ikke endre på ? Tidsromm for gjennomføring Tidsromm for gjennomføring Alle bør ha gjennomført PTF før søknadsfrist for vg2 Alle bør ha gjennomført PTF før søknadsfrist for vg2

12 PTF vg2 Vet ikke så mye om den, men har sett at der må det bedre koordinering til Vet ikke så mye om den, men har sett at der må det bedre koordinering til Akva og FF har felles almenne fag med samme lærer Akva og FF har felles almenne fag med samme lærer Det betyr at de MÅ ha PTF på samme tid Det betyr at de MÅ ha PTF på samme tid Klassene må følge årsplanen for gjennomføringen Klassene må følge årsplanen for gjennomføringen

13


Laste ned ppt "1 PTF vg1/vg2 Erfaringer fra i år. Erfaringer fra i år. Hva kan vi forbedre ? Hvordan har vi organisert skoleåret ? Konkretisering av læreplaner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google