Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående."— Utskrift av presentasjonen:

1 Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring

2 Målene for skriving: Mål for intensivopplæringen er at eleven kan: Trenger videre oppfølging Må kartlegges Nei Liten grad Stor grad  mestre noen strategier for å komme i gang med skriveprosessen (planlegge og bearbeide)  bygge opp en tekststruktur når det gjelder setningsoppbygging og rettskriving på en slik måte at teksten kommuniserer i den gitte skrivesituasjonen (utforme)  uttrykke meninger og dele kunnskap ved å skrive tekster i ulike sjangre (kommunisere)  bearbeide utkast til tekster på bakgrunn av egen vurdering av utkastene og respons fra lærer og medelever (reflektere og vurdere)

3 Skriving er et møysommelig håndverk – Skriving er et slit! Men er vi engasjerte, går skrivingen lettere!

4 Skrivetrappa: Skriveprosessen består av før skriving (planlegging), under skriving (produksjon) og etter skriving (revisjon), analogt med lesefasene.

5 For mange elever, ikke bare de svakt presterende, er hovedutfordringen å komme i gang med skrivingen. Hvordan få de gode skriveideene?

6 For noen elever setter god planlegging skriveprosessen i gang, andre elever har mer «strategisk utbytte av å ikke starte så strategisk.»

7 Bygge opp tekststrukturer:

8 Skrive tekster i ulike sjangere: Balansere mellom «det sjangerløse skrivehjulet» og «de formålsløse sjangerkravene». Skrivehjulet_Statisk_(rev_03_2012).pdfSkrivehjulet_Statisk_(rev_03_2012).pdf Bearbeide utkast – Motta respons: Et paradoks at: a)Lærer og elev møter hverandre før teksten blir utformet (lærer gir skriveoppgavene). a)Lærer og elev møter etter at eleven er ferdig med å skrive teksten (læreren vurderer teksten/produktet). Hva skjer under skrivingen?

9 Lærer og elev må også møte hverandre i teksten. Implikasjoner for skriveopplæringen: Bedre at elevene jobber med få tekster som de får grundig underveisvurdering på enn mange tekster hvor det kun gis vurdering av sluttproduktet.


Laste ned ppt "Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google