Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet BERGEN H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet BERGEN H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet BERGEN H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:

2 Litterær vårsamling H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:

3 Anne-Stefi Teigland, Bergen offentlige bibliotek Hva leser ungdom i alderen 13 – 15 år?

4 Morgendagens lesere • Betydningen av å gi ungdom et engasjert forhold til litteratur. • Kjennskap til og tilgang på (litteraturformidlings to kjerneprinsipper). • Eksempler på bøker det er verdt å gjøre seg bedre kjent med

5

6

7

8

9 Harald Ødegaard, Engebråten ungdomsskole, Oslo Inn i teksten – om kreativ skriving

10 ”Jeg hater å skrive!” • ”Hvorfor skal jeg lære meg å skrive fortellinger? Jeg har ingen planer om å bli verken forfatter eller journalist. Det verste jeg vet er disse skriveoppgavene i norsktimene. Og hvorfor må vi lese alle disse kjedelige bøkene?” • (Jonas, ”Klasse 10B”)

11 Hva sier læreplanen? • Læreplanen fokuserer på skriving i alle fag. • I norskfaget handler dette blant annet om å lære elever strategier for å planlegge, utforme, revidere og ferdigstille tekster. • Om grunnleggende skriftlige ferdigheter sier læreplanen: • ”Norskfaget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes evne til å planlegge, utforme og bearbeide stadig mer komplekse tekster som er tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier.” • Om kreative tekster sier læreplanen: • ”Skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium.”

12 Faglig bakgrunnsstoff • Kapitlet Kreativ skriving er forankret i metoden prosessorientert skriving, en toneangivende retning innenfor skrivepedagogikken. • I tillegg støtter kapitlet seg på Skrivesenterets skrivepedagogiske prinsipper. • Kapitlet er bygd opp slik at eleven blir geleidet gjennom tre faser i skriveprosessen, fra idé til ferdig tekst: 1.Før du skriver 2.Mens du skriver 3.Etter at du har skrevet

13 Hva er kreativ skriving? • Kreativ skriving handler om å la elevene jobbe med tekstskriving på en slik måte, at de blir bedre, mer fantasifulle, nyanserte og bevisste skrivere. • Kreativ skriving handler om å la elevene leke seg med teksten, uten at de lar seg overstyre av regler for form og sjanger. • Kreativ skriving handler om at elevene skal tilegne seg ferdigheter, skriveteknikker og basiskunnskaper som gjør dem i stand til å skrive særegent og med sitt eget uttrykk. • Kreativ skriving handler om å trene elevene til å bli mer konstruktive i kritikken av egne tekster, slik at de får et bevisst forhold til egen skriveprosess. • Kreativ skriving handler med andre ord om å videreutvikle skribenten og fortelleren i eleven.

14 Utfordringer • Den store utfordringen med å jobbe prosessorientert, er knyttet til organisering og tidsbruk. • Det stilles krav til god planlegging, for prosessorientert skriving innebærer et systematisk og strukturert arbeid med tekstene, slik at de ulike fasene under skriveprosessen blir ivaretatt. • Vurderingsarbeidet kan også by på utfordringer, for hvordan vurderer man kreativitet? • Er det lærerens subjektive skjønn og den berømmelige ”x-faktoren” som gjelder? • Hvilke kriterier og kjennetegn på kreativitet skal man presentere for elevene?

15 Kjennetegn på kreativitet • Har en innledning som for eksempel skaper nysgjerrighet eller undring • Bruk av pangstart som fanger leserens oppmerksomhet • Bruk av parallellhandling • Originalt plot • En oppfinnsom eller intrikat handlingsgang • Et overraskende vendepunkt • Levende miljøskildringer • En overraskende avslutning • Bruk av litterære og språklige virkemidler som tilfører teksten noe ekstra • Teksten avslører gradvis nye hemmeligheter • Fortellinger i flere lag

16 Om kapitlet • Harald Rosenløw Eegs erfaringer som forfatter er en integrert del av kapitlet, og hans stemme bidrar gjennom hele kapitlet med metodiske tips og skrivefaglige råd. • Eksempelteksten Torghandel er en anonymisert elevtekst. • Elevteksten er mer virkelighetsnær for elevene å forholde seg til enn en tekst skrevet av en forfatter. • Elevenes egen skriving kan virke mindre skremmende når de ser hva andre elever har fått til før. • Ved hjelp av teksten får elevene et praktisk innblikk i hvordan en tekst utvikler seg i løpet av de ulike fasene av skriveprosessen, fra ide til ferdig tekst. • Kapitlet har et mangfold av oppgaver knyttet til delferdigheter. • I lærerveiledningen er det et stort utvalg differensierte skriveøvelser som passer til de ulike delene av skriveprosessen.

17 Oppgaver • Husk ordene

18 Oppgaver • Tegn en påfugl

19 Delferdigheter • Elevene må utvikle ulike skrivestrategier for å bli kompetente skrivere. • I kapitlet Kreativ skriving vektlegger vi derfor arbeidet med å øve på ulike delferdigheter: 1. Før du skriver  Idemyldring  Disposisjon  Handlingsgang 2. Mens du skriver  Skrivesperre  Respons 3. Etter at du har skrevet  Revisjon  Språkvask

20 ”Hvis jeg bare hadde visst!” ”Hvorfor har ingen lært meg disse teknikkene før? Jeg har alltid jobbet hardt med tekstene mine, men det har aldri gitt resultater. Det er først nå jeg forstår hvordan jeg skal jobbe med tekstene mine for at de skal bli bedre.” (Svein, NyGiv-elev)

21 Ikke glem… ”Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid. Det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.” (Mark Twain)

22 Vel hjem! H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:


Laste ned ppt "Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet BERGEN H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google