Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBodil Pedersen Endret for 9 år siden
1
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad, 17.3.2010
2
Lise Iversen Kulbrandstad
3
NOKUTs kriterier for akkreditering av institusjoner § 3-1 f) Institusjonen skal ha et tilfredsstillende fagbibliotek Institusjonen skal ha hensiktsmessige lokaler med arbeidsplasser, moderne teknologi og kompetent personale Institusjonen skal ha lett tilgjengelig relevant digitale og analoge samlinger/og eller tjenester for studenter og vitenskapelig personale Fra: NOKUT: Forskrift om standarder og kriterier for akkreditering av studier og kriterier for akkreditering av institusjoner i norsk høyere utdanning (25.1.2006) Lise Iversen Kulbrandstad
4
NOKUTs standard og kriterier for akkreditering av studier § 2-2 (4) Infrastrukturen skal være tilpasset organisering og undervisningsform og relateres til studiets mål. Bibliotektjenestene skal være lett tilgjengelige og i samsvar med studiets faglige innhold og nivå. Lise Iversen Kulbrandstad
5
Biblioteket som læringsarena og læringsressurs Lise Iversen Kulbrandstad
6
Læringsmiljøperspektiv Fysiske aspekt Læringsressurser og det å forholde seg til aktivt og kritisk til læringsressurser Undervisning og veiledning Forsker- og formidlerperspektiv Kunnskapstilgang (bøker, tidsskrift, digital) Veiledning: informasjonssøking, referansehåndtering, dokumentasjon av forskning og formidling, veiledning om publiseringskanaler Publisering: åpne institusjonsarkiv Institusjonsperspektiv Kvalitetssikret forsknings- og formidlingsdokumentasjon – Lise Iversen Kulbrandstad
7
BIBLIOTEKET I SAMARBEID OM KVALITET I FORSKNING OG UTDANNING Lise Iversen Kulbrandstad
8
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Bachelorkandidaten kan (utdrag) Oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet Finne og vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling Masterkandidaten kan (utdrag) Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnement Lise Iversen Kulbrandstad
9
” The library that contained everything has become the library that contains anything” (Manguel 2006:322)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.