Laste ned presentasjonen
1
Perspektiver på markedsføring av reiseliv
Lysark til Kristen Albert Ellingsen og Mehmet Mehmetoglu (red.) Perspektiver på markedsføring av reiseliv
2
Figur 1. 1 Ulike fokus i markedsføringsfaget utvikling
Figur 1.1 Ulike fokus i markedsføringsfaget utvikling. Utviklet med bakgrunn i Christopher, Payne og Ballentyne 1991: 9
3
Figur 1.2 Konseptet Markedsføring (Perreault og McCarthy 1999:34)
4
Figur 2.1 Relasjonen mellom fagdisiplinen markedsføring og fagområdet turisme
5
Figur 3.1 En sammenlikning av en-til-en og mange-til-mange
6
Figur 3.2 Mange-til-mange-brillene (nettverksbrillene)
7
Figur 3.3 Den endeløse flyten i distribusjonen av dagligvarer og relaterte tjenester
8
Figur 4.1 Glidende gjennomsnitt
9
Figur 4.2 Eksponentiell utjevning
10
Figur 4.3 Faktorer som påvirker turistetterspørsel Kilde: Kotler, Wong, Saunders & Armstrong (2005) (bearbeidet versjon)
11
Figur 4.4 Plogs psykografiske turistprofiler Kilde: Plog (1974) (forfatters oversettelse)
12
Figur 5.1 Det tredimensjonale perspektiv på holdning
13
Figur 5.2 Det endimensjonale perspektiv på holdning
14
Figur 5.3 Positive og negative relasjoner til objektet
15
Figur 5.4 Relasjonen mellom X og O, og P og X sin betydning for relasjonen mellom P og O i balanseteorien
16
Figur 5.5 Fishbeins enkle modell
17
Figur 5.6 Fishbeins enkle modell som matrise
18
Figur 5.7 Fishbeins enkle modell som matrise med flere alternativer
19
Figur 5.8 Fishbeins og Ajzens utvidede modell
20
Figur 5.9 Bearden og Etzels modell
21
Figur 5.10 TAM
22
Figur 5.11 Sannsynlighet for kognitiv bearbeidelse
23
Figur 6.1 Hovedelementene i Maslows behovshierarki Kilde: Fritt etter Maslow (1943)
24
Figur 7.1 Segmenteringsmodellen, sosioraster
25
Figur 8.1 Histogram som viser fordeling på skalaen nøysomhet–hedonisme 25 % av befolkningen har verdien nøysomhet, 25 % har verdien hedonisme
26
Figur 8.2 Verdikartet i Norsk Monitor
27
Figur 8.3 Plassering av enkeltpersoner i verdikartet
28
Figur 10.1 De tre nivåene til attraksjonsproduktet Kilde: Swarbrooke, 1995
29
Figur 10.2 Kjerneproduktet til museet
30
Figur 10.3 Det synlige og utvidede produktet til museet
31
Figur 10.4 Produktelementer som har positiv innvirkning på de besøkendes totale opplevelse av museet
32
Figur 11.1 Grönroos’ modell for oppfattet servicekvalitet (1984)
33
Figur 11.2 Gapmodellen
34
Figur 11.3 Kanos modell for kundetilfredshet
35
Figur 12.1 Servicenivåer med toleransesonen
36
Figur 12.2 Påvirkningsfaktorer på toleransesonen Kilde: En oppsummering av påvirkningsfaktorene til Parasuraman, Zeithaml og Berry 1993 s. 5,8
37
Figur 12.3 Kulturfiltre
38
Figur 12.4 Landenes innbyrdes plassering når det tas hensyn til de kulturelle dimensjonene
39
Figur 13.1 Merkevarebygging
40
Figur 13.2 Match av merkeidentitet og merkeimage på 3 nivåer
41
Figur 13.3 Eksempel på ulike genuine, nasjonale og regionale verdier
42
Figur 13.4 Integrert visjon, organisasjonskultur og image ved bygging av reiselivsmerker (Tilpasset fra Hatch and Schultz, 2003)
43
Figur 15.1 Tradisjonell distribusjon i reiselivsnæringen (Basert på O’Connor, 1999, side 3)
44
Figur 15.2 Distribusjon i reiselivsnæringen inkludert aktører på den elektroniske markedsplassen (Basert på O’Connor 1999, side 140)
45
Figur 15.3 Betingelser for tilfredshet og lojalitet (bekreftelsesparadigmet)
46
Figur 16. 1 Verdens tolv mest populære reisemål for turister
Figur 16.1 Verdens tolv mest populære reisemål for turister. Merk: Figuren tar ikke med dagsturister. Kilde: WTO i Finnie, M., Champion, S., Holden, J., Collyer, G. og Noble, S. (2000). «Pan-European Hotels», Deutsche Bank, 12. januar, s. 8
47
Figur 19. 1 Den sirkulære kvalitative forskningsprosessen
Figur 19.1 Den sirkulære kvalitative forskningsprosessen. Kilde: Mehmetoglu (2004)H
48
Figur 19.2 Eksempel på konkretisering av problemstilling
49
Figur 19.3 Indikator–konsept-modellen
50
Figur 19.4 Eksempel på linje-for-linje koding
51
Figur 19.5 Praktisk veiledning på manuell dataanalyse
52
Figur 19.6 Koding-paradigme
53
Figur 19.7 Eksempel på aksial koding
54
Figur 19.8 Eksempel på selektiv (kjerne) koding
55
Figur 20.1 Kvantitativ forskningsprosess
56
Figur 20.2 Type naturbasert turist avhengig av naturens påvirkning på reiseavgjørelsen. N = 160
57
Figur 21.1 Kunnskapsspiralen (Nonaka, Takeuchi og Umemoto 1996:842)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.