Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Bergen Sosial kompetanse – hva, hvorfor og hvordan v/Øyvind Sæteren -Kjelle videregående skole
2
Aurskog-Høland kommune
Yrkesfaglig videregående skole med 150 elever Ca. 80 elever med spesialundervisning 54 elever bor på internat Konsekvenspedagogikk som pedagogisk plattform
3
Oppsummering Vurdering av sosial kompetanse
Noen prinsipper for organisatoriske løsninger som sikrer: læring av sosial kompetanse individuelt tilpasset (fleksibel) opplæring sluttkompetanse som etterspørres av arbeidslivet
4
Tidsånden Hvilket samfunn vokser de unge opp i?
Hva kjennetegner tiden vi lever i?
5
Tidsånden
6
Tidsånden
7
Tidsånden HVA ER VIKTIG FOR MEG?
8
Tidsånden massivt informasjonstrykk.
reklame har ikke dannelse som ideal, men børs og marked. utfordret til å gjøre individuelle valg. den individuelle ærgjerrighet i sentrum. forståelsen for fellesskapets betydning svekkes.
9
Hvorfor arbeide med sosial kompetanse– tre begrunnelser:
1. Skolens mandat: Samfunnet etterspør sosial kompetanse gjennom lov- og læreplanverk 2. Arbeidslivet: Sosial kompetanse vektlegges ved ansettelse 3. Konsekvenspedagogisk: Fellesskapet reguleres av normer. Handlinger i tråd med eksisterende normer krever kompetanse – sosial handlingskompetanse
10
Sosial kompetanse Læreplanverket:
”..For å utvikle elevenes sosiale kompetanse skal skolen og lærebedriften legge til rette for at de i arbeidet med fagene og i virksomheten ellers får øve seg i ulike former for samhandling og problem- og konflikthåndtering. Elevene skal utvikle seg som selvstendige individer som vurderer konsekvensene av, og tar ansvaret for egne handlinger. Opplæringen skal bidra til utvikling av sosial tilhørighet og mestring av ulike roller i samfunns- og arbeidslivet og i fritiden….”
11
Sosial kompetanse Arbeidslivet:
Kartleggingsundersøkelse i 231 bedrifter Oslo og Akershus viser: Sosial kompetanse viktigst ved ansettelse To viktigste egenskaper: ærlig/til å stole på samarbeidsdyktig Etter dette prioriteres: ”høflig og utadvendt, møter presis på jobben og effektiv i jobbsituasjonen” ”Faglig dyktighet innen spesialfelt” minst viktig
12
Sosial kompetanse Selvbestemmelse Selvhjulpenhet Ansvarlighet Respekt
Konsekvenspedagogikk – sosial handlingskompetanse: Selvbestemmelse Selvhjulpenhet Ansvarlighet Respekt Samarbeidsvilje Troverdighet Mottaklighet
13
Sosial kompetanse Selvbestemmelse: Elevenes erkjennelse av seg selv som selvbestemmende – ”pilot i eget liv” Selvhjulpenhet: Viljen og kompetansen til å klare seg selv Ansvarlighet: Ta ansvaret for handlingene og deres konsekvenser (kjente og ukjente). Fokusere på: fra ”handling – tanke” til ”tanke – handling”. Fremstår først og fremst i elevens snakk om seg selv og sin forståelse av omverden. Henger tydelig sammen med selvhjulpenhet og ansvarlighet. Eks. : Jeg har dysleksi – derfor kan jeg ikke. Jeg har ADHD – derfor er jeg. Det er ingen i min familie som har gjort det før – derfor kan ikke jeg osv. Fra determinisme til selv- determinisme Troverdighet: Det er sammenheng mellom det man sier og det man gjør
14
Sosial kompetanse Respekt: Ingen mennesker er mer menneske enn andre
Samarbeidsvilje: Viljen til å inngå i samhandling med den andre/de andre Mottaklighet: Vise konkret interesse for andres meninger og synspunkter, være åpen for å lære
15
Sosial handlingskompetanse
Hvordan vi arbeider med sosial kompetanse: Sosial handlingskompetanse Hver 6. uke Vurdering Struktur Metoder Sosial, lik for hele skolen Faglig, ulik for hver gruppe/elev Konkretisert i fire vurderingspunkter*: Samarbeidsdyktighet Pålitelighet Engasjement Mot
16
Sosial handlingskompetanse
Prinsipper for opplæringen: Sosial handlingskompetanse Struktur Metoder Valgmulighet gir forpliktelse (ansvarlighet) Aldersblanding (start/stopp gjennom året) Arbeid som pedagogisk virkemiddel Tett samarbeid med arbeidslivet Tydelige læringsmål og mulighet for prioritering Temabasert innhold Prosessorienterte og grensesettende metoder
17
Organisering av opplæringen:
9 utdanningsgrupper med produksjon 34 timer i uka + 1 t fellesmøte Aldersblandet Tverrfaglig (temabasert) Utplassering i bedrift strukturfestet Målavklaring + fagdel + eksamen Valgfri allmennfag 9 timer/uke per fag Allmennfag deles i ”selvstendige” enheter med læringsmål Kun ett fag av gangen
18
Appell – anmodning - påbud
Pedagogiske metoder: Prosessorienterte og grensesettende metoder Prosessorientert for elever som ikke kan Grensesettende for elever som kan, men ikke vil Appell – anmodning - påbud
19
Programvare for oppfølging og dokumentasjon:
Samtykke fra foresatte Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak om spesialundervisning Utarbeide IOP Forankring i læreplanen Pedagogisk underveisvurdering av faglige læringsmål* Pedagogisk underveisvurdering av sosiale læringsmål Halvårsrapportering Dokumentasjon av oppnådd kompetanse i læreplanens kompetansemål Samarbeidsmøter, oppfølgingsmøter og lignende Samtykke fra foresatte Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak om spesialundervisning Utarbeide IOP Forankring i læreplanen Pedagogisk underveisvurdering av faglige læringsmål Pedagogisk underveisvurdering av sosiale læringsmål Halvårsrapportering Dokumentasjon av oppnådd kompetanse i læreplanens kompetansemål Samarbeidsmøter, oppfølgingsmøter og lignende
20
Kunnskapsløftet – fra ord til handling
21
Kunnskapsløftet – fra ord til handling
22
Kunnskapsløftet – fra ord til handling
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.