Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard 03.06.2009 1 Eirill Bø, Institutt for strategi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard 03.06.2009 1 Eirill Bø, Institutt for strategi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

2 Hvorfor? Skape engasjement i klassen og motivere studentene til å interessere seg for faget Kvalitetsreformens intensjon: - mer studentaktive læringsformer - mer tilbakemelding underveis i studiet Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

3 Bruk av Blackboard 1. Aktivere studentene via tester 2. Veilede studentene i bachelor-arbeidet Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

4 Aktivere studentene via tester Gjelder grunnkurs logistikk, 6 studiepoeng Kurset går på alle studiesteder Antall studenter varierer fra store klasser på 200 til mindre klasser på Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

5 Blackboards oppgaveverktøy Mange ulike spørsmålstyper for automatiserte tester Eks. multiple choice, fill in the blanks, ordering, matching, hot spot Opprette spørsmål i base – trekke ut spørsmål til bruk i ulike tester Gjenbrukbare læringsressurser – automatisert retting! Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

6 Hva har vi gjort? Laget 10 spørsmål fra hvert kapittel i læreboka Timeforeleserne fikk tildelt kapitler Testene ble satt opp i Fagforum logistikk og videre kopiert ut i hvert kurs Foreleserne måtte selv aktivere testene Testene er ikke som eksamen, mer ”pugg”- orientert Demo Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

7 Hvordan gjennomføre testene? Skoletest –Rett etter forelesning, resultat i gradebook –Tidsstyrt kun ett forsøk –Diplom og premie til beste elev Hjemmetest, åpnes etter at skoletesten er lukket –Trening til eksamen Fra hvert kapittel Random 25 spørsmål Ubegrenset antall testforsøk Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

8 Veilede studentene i bachelor- arbeidet Spesialisering logistikkledelse, 30 studiepoeng tredje studieår Gjennomføres i Oslo, Drammen og Bergen Til sammen 120 studenter Alle skal levere en bachelor-oppgave 11.juni –Etablere grupper –Levere problemstilling tidlig høst –Evaluere problemstilling –Levere forprosjekt før jul (safe assignment) –Evaluere forprosjekt –Se gradebook Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

9 Formativ vurdering Ikke karakter Tilbakemelding underveis Mulighet for å forbedre problemstillingen Alle får et godt utgangspunkt for oppgaven Mindre arbeid for faglærer, alternativ mail, telefon, veiledningstimer etc… Samlet oversikt over alle oppgavene til videre veiledning ”Tvinges” til å settes i gang med oppgaven ved kursstart, innleveringsprosenten til slutt har økt Ikke noe krav til studentene, men… Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk

10 Har vi med dette innfridd noen av kvalitetsreformens intensjoner? Kvalitetsreformens intensjon: Mer studentaktive læringsformer Mer tilbakemelding underveis i studiet Eirill Bø, Institutt for strategi og logistikk


Laste ned ppt "Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard 03.06.2009 1 Eirill Bø, Institutt for strategi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google