Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Grønt omdømme Er det viktig? Handelshøyskolen BI 12.Oktober 2007 Dagny M. Nome Engagement Manager.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Grønt omdømme Er det viktig? Handelshøyskolen BI 12.Oktober 2007 Dagny M. Nome Engagement Manager."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Grønt omdømme Er det viktig? Handelshøyskolen BI 12.Oktober 2007 Dagny M. Nome Engagement Manager

2 2 Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

3 3 Reputation Institute are thought leaders in reputation management 6 offices and partnerships in 15 countries Knowledge base through publications, network seminars and conferences RepTrak: Global database on reputation performance

4 4 Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

5 5 DR-dokumentar: Når tilbud dræber Billige tekstiler solgt i skandinaviske butikker produseres i India under umenneskelige forhold JYSK Dansk Supermarked Cheminova

6 6

7 7 You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time BUT you can’t fool all the people all the time

8 8 Omdømme handler om forholdet til omverdenen Godt omdømme Dårlig omdømme En verden av venner En verden av fiender Nærhet Hvor tette er båndene mellom virksomhet og stakeholder? Profil Virksomhetens styrker og utfordringer Støtte – Kjøpe eller anbefale produkter – Investere – Søke jobb – Omtale positivt

9 9 Reputation Institutes omdømmemodell

10 10 Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

11 11 Hva er ansvarlighet?

12 12 Noen dimensjoner er viktigere enn andre Global RepTrak Pulse – Befolkningen – 60,000 deltagere – 1000 virksomheter – 29 land Vektene viser hvor mye den enkelte dimensjon betyr - på tvers av land og industrier Ansvarlighet er aller viktigst for energiindustrien 18.2% 13.5% 14.0% 13.7% 18.7% 11.5% 10.4%

13 13 Samfunnsansvar Tar miljøansvar Støtter gode formål Bidrar til samfunnets utvikling Etikk Åpen om virksomhetens drift Etisk ansvarlig Redelig i måten å drive på Et grønt omdømme er en del av virksomhetens samfunnsansvar og etiske profil

14 : Status for grønt omdømme i Norge Resultat for ’Tar miljøansvar’ IKEA Synnøve Finden COOP Tine Gilde

15 :Status for grønt omdømme i Sverige Resultat for ’Tar miljøansvar’ Apoteket IKEA COOP ICA Nokia

16 16 I Sverige og Danmark ligger grønne virksomheter på toppen

17 : Status for grønt omdømme i Danmark Resultat for ’Tar miljøansvar’ Grundfos Danfoss VELUX Novo Nordisk COOP Av de fem topplasseringene har kun èn beste score på miljøansvar.

18 18 Grønt er viktig

19 19 Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

20 20 Skal virksomhetene fortelle om sosial ansvarlighet?

21 21 Omdømmeledelse er ikke spin – det skal forankres i virkeligheten

22 22 Sosial ansvarlighet starter innefra

23 23 Hvordan fortelle om sosial ansvarlighet

24 24 Grønt omdømme. Er det viktig? Grønt handler om ansvarlighet Hele verdikjeden Miljøansvar er en del av virksomhetens sosiale ansvarlighet Det er viktig Sosial ansvarlighet har stor betydning for omdømme Sammen med etikk og produkter utgjør de over halvdelen av omdømme Innenfra og ut – og ikke omvendt Fortell om grønn ansvarlighet - på den riktige måte

25 25 Takk for oppmerksomheten Dagny Nome Reputation Institute

26 26 Greenpeace and McDonalds in the Amazon to protect the environment (soy bean farming) dyn/content/article/2007/04/23/AR html

27 27 Back-up

28 28 Check Henriks slides 18.2% 13.5% 14.0% 13.7% 18.7% 11.5% 10.4% Hey Dagny! Jeg har lige lavet et nyt slide af det forgående (slide nr. 13), hvor denne model er på norsk! Ved ikke om du vil have det, så har derfor ikke slettet det andet slide, så husk derfor enten at slette dette eller det forgående slide!!!

29 – the year big business bought out the environmental movement? – GE / Jeff Immelt receives ”Courage to Lead Award” from World Resource Institute – – Examples of corporate initiatives: – McDOnalds has teamed up with Greenpeace – Project Big Green: IBM spends 1 billion a year to help customers reduce enegy usage – General Motors and ConocoPhillips (US) supports mandatory ceiling on greenhouse gas emissions

30 30 Industriens betydning 15.9% 14.4% 12.2% 14.0% 23.8% 11.1% 8.6% 17.9% 11.8% 15.3% 14.1% 22.7% 9.0% 9.2% COnstruction % engineering Energy

31 31 xxx Kilde: RepTrak 2005

32 32 En times fjernsyn – hva så? JYSK ”Vi har lært at tillid er godt men kontroll er bedre.” Salgsnedgang i en kort periode Større krav til leverandører Cheminova Farlige produkter tas av markedet Fornyet fokus fra storaksjonærer

33 33 CEO, Berckshire Hathaway, investor, philantropist We can afford to lose money. But we can’t afford to lose our reputation — not a shred of reputation. Warren Buffet Hvordan håndtere stigende forventninger?

34 34 Et grønt omdømme er en del av virksomhetens samfunnsansvar og etiske profil


Laste ned ppt "1 Grønt omdømme Er det viktig? Handelshøyskolen BI 12.Oktober 2007 Dagny M. Nome Engagement Manager."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google