Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

05.07.2014Framtida nå - les og forstå! Bruk av læringsstrategier på 7.trinn  Tema: Sjøfugl, fagtekst fra Yggdrasil 7, Aschehoug 2008  Strategier: VØL,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "05.07.2014Framtida nå - les og forstå! Bruk av læringsstrategier på 7.trinn  Tema: Sjøfugl, fagtekst fra Yggdrasil 7, Aschehoug 2008  Strategier: VØL,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Framtida nå - les og forstå! Bruk av læringsstrategier på 7.trinn  Tema: Sjøfugl, fagtekst fra Yggdrasil 7, Aschehoug 2008  Strategier: VØL, Venn-diagram, Tankekart  Fokus på både før-, underveis- og etterlesing  Målsetting: Aktive, engasjerte elever Modellere læringsstrategien VØL Bruke tankekart og Venn-diagram for å øke læringsutbyttet Synliggjøre læringsutbyttet for elevene når de bruker læringsstrategier

2 Framtida nå - les og forstå! De færreste elevene  Reflekterer over hva teksten handler om, og hva de vet fra før  Får oversikt over teksten (ser på bilder, nøkkelord, overskrifter, blar gjennom kapittelet)  Stiller spørsmål ved formålet (Mortensen- Buan 2006)

3 Framtida nå - les og forstå! Forkunnskaper ” Hva en elev får ut av en bestemt tekst, er langt på vei bestemt av hva eleven vet om tekstens innhold fra før, det vil si av hans eller hennes forkunnskaper. Ja, antakelig er det ingen annen enkeltfaktor som har så stor betydning for hva personer forstår og husker av det de leser, som de forkunnskaper de bringer med seg til teksten.” (Bråten 2007)

4 Framtida nå - les og forstå! Bildebank Hva vet vi fra før?

5 Framtida nå - les og forstå! V Dette vet vi Ø Dette ønsker vi å få vite noe mer om L Dette har vi lært VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn

6 Framtida nå - les og forstå! Modellering

7 Framtida nå - les og forstå! V Dette vet vi 7.9 Ø Dette ønsker vi å få vite noe mer om L Dette har vi lært -oljelekkasje kan skade sjøfugl -vindmøller kan drepe sjøfugl -merker fugler for å forske -de legger egg i fjæra -sjøfugl kan vaskes -fargerike nebb -måneformede, spisse rette, krokete lange og korte nebb -måker kan angripes av ørn -spiser fisk, skjell og krabber - lettere å fly i flokk -havørn, lundefugl,hettemåke,alke -lever i fuglefjell -fredete områder -knuser skjell ved å slippe dem ned -lever påskjær -Hva slags fugl sitter og slapper av med vingene til tørk? -Hvor mange typer sjøfugl finnes? - Hvor dypt dykker de? -Navn på flere sjøfugl? -Er det bilde av en albatross i bildesamlingen? VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn

8 Framtida nå - les og forstå! Underveislesing

9 Framtida nå - les og forstå!

10 Framtida nå - les og forstå! Etter- lesing

11 Framtida nå - les og forstå!

12 Framtida nå - les og forstå! V Dette vet vi 7.9 Ø Dette ønsket vi å få vite mer om L Dette har vi lært oljelekkasje kan skade sjøfugl -vindmøller kan drepe sjøfugl -merker fugler for å forske -de legger egg i fjæra -sjøfugl kan vaskes -fargerike nebb -måneformede, spisse rette, krokete lange og korte nebb -måker kan angripes av ørn -spiser fisk, skjell og krabber - lettere å fly i flokk -havørn, lundefugl,hettemåke,alke -lever i fuglefjell -fredete områder -knuser skjell ved å slippe dem ned -lever påskjær -Hva slags fugl sitter og slapper av med vingene til tørk? Topp skarv -Hvor mange typer sjøfugl finnes? - Hvor dypt dykker de? Opptil 100 meter -Navn på flere sjøfugl? Alke, lomvi, svartbak, krykkje, gråmåke, fiskemåke, havsule, skarv, Havørn, tyvjo, vandrefalk, tjeld, makrellterne, rødnebbterne, lundefugl, ringlomvi, rødstilk, toppskarv -Er det bilde av en albatross i bildesamlingen? Det er en havsule havørn var utrydningstruet, nå 4000 par, rovfugl, 2 meter vingespenn”slår byttet” på bakken – alle fugler letter når den kommer og tar byttet på vannet -lundefugl, legger fisk 2.hver hode hale for å holde balansen, mothaker i nebbet, legger egg i tunneler en meter under bakken, ruger lenge, slutter brått å mate ungene -vadefugler terner jakter i strandkanten, småkreps, fisk og tjeld -alkefugler er gode dykkere ned til 100 meter, lomvi er svart og hvit og utrydningstruet, bena langt bak på kroppen med korte kraftige vinger for å være god svømmer og dykker, smalt nebb -vandrefalk rovfugl stuper med 300 km/t, liten og ett kompenserer med å slå byttet ut av balanse for så å angripe, verdens raskeste -krykkje er måkefugl, reir på hylle i fjellet svarte bein -tyvjo stjeler mat erter de andre til de mister fangsten sin, tar også fisk, fugleunger og egg -vindmølleparker – farlig, flere er planlagt -makrellterne og rødnebbterne er like men har svart nebb ytterst -mindre fugler i fuglefjell – fuglefjell helst i nord-Norge -fuglefjell beskytter fuglene - rødlista betyr utrydningstruet -hekke betyr å legge egg VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn

13 Framtida nå - les og forstå! Erfaringer/refleksjon  Målsetting: Aktive engasjerte elever Modellere VØL Synliggjøre læringsutbyttet for elevene når de bruker læringsstrategier

14 Framtida nå - les og forstå!  Aktivitet, mange på banen, engasjement  Bildebank, trygghet noe konkret  VØL skjema – LÆRT delen ble omfattende, et visuelt bevis  Klar sammenheng mellom gode tankekart og resultater på naturfagtest

15 Framtida nå - les og forstå! Læringsstrategier og min undervisning  Systematikk – ingen hokus pokus  Bevissthet - bruk i alle fag - bedre læringssamtaler  Høyere kvalitet på undervisningen i teoretiske fag – mer varierte arbeids – og undervisningsformer

16 Framtida nå - les og forstå! ” Jeg synes ikke jeg bruker så mye læringsstrategier jeg. Jeg synes ikke jeg kan det godt nok - måten å lære på liksom. Nøkkelorda gir ikke mening. Forresten BISON bruker jeg, men det tenker jeg jo ikke over lenger.” (Jente 7. trinn, etter et år i prosjektet)


Laste ned ppt "05.07.2014Framtida nå - les og forstå! Bruk av læringsstrategier på 7.trinn  Tema: Sjøfugl, fagtekst fra Yggdrasil 7, Aschehoug 2008  Strategier: VØL,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google