Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

S. 1Terra Gruppen AS Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "S. 1Terra Gruppen AS Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 s. 1Terra Gruppen AS Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS

2 s. 2Terra Gruppen AS Den norske banknæringen Innledning: Banknæringen i Norge pr 31/12-05

3 s. 3Terra Gruppen AS Terra har et utbredt filialnett

4 s. 4Terra Gruppen AS Størst i antall kunder – stor på privat kunder

5 s. 5Terra Gruppen AS Stor på utlån til personmarkedet

6 s. 6Terra Gruppen AS Strukturendringer

7 s. 7Terra Gruppen AS Strukturendringer - Norden Norske og utenlandske bankers markedsandeler i Norge - Andel etter forvaltningskapital Kilde: Norges Bank og Sparebankforeningen

8 s. 8Terra Gruppen AS Det nordiske finansmarkedet integreres NORGE •DnB NOR37,1% •Nordea 12,9% •Danske Bank (Fokus) 5,9% •Sparebank 111,3% •Storebrand 1,4% •Terra Gruppen 5,5% DANMARK •Danske Bank50,1% •Nordea 17,8% •Jyske Bank 6,7% •Sydbank 4,2% •Spar Nord 1,9% •The SDC banks 8% SVERIGE •FSB20,2% •Nordea19,6% •SHB17,7% •SEB17,7% •Danske Bank 7,0% •Skandia Bank 2,0%

9 s. 9Terra Gruppen AS Den norske banknæringen - fremtiden Hva er de lokale sparebankenes fremtid?

10 s. 10Terra Gruppen AS Vårt utgangspunkt for strategisk tenkning •Det er de samme tyngdekreftene i bank som i andre næringer –Et marked av mindre i kjeder/allianser og de veldig store •Mellomstore vil kunne få problemer – for små og for store •Marginfall krever fortsatte tiltak - raskt •Allianse og kjedetenkning vil forsterke seg –Lokalbankene outsourcer internfunksjoner –Styrker fokus på kunden, salg og sine komparative fortrinn •Alliansene forenkler samarbeidsproblematikken på infrastruktursiden –Vi er en ”bank” på 120 mrd – ikke 81 på 1,5 mrd

11 s. 11Terra Gruppen AS Banker med stort potensial for andre driftsinntekter

12 s. 12Terra Gruppen AS Det er ikke bare størrelsen det kommer an på

13 s. 13Terra Gruppen AS Kostnadseffektivitet: Bankens størrelse ikke avgjørende De 10 mest kostnadseffektive bankene i 2005 •Større banker har gjennomgående noe lavere kostnadsprosent enn mindre banker, men man trenger ikke å være stor for å drive kostnadseffektivt.

14 s. 14Terra Gruppen AS Hva skjer? •Fokus på andre driftsinntekter, distribusjonskraft og kostandsreduserende tiltak –58 nye Terrabank kontorer er etablert eller under etablering –90 eiendomsmeglerkontorer gir rom ytterligere vekst, 16 nye i 2006 –Nye kjedekonsepter for distribusjon og salg kommer –Terra BoligKreditt –Outsourcing av flere av bankenes internfunksjoner –SDC - et nordisk IT samarbeid som sikrer kontroll og lavere priser •Sparebanken Finn og Sparebanken Gripen kommer 2007 •Samtale med flere andre grupperinger i Norden –Sikrer kontroll på verdikjeden med nye strategiske produktselskaper •Terra Kort og Terra Liv –Terra er også leverandør og partner på produkter og tjenester til andre enn Terrabanker – vi må samarbeide med mange •Helgeland, Pluss, Fana, Flekkefjord, Ya Bank, Bank 2, Hardanger Spareskillingsbanken, Møre osv.

15 s. 15Terra Gruppen AS Fortsatt stort potensial og mange muligheter •Fortsette bankenes kostnadsreduksjon – mye gjennom stordriftsfordeler og innkjøp i alliansen •Beholde kjernevirksomheten og kundenærhet i bankene - alliansen påtar seg øvrige oppgaver •Øke andre inntekter gjennom økt fokus på lokal rådgiving av kunden •Tettere samarbeid for å sikre utvikling av kompetanse og bedre løsninger •Alliansen og bankene overtar hele verdikjeden


Laste ned ppt "S. 1Terra Gruppen AS Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google