Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Egenproduserte læremidler Læremiddelkunnskap i Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Egenproduserte læremidler Læremiddelkunnskap i Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Egenproduserte læremidler Læremiddelkunnskap i Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2008

2 HiNT Læringsmål Studiet skal gi studentene kunnskap og innsikt som gjør dem i stand til å kunne vurdere ulike læreverk og andre læremidler på grunnlag av faglig kunnskap og innsikt

3 HiNT Oppgave Lag et læremiddel som skal fremme elevenes ferdigheter i lesing/skriving på småskoletrinnet. Gjør greie for hensikten med og bruken av produktet. eller Lag et matematikkspill. Spillet skal kunne brukes på småskoletrinnet. Gjør greie for hensikten med spillet og hvordan det kan brukes.

4 HiNT Produktene

5 5 Las Vegas • Multiplikasjon, addisjon. • Kast en terning inn i spillbrettet. Multipliser øynene på terningen med tallet du treffer. Det gjelder å samle størst sum. • Differensiere ved å • addere tall og øyne • bruke 1 – 3-terninger • kun notere tallet man treffer. • Det kan lages flere sett bunnplater til brettet, f. eks. med bokstaver. Målet kan være å samle bokstaver som danner ord. Laget som spiller til seg flest ord, vinner. Idé: Lene og Kristoffer

6 HiNT Geometri-lotto • Tall, geometri, måling, areal. • Kast terningen to ganger. Multipliser eller adder tallet på terningen. Den med høyest sum, kaster form- og fargeterningene. Det gjelder å få en kombinasjon som stemmer med eget brett. Lykkes man, kan man legge formen på brettet. • Ei av sidene på terningen gir fritt valg. • Differensiere ved å • bruke 1 – 3-terninger • bruke terninger med bare form og farge • bruke bare fargeterning. • Omrisset på formene kan markeres taktilt. Man kan regne ut arealet på figurene. Idé: Reidun, Hege, Randi Kristin og Janne

7 HiNT Par i par • Språklig bevissthet, forberedelse til lesing • Finn par som rimer. Kan spilles på flere måter: Memory, Svarteper, m.fl. • Differensiere ved å • bruke bare bilder, ikke ord • læreren sier ordet, eleven finner riktig kort • Bildene kan hentes fra nettet eller klippes ut av magasiner. Idé: Anette og Mads

8 HiNT Mattespill • Elevene lager kort med tall og regnesymbolene. Tallkortene har tallsymbol, skriveretning og mengde. Mengdene er markert som på en terning. Regnesymbolkortene har en annen bunnfarge enn tallkortene. • Legg kortene med bildesiden ned. Trekk to tallkort og ett som viser regnemåte. Regn ut svaret. • Differensiere ved å • bruke bare addisjon • bruke lave tall • Ved subtraksjon kan svaret bli negativt. Samtal om dette. Idé: Monica, Ragnhild, Maria og Nina

9 HiNT Faglærere: Kristin Fahlstrøm (høgskolelektor) Anne-Lise Sandnes Voll (høgskolelektor) Tore Heggem (førsteamanuensis) Presentasjon: Ingvild Sørensen (Daglig leder ved Læringsloftet)


Laste ned ppt "Egenproduserte læremidler Læremiddelkunnskap i Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google