Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

La escuela Delfina Díaz Susana Borgen. Kompetansemål  bruke språkets alfabet og tegn  gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på  stille.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "La escuela Delfina Díaz Susana Borgen. Kompetansemål  bruke språkets alfabet og tegn  gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på  stille."— Utskrift av presentasjonen:

1 La escuela Delfina Díaz Susana Borgen

2 Kompetansemål  bruke språkets alfabet og tegn  gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på  stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål  forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser  forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner  bruke ord og uttrykk for å få hjelp til å forstå og bli forstått  skrive korte setninger som beskriver, forteller og spør  lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy  bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

3 konkretemål  Lære gloser: gjenstander i klassen  Kunne svar på spørsmål son:  :¿Qué tienes en la mochila/estuche?  Tengo una goma  Kunne spør om hun/han kan låne noe  Puedo prestar tu goma? osv  Kunne fortelle hva han/hun gjør på skolen Lærer utrykken som vi bruken i timen, for eksempel: Puedes repetir No entiendo Cómo se escribe?

4 Grammatikk:  Repetisjon av verbet tener  Introdusere et nytt verb prestar, hacer  Bøying av regelrette verb i de tre første personer (i entall)  Regelrette verb (leer, dibujar, escribir)  Spørre ord: Cómo, Qué

5 Arbeidsmåte: vocabulario  Læreren lager en liste med ordene som elevene skal si på norsk, og læreren skrive de på tavla på spansk.  Læren spør: hva har du i ryggsekken din?  Eleven viser en ting og sier navnet på den.  Vi lager lappen med navnet på ting som vi bruker i klasserommet og eleven går rundt å legge den på riktig plassen.

6 Muntlig aktivitetet  De lærer å spørre hverandre? De spør hverandre: -¿Cómo se llama …? -Un lápiz -¿Qué tienes en la mochila? -tengo un libro -Me prestas la goma? -Si, toma -gracias

7 Link    ma.html?languages=nob,nno,eng,spa&langu age=spa&page=index&title=Bildetema%20- %20bokm%C3%A5l-nynorsk-engelsk- spansk%20%20%20%20%20%20&main=index.ht ml ma.html?languages=nob,nno,eng,spa&langu age=spa&page=index&title=Bildetema%20- %20bokm%C3%A5l-nynorsk-engelsk- spansk%20%20%20%20%20%20&main=index.ht ml  Pocoyo ”cumpleanos de ballena” 

8 Bøye verbene  Lærer har forskjellige kort som har et verb + en tegn av den.  Introdusere verbene med spørsmål:  Qué haces en la escuela?  -yo escribo una poesia  Yo leo un libro  Yo dibujo una casa

9 timeplan  Elevene lager sin timeplan slik av de kan lære hva heter fagene.  Repetere ukedager  Qué día tienes español?  Qué asignatura te gusta más?

10 Qué día tienes español? El lunes LunesMartesMiércolesJuevesViernes ¿A qué hora tienes español? A las diez y media

11 El recreo  Juegos:  Saltar a la comba  Jugar al fútbol  Jugar con la pelota  Jugar al escondite  Jugar al balón de mano  Jugar baloncesto Qué haces en el recreo? Juego al fútbol

12 Vurdering Test angående tema: Ya sé testVerb Hacer Prestar


Laste ned ppt "La escuela Delfina Díaz Susana Borgen. Kompetansemål  bruke språkets alfabet og tegn  gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på  stille."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google