Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samling 3, HiØ 27. og 28. jan. 2011 Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samling 3, HiØ 27. og 28. jan. 2011 Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet

2 Nettsteder for etterutdanningskurset Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet  Etterutdanningskurset Sør (Halden):   Etterutdaningskurset Nord (Trondheim): 

3 fagspesifikk del:  Læreplanrelatert område :  Språk og språklæring: gi eksempler på nye måter å lære ord og uttrykk på - tema: dagligliv, fritid og egne interesser  Kommunikasjon: stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål. Delta i dagligdagse samtalesituasjoner.  Kulturmøter: bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk. Ta del i målspråklandenes kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film, musikk  Utdrag fra Læreplanen (kompetansemål):  ”Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  -forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser  -lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy  -Delta i dagligdagse samtalesituasjoner  -utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer  -bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

4  Tenk over dette før samlingen: - Hva kan jeg allerede gjøre med digitale verktøy i undervisningen? - Hva vil jeg lære å bruke når det gjelder digitale verktøy i undervisningen? - Hva kan elevene selv gjøre med digitale verktøy i språkundervisningen?

5  Workshop-oppgave: Hvordan vil du som lærer tilrettelegge undervisningen for å realisere disse kompetansemålene?  Lag undervisningsopplegg som passer til dine elever rundt temaet ”Dagligliv, fritid og egne interesser”. Digitale verktøy skal brukes (evt. i tillegg til andre metodiske tilnærminger)  Gi eksempler på læringsaktiviteter som vil kunne hjelpe eleven til å kunne uttrykke seg om temaet.  Hvilke ark i språkpermen synes du det er viktig å ta i bruk for dette temaet?

6 Læringsressurser på nettet      Klett:  Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner    Hueber: 

7  Hjemmesidene til tyske tv-stasjoner har ofte gode barnesider – spill og annet morsomt    (zdf Kinderseite) Blinde-Kuh:  (Kinderseite)  (mye å hente)


Laste ned ppt "Samling 3, HiØ 27. og 28. jan. 2011 Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google