Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro

2 Mål Verktøy Hvem Når Gi undervisningstilbud i fremmedspråk nivå 3
Videokonferanse, It’s learning, diverse digitale verktøy Hvem Videregående skoler i region vest, Hordaland Fylkeskommune Når Høsten 2011 Gro Mål – situasjonen nå… Metode/hjelpemidler: Vise bilde, snakke mer om programmer etterpå. Videokonferanse og It’s learning ikke alt, Maria snakker mer om dette Samarbeidsparter: Askøy, Sotra, Fyllingsdalen, Olsvikåsen, Laksevåg (?), hjelp til det tekniske og organisering (?) fra Fylkeskommunen Når: Jobbe videre med opplegg utover våren: Lage årsplan, finne læremidler, prøve ut opplegg i klasser

3 Tandberg videokonferansesystem
Gro Nevne eksempel fra konferansen i dag om det blir vist. (Annet eksempel: Nyhetssending) Mulighet for å være flere enn to parter, Mulig å vise bilde av egen dataskjerm til elevene (ppt, videoklipp etc) Dele skjerm Ta opp Lett å lære og bruke (?) Videokonferanser i Sparebank 1 av Sparebank1, tilgjengelig under CC BY-NC-SA 2.0

4 En ukes struktur 1 time: Samlinger og/eller studietur
1 time nettbasert undervisning Forberedelse til videokonferanse 2 timer videokonferanse 1 time muntlig Spontan samtale Oppsummering av tema Differensiert undervisning Maria 1 time nettbasert: legge ut info, oppgaver, linker etc. på It’s learning (selvstendig arbeid) 2 t videokonferanse: Lærer presenterer stoff gå ut i fra elevenes forberedelse dialog, diskusjon, spørsmål, forklaring 1 time muntlig: Oppsummering: For eksempel muntlig sammendrag eller de har svart på oppsummeringsspørsmål Lærer som har hovedansvar på holde de andre involverte oppdatert

5 Fordeling av ansvar Flere lærere har ansvar for undervisningen
Inndeling i perioder En lærer har ansvar for nettbasert undervisning + videokonferanse i hver periode 1 time muntlig med samme lærer hele året Maria (Eksempel på inndeling)

6 Planlegging Alle lærerne som skal undervise lager årsplan sammen
Deler opp i perioder/tema Blir enige om undervisningsform og vurderingsform for de ulike delene Diskuterer oppleggene før vi begynner med undervisningen Maria Perioder/tema: Det er ønskelig at alle lærerne deler på å undervise i faget, sånn at ikke en lærer må fordype seg i alle temaene. -> Fordel å samarbeide: Ny måte å tenke på, krever nøye planlegging og god struktur (ikke så åpent for å være impulsiv) Undervisnings- og vurderingsform: Bli enige på forhånd så man kan variere og ikke gjør det samme -> må være mer strukturert og planlegge godt, siden man har mindre tid sammen med elevene

7 Eksempel på opplegg for to uker
Tema Pablo Neruda (litteratur) Chile (historie, kulturkunnskap) Angelica /tus-manos-by-pablo-neruda-spanish.html

8 Uke 1: En time nettbasert arbeid: Forberedelse til tema
Lese kort biografi om Pablo Neruda Lese ”Poema XX” og vise klipp Innleveringsoppgave: Hva vil Pablo Neruda formidle med dette diktet? Skriv noen setninger om dette og lever inn på It’s learning (frist i god tid før videokonferanseundervisning) Angelica

9 To timer videokonferanse
Lærer forteller mer om Pablo Neruda Forklare vokabular om nødvendig Spørre elevene hva Pablo Neruda vil formidle Diskutere videre innholdet i diktet Hva synes de om Nerudas egen innlesning? Introdusere ”Amo América” Høytlesing, sammenligne diktene Oppsummeringsspørsmål/sammendrag lekse til muntlig time Introdusere neste oppgave (se uke 2) Angelica

10 En time muntlig Elevene oppsummer hva de har lært (fem-ti minutter)
Fokus på kommunikasjon, språk, grammatikk, spontan samtale differensiere etter elevenes behov Lærerne må holde hverandre oppdatert legges ut på It’s learning Angelica

11 Uke 2: En time nettbasert undervisning
Elevene leser inn et dikt av Pablo Neruda med illustrasjoner/bilder i Photostory Leveres inn på It’s Learning i slutten av uke 2 Angelica Pablo Neruda av Revista argentina Siete días ilustrados, offentlig eiendom

12 To timer videokonferanse
Eventuelle spørsmål om Photostory (innhold/teknisk hjelp) Spørre hva de vet om Chile generelt og om Pinochet/Allende Kort presentasjon fra lærer om Salvador Allende Litt om Pinochet og statskuppet Statistikk om chilenere i Norge, SSB Angelica

13 En time muntlig Elevene oppsummer hva de har lært (fem-ti minutter)
Fokus på kommunikasjon, språk, grammatikk, spontan samtale differensiere etter elevenes behov Angelica

14 Aktuelle programmer Photostory Moviemaker Lydfiler Wiki (wikispaces)
Go animate Google sites E-portfolio på It’s learning Avis (Microsoft Office Publisher) Facebook Skype Gro: Photostory, Moviemaker, lydfiler, wiki (vise eksempler på Photostory og wiki) Angelica: Go animate, Google sites, e-portfolio, Microsoft Office Publisher (eksempler på avis og eventuelt animasjon) Maria: Facebook og Skype

15 Utfordringer Skriftlige prøver - Hvordan organisere dette?
Skal elevene levere inn et produkt etter hver periode? Hvem har ansvar for muntlig eksamen? Skal elevene samles for å bli kjent med hverandre? Hvem skal betale for en eventuell studietur med tanke på gratis skolegang? Det finnes ingen lærebøker beregnet for spansk nivå 3 Gro

16


Laste ned ppt "Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google