Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inntakskrav og studiekvalitet professor Einar Johan Aas Institutt for elektronikk og telekommunikasjon NTNU Fagseminar i datafag, HiST, AITEL 08.06.06.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inntakskrav og studiekvalitet professor Einar Johan Aas Institutt for elektronikk og telekommunikasjon NTNU Fagseminar i datafag, HiST, AITEL 08.06.06."— Utskrift av presentasjonen:

1 Inntakskrav og studiekvalitet professor Einar Johan Aas Institutt for elektronikk og telekommunikasjon NTNU Fagseminar i datafag, HiST, AITEL

2 Inntakskrav: militæret •Kortklippet •Nyvasket •Edru

3 Inntakskrav: universitet og høgskole •Generell •Studie- •Kompetanse! = orwellsk nytale for ingen stryk! Karakteren 2 i alle fag, ingen hindring, -mener departementet.

4 Men kommer slike studenter noensinne ut med en grad i teknologiske fag? Studiekvalitet..?

5 Aktiv debatt i media den senere tid. Skal alle få forsøke seg? Om kvalitet i høyere utdanning, med fokus på realfag Kai A. Olsen, HiMolde.

6 Aktiv debatt i media den senere tid. Skal alle få forsøke seg? Om kvalitet i høyere utdanning, med fokus på realfag Kai A. Olsen, HiMolde. Forskerforum 2006: tre fjerdedeler av de vitenskapelig ansatte ved norske universiteter og høgskoler tror at den nye finansieringsordningen, der pengene følger studentene, på sikt vil medføre en høyere terskel for å stryke studenter.

7 Aktiv debatt i media den senere tid. Skal alle få forsøke seg? Om kvalitet i høyere utdanning, med fokus på realfag Kai A. Olsen, HiMolde. Forskerforum 2006: tre fjerdedeler av de vitenskapelig ansatte ved norske universiteter og høgskoler tror at den nye finansieringsordningen, der pengene følger studentene, på sikt vil medføre en høyere terskel for å stryke studenter. Aftenposten : Klipp, lim og juks Googling for å jukse, googling for å ta juksere. !?#¤~

8 Aktiv debatt i media den senere tid. Skal alle få forsøke seg? Om kvalitet i høyere utdanning, med fokus på realfag Kai A. Olsen, HiMolde. Forskerforum 2006: tre fjerdedeler av de vitenskapelig ansatte ved norske universiteter og høgskoler tror at den nye finansieringsordningen, der pengene følger studentene, på sikt vil medføre en høyere terskel for å stryke studenter. Aftenposten : Klipp, lim og juks Googling for å jukse, googling for å ta juksere. En av mine professorkolleger i konstruksjonsmekanikk anbefalte i 2001 at alle må gå med vernehjelm i nyoppførte bygg.

9 Ingeniørutdanningen Overordnet mål: å gi studentene kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gir relevant handlingskompetanse.. + systematisk bruk av PBL

10 Ingeniørutdanningen Overordnet mål: å gi studentene kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gir relevant handlingskompetanse.. + systematisk bruk av PBL God studiekvalitet må være å bidra til at dette faktisk skjer! -men hvordan..? Garbage in, garbage out..

11 God studiekvalitet får vi når: •Vi får de beste studentene som søkere –Med gode forkunnskaper –Gode arbeidsvaner –Gode spørsmål. •Da får vi også de beste lærerne, som –motiverer studentene til å lese og arbeide –får andre dyktige elever til å bli studenter. VANSKELIGERE ER DET IKKE!

12 Oppgaven er klar – ut og let! •Men.. •Vi •Er •Ikke •Alene

13 ”Mange velger å utdanne seg til negledesignere fordi fremtidsmulighetene er store.” Dataingeniør Et praktisk rettet studium i utvikling av datasystemer Framtida skal skapes, den kommer ikke av seg selv! En ledende kraft bak denne utviklinga er dataingeniørene. Som dataingeniør får du utvikle systemer som setter preg på morgendagens samfunn. Alt fra nettbaserte tv-kanaler, neste generasjons dataspill, nettsted for offentlige tjenester og til roboter som vasker gulvet av seg selv må designes og lages, og vil bli en viktig del av hverdagen vår i framtida. Skal Norge fortsatt være verdens beste land å bo i, trenger samfunnet dataingeniører som kan lage slike systemer og hjelpe andre å bruke dem. Dette krever kreative, samarbeidsvillige og teknisk kompetente fagfolk. HiST gir deg denne kompetansen i et praktisk rettet studium i utvikling av datasystemer. Årets poppeste studium: veterinær – 30 * så mange primærsøkere som det er antall studieplasser..!

14 Johnny og Siri har valgt chip-Design.

15 Mitt utgangspunkt.. Studentene er bedre enn sitt rykte.. Lærerne er bedre enn sitt rykte.. Men verden endrer seg: Ungdommer velger ikke utdanning ut fra HVA de vil bli, men HVEM de vil bli ( Sjøberg –05 ) “Jeg vil bli en sånn som lager lyn!” – lille Cecilie, 9 år.

16 Vårens vakreste eventyr? Annonsering etter studenter. •256 millioner kroner brukte U&H-sektoren i totale reklameutgifter i 2005, for å lokke studentene til sine studier. De kastet ikke bort tiden med fagprat ! –Finansministeren burde kanskje vært mer opptatt av at det ble forært en slik gavepakke fra skattebetalerne til reklamebransjen, enn av noen firmabiler.. •NTNU brukte vel 2000 kr pr ny student i fjor. •Bl. a. ble det laget en festlig video, der en religionsviter og en medisinsk teknolog praktiserte eksorsisme på en jente besatt av djevelen. •Disse pengene burde vel heller gått til forkurs i matte ?

17 Strykprosenter – matematikk 1 Studieprogram Datateknikk - masterstudium (5-årig)15,7 29,5 Elektronikk - masterstudium (5-årig) 19,8 29,0 Kommunikasjonsteknologi - masterstudium (5-år)8,0 28,8 Teknisk kybernetikk - masterstudium (5-årig) 14,8 18,8 Økende, ikke fallende – hva sier det?

18 KORRELASJON MELLOM MATTEKARAKTER 3mx (VGS) OG Matematikk 1 og 2 på NTNU – alle siv.ing.studier. År: studenter. Kar vgs-> Kar NTNU - # studenter F E D C B A

19 Karakterfordeling MX3 før opptak på NTNU

20 Karakterfordeling MX3 før opptak på NTNU populære studier ”forsyner” seg ovenfra..

21 Regnestykket. Antall elever med 3MX+2FY pr år:4300. •4300 produsert • 700 til MEDISIN • 100 til TANNLEGE • 100 til DYRLEGE • 100 til FARMASI • 100 til Handelshøgskolen •3200 i rest •1600 til SIV.ING. NTNU •1600 til IH – som har 2800 studieplasser. •Forkurs gir + 700, men vi mangler 500 elever!

22 Hvordan øke ditt studiums popularitet? •Vil ha gode studenter: motiverte, gode arbeidsvaner, stimulerende for miljøet, og som består eksamener. •Hva velger disse studentene, og hvorfor? –De velger studier det er vanskelig å komme inn på! •Hmm. Da må vi kanskje gjøre det vanskelig å komme inn? JA! •Men hvordan? –Opptakskrav i matematikk.. –Redusere antall studieplasser.. -> øker kravet neste år. –Men pengene da??

23 Håp for framtida? Denne ble presentert av utdanningsministeren i går..

24 Et felles løft for realfagene •Økt timetall i matematikk og naturfag i grunnopplæringen YES! •Kompetanseutvikling i realfag for lærere og barnehageansatte YES! •Utviklingsprogram for gode lærings- og arbeidsmåter i realfagene –Må inkludere praktiske arbeidsmåter og bruk av IKT. •Utvikling av lokal samhandling mellom utdanning og næringsliv •… •Rekruttering til realfag •Hovedutfordringer: –Rekrutteringen er for lav –Prestasjonene i realfag til norske elever er for svake

25 Problemene er erkjent også av de rødgrønne. Da gjenstår bare handling.. takk for meg!


Laste ned ppt "Inntakskrav og studiekvalitet professor Einar Johan Aas Institutt for elektronikk og telekommunikasjon NTNU Fagseminar i datafag, HiST, AITEL 08.06.06."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google