Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no eBorger og bibliotek Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no eBorger og bibliotek Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no
eBorger og bibliotek Eddie Pedersen Vox

2 Hva er digital kompetanse
En sammensatt kompetanse Funksjonell mestring Strukturell forståelse Strategisk kompetanse eModenhet

3 Hva er eModenhet” ”eModenhet er en dimensjon av digital kompetanse, og omhandler hvordan man utvikler seg til en mer selvstendig bruker og har bevisst forhold til hvordan man håndterer digital informasjon og digitale tjenester.”

4 Kompetansemål og rammeverket i praksis
Rammeverk for digital kompetanse

5 Nivåbeskrivelser av digital kompetanse
Nivå 1: Forholder seg til digital informasjon og tar i bruk enkle digitale verktøy Nivå 2: Forholder seg aktivt til digital informasjon, bearbeider informasjonen og kan bruke informasjonen i nye situasjoner Nivå 3: Forstår og bruker sammensatt digital informasjon til å trekke egne slutninger og kommuniserer selvstendig

6 En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse
Borger og bruker En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse

7 Digital kompetanse Erfaring = Kompetanse Kommunikasjon og formidling
å sende/motta epost å sende vedlagte dokumenter (filer) med e-post å sende/motta sms fra en mobiltelefon å bruke chatterom på nettet å delta i samarbeids- og prosjektgrupper over nettet å bruke e-post/kalendersystemer for å organisere/avtale møter å kjøpe eller selge varer via norske nettsider å kjøpe eller selge varer via ikke-norskspråklige nettsider å taste inn opplysninger til det offentlige, for eksempel ved å bruke en mal som ligger på nettet, selvangivelse, strømavlesning etc. å bestille/kjøpe billetter over Internett å bruke digital signatur Erfaring = Kompetanse 0= Ingen erfaring 1= Begrenset erfaring 2= En viss erfaring 3= Stor erfaring

8 Nordmenns digitale kompetanse
36 % 37 % 17 % 27 % 10 %

9 Tilgang og bruk av digitale verktøy
90 % av alle nordmenn bruker pc 85 % har tilgang på pc hjemme 84 % har tilgang på Internett hjemmefra 75 % av alle nordmenn bruker pc daglig - 69 % Internett 97 prosent av de sterke brukerne benytter pc daglig. Dette gjelder 44 prosent av de svake brukerne

10 Hva er en eBorger Offentlige tjenester - informasjon
Service tjenester – Kommunikasjon Demokrati Kulturell arena Sosiale nettverk digitaliseres eBorger er en del av informasjonssamfunnet

11 Hva er en eBorger Digital kompetanse er inne i hodet
Mange arenaer (skole, arbeidsliv og samfunnsliv) Involverer alle samfunnslag og grupper Eldre vs yngre Web 2.0 Mange forskjellige dingser Arenaer: Samfunnsliv privatliv og arbeidsliv, informasjonssamfunnet og tjenestesamfunnet digitaliseres – Særlig innenfor kommunikasjon / nettverk Hindrer ensomhet, Web 2.0 Brukernes innhold / ikke eiernes /presentatørenes innhold deltakerorientert Workshop 2.0 Interaktivitet som lagres / deles / formidles Grupper: Lastebilsjåfører – data på håndholdt, leger –journaler, en endring av status og kan true tidligere høystatusgrupper som nå mangler ikt Web 2.0 Vi produserer og deler innhold og spredning av innhold selv. Nettverkssamfunnet (profesjonelt og privat glir over i hverandre)

12 Kartlegging Vox-test http://www.komputer.no/polopoly.jsp?d=334
It-barometer Hefte enkel test

13 Hva etterspørres Opprett e-post adresse på Web
Sikker lagring – brenne cd – minnepinne – harddisk Nettbank Mappestruktur Slå av og på – musetrening – tastatur Bruk av e-post Handel på nettet Tilkopling av utstyr

14 Øvelse gjør mester http://www.edbpa123.no/

15 Filbehandling først Gjelder mange programmer Stort problem
Kan overføre kunnskapsprinsippene mellom forskjellige programmer / enheter Lagre som ………..med undermapper Søk og finn……… Kopiere mellom enheter og sikkerhetskopiere Andre filformater / konvertering

16 Filbehandling Opprett mappe Legg inn dokument Opprett undermappe
Endre navn Kopiere mellom enheter Forskjell på kopiere / flytte / lage snarvei Meningsbærende filnavn Forskjellige filtyper:pdf Jpg Sjekk filnavn på Web hvis usikker

17 Øvelse Hva trenger vi å øve på Tips Tips bildebehandling her

18 Minside Offentlig servicekontor på Internett
En sikker nettportal med ulike kommunale og statlige tjenester Mål: Alle relevante statlige og kommunale elektroniske tjenester skal være tilgjengelige i Minside, og det skal gi økt tilgjengelighet. Tilbyr mulighet for enkel dialog med det offentlige Innsending av søknader, registreringer og forespørsler Gir oversikt over informasjon som er registrert om oss i ulike offentlige registre. Sikkerhet og personvern Et slags samsøk som gjør tilgjengelig info fra forskjellige registre, men som ikke lagrer dataene.

19 Nedlasting av filer Rettigheter Sjekke opphav Backup av filer
Kun godkjente nedlastinger Sjekk utgiver på nettet Sjekk nettforum Bruk hodet

20 E-post Maaaaaaaange leverandører http://mail.google.com/
Yahoo.com Hotmail.com Filbehandlingskunnskap viktig også her + NETTVETT

21 Nettvett eModenhet Nettvettest http://nettvett.no/ Du bestemmer:

22 Nettbank Servicetjenester http://nettbank-pilot.edb.com/2811/demo/
eBorgerskap handler først og fremst om Å kunne ta del i en voksende digital allmenning uavhengig av kjønn, alder, bosted og etnisk bakgrunn Fullverdig deltagelse i et stadig mer digitalisert arbeidsliv der de fleste jobber krever digitale ferdigheter i større eller mindre grad At voksne forstår konsekvensene av den digitale utviklingen rundt oss, slik at vi kan lytte til, lære av og gi råd til barn og unge som ikke kjenner en verden uten digitale medier. Hvorfor? Off. tjenester digitaliseres. Eks. selvangivelse på internett, eller pr mobil > stilltiende samtykke. I den grad off. sektor tilbyr døgnåpne tjenester på nett, blir det viktigere enn noen gang at alle har like muligheter til å benytte seg av dem. Forvaltningens kommunikasjon med brukerne skjer i stadig større grad elektronisk, og det må legges til rette for at alle kan ta del i denne kommunikasjonen. Eddies hytteeksempel Nettbank er en slik servicetjeneste som gjør det billigere og enklere å ha et forhold til banken. La deltagerne se på demoene, men anbefal heller hovedsidene, og muntlig kommunikasjon. Sikkerhet vesentlig, og den vises ikke ordentlig i demoene. Hengelås, sjekk også servernavn. Ikke del opplysninger med noen, heller ikke for å få hjelp til å bruke nettbanken. Digitaliseringen har endret måten vi kommuniserer med hverandre på. E-post og sms er mer muntlig i formen, men likevel skriftlig. Dokumentasjon.

23 Ikt er en sosial ferdighet
Kommunikasjon Samhandling To veis informasjon Web 2.0 Forskjellige måter å kommunisere på Tekst Bilde Video Lyd kombinasjoner

24 Digitalkamera Oppløsning Mobilkamera
Overføring av bilder til pc – minnepinne – tv Sende bilder med e-post – Gi navn til bilder Overføring med kabel – bluetooth Bildebehandling Deling av bilder på nettet

25 Bildebehandling Irfanview http://www.gimp.org/ - http://www.gimp.no
Leking med bilder

26 Web 2.0 Hva er Web 2.0 Hvorfor Web 2.0 For hvem Web 2.0

27 Web 2.0 23 ting om 2.0 http://23tingom2null.blogspot.com/
Wikipedia - Blogg Wiki - Tjenester integreres

28 Eksempel Blogg http://digikombi.biblioteknett.no/ Kan legge inn
Redigere Dele Kan legges åpent eller lukket Username: eddiep Password: RNiB7VW*p)qV

29 Søkemotorer Google Yahoo Live search (Windows)
Hvorfor bruke forskjellige søkemotorer Test

30 Kildekritikk Bruk hodet http://www.ntnu.no/viko/mod6/
Utgiver – oppdatert dato – hvem bryr seg Politisk motivert – hva vil de oppnå Leksikon diskusjon Wikipedia vs Store norske

31 Internett

32 Nye tjenester eBay på norsk Gmail videosamtaler – Gmail.com/videochat
Books.google.com også med tidsskrifter Google vår nye venn i verden (Dokumenter, jeg prøver lykken, oversetter….) Rss feed for å abonnere Quiz

33 Nye tjenester Nye nyttige tjenester utvikles hele tiden F.eks
Google Earth Google Maps

34 Læringsressurser Nivå 0 - 1

35 Utfordring i Ikt-opplæring
Kartlegging Nok tid Læring i grupper – individuelt Læring er en sosial handling – Ikt læring? Bruk av fagterminologi Motivasjon Nytteverdi Ikt opplæring er interaksjon

36 Gratis programmer Oversikt over gratisprogrammer Her
Zone Alarm Brannmur Avast Virusprogram VLC Media Player. Mediespiller Irfanview. Bildebehandling

37 Biblioteket og digital kompetanse
Sosial arena Samfunnsutvikling Et lavterskeltilbud Ikke kommersiell aktør Anerkjent læringsarena Akseptert av alle Nytteverdi for bibliotekene Digitalisering av samfunnet, billetter, informasjonsskranker, kjøp av kino, digital tv, Biblioteket utvikler digitale tjenester, frigjør ressurser

38 Ikt og bibliotekets egne ressurser
Kataloger Biblioteksportaler Bibliotekvakten Min side Deichmann Felles katalogisering Felles søk Sømløse tjenester sammen med andre aktører

39 Motivasjon http://earth.google.com/ http://www.doktoronline.no/
Nrk.no

40 Ikt bibliotek og minoritetsspråklige
STOR målgruppe Læringsvillige Språkproblematikk Bruk av bilder – lyd Virtuelle tastatur Ip – telefoni – barn/hjem – aviser Finn samarbeidspartnere med spisskompetanse

41 Ikt bibliotek og minoritetsspråklige
Oversetter program (Google, Babelfish med mer) Lesepenner Virtuelle tastatur Prøv selv

42 Lag ressurser selv Hefter Bilder – lyd (mp3) Video Ta opp fra egen pc
Skjermdump ”film”

43 Målgrupper for biblioteket
Seniorer Barn Unge Voksne med barn i skole Voksne utenfor arbeidslivet Voksne innenfor arbeidslivet Yngre voksne

44 Bibliotekaren som veileder
Kan veiledning / brukerorientering Informasjonsspesialist Hyggelig Trygghet – Sosialt miljø Veiledningskompetanse i hverdagen Kan bruke standard dataapplikasjoner Kunnskapsformidler

45 Veien videre? Bibliotek 2.0 skaper nye brukere
Økt kompetansebehov Ikt - pedagogikk Endring av tilbud? Endringer kommer uansett holdninger Endringer skaper muligheter Spennende arbeidsoppgaver gøy og moro

46

47 Prøv selv Hoppebakken.no

48 Hvordan sikre kvalitet i eget bibliotek
Opprett nettverk - Blogg ePostgruppe – chatte gruppe Send eksempler til hverandre Bruk bilder Sms

49 Samarbeidspartnere Seniornett Lokal bank Lokal pc forhandler
Pensjonerte lærere Skole generelt - Skoleungdom Historielag Husmorlag Nav - jobbsøk

50 Markedsføring av tilbud
Vanlige kanaler Kjøpesenteret Pc forhandleren Servicetorg Nav Kulturkanaler

51 Lenker Ressurser Lærer Ikt Opprett profil og lær selv:
Passord/ Brukernavn: Vox

52 Ressurser http://www.multimedia.skolutveckling.se/
Du bestemmer Saft

53 Ressurser http://www.eborger.no/ Youtube.com Vennskole.no/kurs
Seniornett Min side

54 Ressurser http://www.itkort.dk/lektioner-aeldresagen.php
Hoppebakken.no (Bruker: hoppebakken Pass: didiktikk) Vox.no Internettsøk: Avanserte søkekurs:

55 Ressurser http://www.facebook.com/ http://www.myspace.com/

56 Ressurser http://www.itkort.dk/lektioner-aeldresagen.php
Hoppebakken.no (Bruker: hoppebakken Pass: didiktikk) Vox.no


Laste ned ppt "Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no eBorger og bibliotek Eddie Pedersen Vox Eddie.pedersen@vox.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google