Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT: normer og sjangrer Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda 03. og 06.02.06.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT: normer og sjangrer Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda 03. og 06.02.06."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT: normer og sjangrer Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda 03. og

2 To forelesninger  3. og 6. februar 2006  Sjangrer på web  Skrive på web  Webkommunikasjon  Evaluering av nettsteder/websider

3 Hypertekster: en egen sjanger? Normaltekst  Fortløpende organisering  Bestemt rekkefølge  Ordnet lineært, sekvensielt

4 Avissjangre  Nyhet  Reportasje  Feature  Kommentar

5 Nettsjangre  Forsider  Undersider  Søkesider  Samlesider  Spill  Chat  E-post

6 Hovedsjangrer  sakprosa  fiksjon

7 Tekststrukturer  Fallende viktighet  Drama (enhetlig, klimaks, avslutning)  Sakprosa  Hypertekst •hierarkisk struktur •flat struktur

8 Hypertekststruktur  grad av hypertekstualitet  flat struktur: WWW, oppslagsverk  hierarkisk struktur: startside

9 Vær bevisst!  Hva ønsker jeg å formidle?  Målgruppe  Hva ønsker jeg å oppnå? • holdningsskapende • opplyse • påvire beslutninger • selge produkter  Velg (ulike) virkemidler, strukturer og sjangrer

10 Språkfunksjoner 1. Ekspressive: uttrykksfulle, subjektive 2. Appellative: overbevisende 3. Informative: upersonlige, objektive  Må godtas av mottaker  Kan deles inn i ulike noder

11 Ulike teksttyper 1. Narrasjon: om personer, preteritum 2. Deskripsjon: faktiske fenomener, om tid og rom 3. Instruksjon: oppfordringer til handlinger, i presens eller imperativ 4. Argumentasjon: påstander om relasjoner mellom fenomener  Kan deles inn i ulike noder

12 Skrift på internett  Dialogisk kommunikasjon  Umiddelbar og muntlig  Flyktig (kortvarig, overflatisk)  Foranderlig  Kopieres, flyttes, søkes og endres

13 Dialog med mottaker  sender gjør seg tydelig • personlig stil • klare meninger  umiddelbar  muntlig lav terskel for tilbakemeldinger lav terskel for tilbakemeldinger

14 Konsekvenser  Bør datere sidene, for siste oppdatering  Kunnskap blir ferskvare  Flyktig lesemåte kan hindre refleksjon og varighet  Mye feil og dårlig språk

15 Sammenhengen i teksten  Meningsfull og vesentlige forbindelser mellom de linkede nodene (avreise og ankomst)  Linker skaper forventinger (om sammenheng)  Logiske: globale menyer og lokale lenker Eks:  Formuler utsagn eller spørsmål som oppfordrer til å følge (hyper)teksten

16 Hypertekster brukes til  gjøre det eksplisitte implisitt  forklare betydninger av ord og begreper  utfyllende stoff  alternative fremstillinger  innhente kommentarer Eks: e-post med linker (pressemeldinger med link til hjemmesiden) senter.no/infobank/fn_konferanse/nyheter/Europa_sviktet_Afrika.html senter.no/infobank/fn_konferanse/nyheter/Europa_sviktet_Afrika.html

17 Gode hypertekster  Sterk duft (gode nøkkelord): •fører til overbevisning og selvtillit •mer tålmodighet, flere klikk  Svak duft: •usikkerhet og mindre overbevisst •utålmodighet •mister sporet og går tilbake

18 Hva internett brukes til  informasjonssøking  kommunikasjon  markedsføring  underholdning og tidsfordriv

19 Nettside i infovirksomhet  Ulike målgrupper  Ulike målsetninger: •holdningsskapende •påvirke beslutninger •selge produkter

20 Nettportaler  Horisontale: • allment brukerbehov  Vertikale:  Vertikale: • veivisere • emneportaler • kvalitetsfilter

21 Sjangerblanding på førstesiden  presentere bedriften  portal: startside  nettavis: aktualitet  differensiering: henvender seg til ulike grupper  ikke blikkfang: er på jakt etter informasjon! Eksempler: og

22 Nå frem med budskapet  Språk: ord og setninger  Forventet kunnskap hos målgruppen  Hva er målgruppen opptatt av?

23 Hensikt  Få oppmerksomhet  Nå frem med budskapet  Viktig at leseren føler seg klokere etter å ha lest det du har skrevet etter å ha lest det du har skrevet - ikke dummere! - ikke dummere! Skape interesse og forståelse!

24 Få oppmerksomhet  Overskrift • Kort • Fengende • Forteller hva saken handler om  Ingress • To-tre setninger • Utdype overskriften Eksemple:

25 Skape interesse Start med  det nye  oppsiktvekkende  konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette fortell leseren hvorfor hun skal lese dette gjør leseren nysgjerrig! gjør leseren nysgjerrig!

26 Formidlingstrekanten • Konkret konklusjon • Begrunnelse • Utdypning Ingress: Hva handler saken om Overskrift: kortversjon av ingressen Linker til mer info Mellomtitler

27 Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper)  Språk: ord og setninger  Forventet kunnskap  Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon” opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”

28 Gi leseren informasjon!  Hva?  Hvem?  Hvor?  Når?  Hvordan?  Hvorfor?  Hva slags konsekvenser?

29 Språk og stil  Direkte og indirekte tale  Poenget først i setningen  Unngå ”man”, ”vi” og ”dette”  Kutt ut unødige ord og fremmedord  Beskriv mennesker som handler (aktivt språk)  Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)

30 Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper)  Språk: ord og setninger  Forventet kunnskap  Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”

31 Hensikt  Få oppmerksomhet  Nå frem med budskapet  Viktig at leseren føler seg klokere etter å ha lest det du har skrevet etter å ha lest det du har skrevet - ikke dummere! - ikke dummere! Skape interesse og forståelse!

32 Få oppmerksomhet  Overskrift • Kort • Fengende • Forteller hva saken handler om  Ingress • To-tre setninger • Utdype overskriften Eksempl:

33 Skape interesse Start med  det nye  oppsiktvekkende  konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette fortell leseren hvorfor hun skal lese dette gjør leseren nysgjerrig! gjør leseren nysgjerrig!

34 Formidlingstrekanten • Konkret konklusjon • Begrunnelse • Utdypning Ingress: Hva handler saken om Overskrift: kortversjon av ingressen Linker til mer info Mellomtitler

35 Gi leseren informasjon!  Hva?  Hvem?  Hvor?  Når?  Hvordan?  Hvorfor?  Hva slags konsekvenser?

36 Språk og stil  Direkte og indirekte tale  Poenget først i setningen  Unngå ”man”, ”vi” og ”dette”  Kutt ut unødige ord og fremmedord  Beskriv mennesker som handler (aktivt språk)  Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)

37 Aktivt språk  Flere brudd på FNs våpenresolusjon ble funnet av våpeninspektørene  Våpeninspektørene fant brudd på FNs våpenresolusjon (Calvert 2004:45)  Kari foretar innhøsting av epler  Kari høster (inn) epler (Vinje 1990:98)

38 Bruk presens  Akademius forteller at det brukes mye nynorsk på Sunnmøre  - Det brukes mye nynorsk på Sunnmøre, forteller Akademius  Akademius hevder at nynorsk er populært blant østlendinger  sier/hevder/mener/forteller/utbryter/ påstår/oppgir/uttaler/uttrykker/røper (bruk synonymordboka!)

39 Språk og stil på nett  Dialogisk kommunikasjon  Umiddelbar og muntlig språk  Marker nøkkelord  En idé/tanke pr. avsnitt  Konkret og informativt språk  Vis troverdighet  Mindre plass for følelser og personlige vinklinger på nettet

40 Forkortelser på nett  Høgskulen i Volda (HVO)  Omskriv: ”høgskulen” / ”høyskolen”  Miljøverndepartementet (MD)  Omskriv: ”departementet”  Dagens Næringsliv (DN)  Omskriv: ”avisen”

41 ”Christines ti bud for innhold på nettet” 1. Sett deg i brukerens sted 2. Fremhev nøkkelord 3. Punktlister 4. Forstålige lenker til nyttig informasjon 5. Skriv kort 6. Skriv korrekt 7. Skriv personlig 8. Bruk enkle ord 9. Kvalitetssikre innholdet 10. Oppdatere innholdet (Calvert 2003:16)

42 Nodeoppdelt tekst Presentasjon av saken Bakgrunn Reaksjon 1 Konklusjon 1 Ekstern side 1 Ekstern side 2 Reaksjon 2 Reaksjon 3 Konklusjon 2 Konklusjon 3

43 God webkommunikasjon:  … er webkommunikasjon som oppfyller målsetningen  Web er ikke et mål. Det er et middel!  Sett opp en klar målsetning  Fem sekunder for å overbevise leseren/målgruppen  Tilpass målgruppens behov og ønsker  Bruk velkjente triggerord

44 Evaluering 1. Førstesiden 2. Design 3. Struktur og navigasjon 4. Innholdet

45 Førstesiden  Oversiktlig?  Hva tar oppmerksomheten?  Tydelig målsetning med siden?  Tydelig målgruppe?  Tydelig avsender?  Ta skjermdumper [shift – PrintScreen]   

46 Sidedesign  Hvor starter blikket?  Hva skal jeg gjøre her?  Navnet på siten og på siden  Seksjoner og underseksjoner  Global navigering  Lokal navigering i (under-)seksjoner  ”Du er her”-indikator  Søkefunksjon

47 Design  Tiltalende?  Gjennomført?  Identitetsskapende?  Tilpasset målgruppen?  Tilpasset målsetningen?      • •www.afrika.no/www.afrika.no/ • •www.jklgroup.com/www.jklgroup.com/ • •www.amnesty.nowww.amnesty.no

48 Struktur og navigasjon  Logisk organisering av informasjonen?  Lett å finne frem til informasjon?  Oversiktlig?      • •www.afrika.no/www.afrika.no/ • •www.jklgroup.com/www.jklgroup.com/ • •www.amnesty.nowww.amnesty.no

49 Innhold  Oppdatert?  Kvalitetsikret?  Tilrettelagt web?  Kort nedlastningstid?  God utskriftskvalitet?

50 Webtekster  Tilpasset målgruppe (spåk og begreper)?  Forteller overskriften hovedpoenget?  Er overskriften selvforklarende?  Er overskriften fristende for målgruppen å klikke på?  Utdyper ingressen overskriften?  Plasserer ingressen overskriften i tid og rom (hvis nødvendig)?

51  Dekker overskriften og ingressen alt en tilfeldig leser trenger å vite for å være overflatisk orientert om saken?  Benyttes det mellomtitler (hvis brødteksten er på over tre avsnitt)?  Er det avsnitt på over 100 ord?  Linker til utdypende info?

52 Empatisk evaluering  Kan vi stole på dem som står bak siden?  Er den konkurransedyktig i forhold til andre lignende sider?  Hvor mange når siden frem til?  Hvem velger å bruke siden?  Hensynet til brukernes interesser, ønsker og motiver

53 Evaluering 1. Målgruppe 2. Målsetning 3. Virkemidler  Førstesiden  Design  Struktur og navigasjon  Innhold

54 Metode  Analyser: se etter utvalgte deler  Helheten: gjennomfør tenkte operasjoner  Definer hva dere er ute etter!


Laste ned ppt "IKT: normer og sjangrer Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda 03. og 06.02.06."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google