Laste ned presentasjonen
1
Øystein Pedersen Dahlen
Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
2
Oversikt over forelesningen
Utgangspunket Hva er god informasjon? Hva er hensikten med informasjon? Informasjonsstrategier Informasjonsplaner
3
Kjennetegnet på god informasjon
Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
4
Hva er god informasjon? Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
5
En strategi Nå en målsetning Påvirke noen
Velge virkemidler og handlinger for å nå målet
6
Kommunikasjonsstrategier
Omdømme: Idégrunnlag, visjon og verdier Strategiske valg: målgrupper og målsetninger Handlingsplaner: Virkemidler
7
Høgskolen i Tromsø Visjon: ”Profesjonshøgskolen i Nord – NÆRVÆRENDE OG NYSKAPENDE!” Slagord: ”Du blir noe ved Høgskolen i Tromsø” Verdier: ”NÆR, DYKTIG OG SKAPENDE”
8
Høgskulen i Volda skal vere ein aktraktiv høgskule
tilby eit breitt fagtilbod ha kvalitet og vise omstillingsevne (fra Strategisk plan for HVO, )
9
Kommunikasjonsstrategi
Hva er problemet? Finne målgruppen Kommunikasjonsmålet Analyse av målgruppen Hvilke handlinger kan fungere? Hvilke handlinger er mulige? Rekkefølge på gjennomføring
10
Målsetninger for HVO Hovedmål: rekruttere studenter
2008: Rekruttere 1200 primærsøkere gjennom Samordnet opptak (SO) Målgrupper: Potensielle studenter
11
Virkemidler www.hivolda.no
Personlig kontakt (venner, familie, rådgivere osv.) Søkerhåndboka fra SO Materiell fra skolen Messer Besøk på skolen
12
Konkrete handlinger Økt innsats for heltidsstudenter
Flere besøk på vg. skoler, folkehøyskoler og utdanningsmesser Mer vekt på journalistutdanningen og mediefag Innrette tydeligere mot potensielle studenter
13
Innholdet i en informasjonsplan
Virksomhetens mål Virksomhetens utfordringer* Informasjonsløsningene* Mål for informasjonsvirksomheten Målgrupper, informasjonsbehov og virkemidler* Nåsituasjonen*
14
Innholdet fortsetter Informasjonsutfordringer Rammebetingelser*
Satsningsområder Kriterier for evaluering Arbeidsplan
15
1. Virksomhetens mål HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet:
Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger
16
2. Virksomhetens utfordringer*
HVO: Nedgang i antall studenter Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: Økonomisk støtte
17
3. Informasjonsløsningene*
HVO: Nedgang i antall studenter Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: Økonomisk støtte
18
4. Informasjonsmål Vise til de strategiske målene HVO: Utdanning
Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger
19
5. Målgrupper, behov og virkemidler*
HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger
20
6. Nåsituasjonen* HVO: Antall studenter søm søker Midler til forskning
Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger
21
7. Informasjonsutfordringer
Gapet mellom informasjonsmålene og nåsituasjon HVO: Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger
22
8. Rammebetingelser* Lover, regelverk Ressurser Organisering
HVO: Antall studenter søm søker, midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme, sosial trygghet og helse Kirkens Nødhjelp: Omdømme, påvirkning av holdninger og beslutninger
23
9. Satsningsområder HVO: Heltidsstudenter Flere besøk skoler og messer
Vekt på journalistutdanningen og mediefag Innrette tydeligere mot potensielle studenter Helsedirektoratet:
24
9. Kriterier for evaluering
Analyse Strategi Gjennomføring Vurdering Evaluere Gjennomføre Planlegge
25
Problemer med informasjonshjulet
Ulike personer og grupper (gir ulike målsetninger) Reell påvirkning underveis: dialog Vurdering av materiell Forberedelser, gjennomføring Evaluering skal være en kontinuerlig prosess!
26
Evaluere sluttresultatet
HVO Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger
27
Evaluere materiell og metode
Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
28
10. Arbeidsplan Forløpsmodell til planlegging eller milepælplan
Gantt-kart/diagram
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.