Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda 22.01.09.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda 22.01.09."— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda

2 Oversikt over forelesningen 1.Utgangspunket –Hva er god informasjon? –Hva er hensikten med informasjon? 2.Informasjonsstrategier 3.Informasjonsplaner

3 Kjennetegnet på god informasjon •Tilgjengelig •Relevant •Tilpasset •Forstålig

4 Hva er god informasjon? •Tilgjengelig •Relevant •Tilpasset •Forstålig

5 En strategi •Nå en målsetning •Påvirke noen •Velge virkemidler og handlinger for å nå målet

6 Kommunikasjonsstrategier 1.Omdømme: Idégrunnlag, visjon og verdier 2.Strategiske valg: målgrupper og målsetninger 3.Handlingsplaner: Virkemidler

7 Høgskolen i Tromsø •Visjon: ”Profesjonshøgskolen i Nord – NÆRVÆRENDE OG NYSKAPENDE!” •Slagord: ”Du blir noe ved Høgskolen i Tromsø” •Verdier: ”NÆR, DYKTIG OG SKAPENDE”

8 Høgskulen i Volda skal •vere ein aktraktiv høgskule •tilby eit breitt fagtilbod •ha kvalitet og vise omstillingsevne (fra Strategisk plan for HVO, )

9 Kommunikasjonsstrategi 1.Hva er problemet? 2.Finne målgruppen 3.Kommunikasjonsmålet 4.Analyse av målgruppen 5.Hvilke handlinger kan fungere? 6.Hvilke handlinger er mulige? 7.Rekkefølge på gjennomføring

10 Målsetninger for HVO •Hovedmål: rekruttere studenter •2008: Rekruttere 1200 primærsøkere gjennom Samordnet opptak (SO) •Målgrupper: Potensielle studenter

11 Virkemidler 1.www.hivolda.nowww.hivolda.no 2.Personlig kontakt (venner, familie, rådgivere osv.) 3.Søkerhåndboka fra SO 4.Materiell fra skolen 5.Messer 6.Besøk på skolen

12 Konkrete handlinger •Økt innsats for heltidsstudenter •Flere besøk på vg. skoler, folkehøyskoler og utdanningsmesser •Mer vekt på journalistutdanningen og mediefag •Innrette tydeligere mot potensielle studenterwww.hivolda.no

13 Innholdet i en informasjonsplan 1.Virksomhetens mål 2.Virksomhetens utfordringer* 3.Informasjonsløsningene* 4.Mål for informasjonsvirksomheten 5.Målgrupper, informasjonsbehov og virkemidler* 6.Nåsituasjonen*

14 Innholdet fortsetter 7.Informasjonsutfordringer 8.Rammebetingelser* 9.Satsningsområder 10.Kriterier for evaluering 11.Arbeidsplan

15 1. Virksomhetens mål HVO: •Utdanning •Forskning Helsedirektoratet: •Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: •Katastrofehjelp •Langsiktig utviklingsarbeid •Påvirkning av holdninger og beslutninger

16 2. Virksomhetens utfordringer* HVO: •Nedgang i antall studenter •Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: •Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: •Økonomisk støtte

17 3. Informasjonsløsningene* HVO: •Nedgang i antall studenter •Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: •Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: •Økonomisk støtte

18 4. Informasjonsmål •Vise til de strategiske målene HVO: •Utdanning •Forskning Helsedirektoratet: •Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: •Katastrofehjelp •Langsiktig utviklingsarbeid •Påvirkning av holdninger og beslutninger

19 5. Målgrupper, behov og virkemidler* HVO: •Utdanning •Forskning Helsedirektoratet: •Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: •Katastrofehjelp •Langsiktig utviklingsarbeid •Påvirkning av holdninger og beslutninger

20 6. Nåsituasjonen* HVO: •Antall studenter søm søker •Midler til forskning Helsedirektoratet: •Omdømme (definert som meningsløst) •Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: •Omdømme (økonomisk støtte) •Påvirkning av holdninger og beslutninger

21 7. Informasjonsutfordringer •Gapet mellom informasjonsmålene og nåsituasjon HVO: •Antall studenter søm søker •Midler til forskning Helsedirektoratet: •Omdømme (definert som meningsløst) •Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: •Omdømme (økonomisk støtte) •Påvirkning av holdninger og beslutninger

22 8. Rammebetingelser* •Lover, regelverk •Ressurser •Organisering HVO: Antall studenter søm søker, midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme, sosial trygghet og helse Kirkens Nødhjelp: Omdømme, påvirkning av holdninger og beslutninger

23 9. Satsningsområder HVO: •Heltidsstudenter •Flere besøk skoler og messer •Vekt på journalistutdanningen og mediefag •Innrette tydeligere mot potensielle studenterwww.hivolda.no Helsedirektoratet:

24 9. Kriterier for evaluering 1.Analyse 2.Strategi 3.Gjennomføring 4.Vurdering Evaluere Gjennomføre Planlegge

25 Problemer med informasjonshjulet •Ulike personer og grupper (gir ulike målsetninger) •Reell påvirkning underveis: dialog •Vurdering av materiell •Forberedelser, gjennomføring •Evaluering skal være en kontinuerlig prosess!

26 Evaluere sluttresultatet HVO •Antall studenter søm søker •Midler til forskning Helsedirektoratet: •Omdømme (definert som meningsløst) •Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: •Omdømme (økonomisk støtte) •Påvirkning av holdninger og beslutninger

27 Evaluere materiell og metode •Tilgjengelig •Relevant •Tilpasset •Forstålig

28 10. Arbeidsplan •Forløpsmodell til planlegging eller milepælplan •Gantt-kart/diagram


Laste ned ppt "Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda 22.01.09."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google