Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Margrete Hafsås, Irene Naustdal, Synnøve Angvik og Tor Christian Holmestrand.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Margrete Hafsås, Irene Naustdal, Synnøve Angvik og Tor Christian Holmestrand."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Margrete Hafsås, Irene Naustdal, Synnøve Angvik og Tor Christian Holmestrand.

3 Oppgaven går ut på:  Finn informasjon om ”banners” på internett.  Identifiser fordeler og temaer relatert til reklamerende ”banners”.  Lag en rapport om funn.

4 Hva er en banner.  En banner fungerer som en knapp. Den navigerer deg videre til nye nettsider.  Kan være relatert til sidens egen eier, eller være solgt reklameplass.  Ved å klikke på banneren vil du som regel få opp en ny internettside.

5 Fordeler for brukere ved å nytte bannere.  Enkel måte å manøvrere seg på internett.  En velger selv om man vil innhente denne informasjonen.  Ofte relaterte sider til siden du selv fant frem til.  Gir deg tilgang til sidersom kanskje ville vært betalingside uten denne formen for sponsing.

6 Ulemper for brukere ved å nytte bannere  Iritasjonsmoment 1: Informasjon du ikke har bedt om kan dukke opp på skjermen.  Iritasjonsmoment 2: Enkelte bannere vil kunne ta oppmerksomheten bort fa den informasjonen du e på siden for å hente  Tidsfaktor. En internettside med aktiv bruk av bannere vil ta lenger tid å laste enn en side uten bannere  Enkelte bannere benytter luretriks for å lokke deg til å klikke nettopp på dem. Kan være iriterende å ende opp på noe du absolutt ikke var interesert i.

7 Eksempel på bruk av ”bannere”.  Vi velger å se på nettavisens sider.  Vi kan oppservere at banners er brukt både for å markedsføre nettavisens sider, og solgt som reklameplass.  Det er brukt både bannere som opptrer på skjermen i en kort periode, og bannere som står fremme permanent

8

9  Ved å klikke på banneren til Parat 24 vil vi få opp denne siden:  Var du på nettavisen for å se på lån var jo dette praktisk, men har vi egentlig bruk for dette?  Fordelen er jo at disse bannerne er med på og gi oss en gratis nettavis

10

11 Prisberegningsdatabase  Kan målrette bannere og andre annonseringsløsninger mot norske internett brukere både på norske og internasjonale websiter.  Ved å velge land og kategori vil man komme fram til relevante websiter med priser. Det er mulig å tilpasse bannerne et spesifikt land, en website eller kategori, og de valgte kriteria kombineres i bannerne.

12 Fakturering  Fakturering kan etter ønske gjøres i deres lokale valuta eller Euro.

13 Tjenester for annonsører  Tilbyr annonsørene effektive alt-i-ett løsninger, der kombinasjonen av et erfarent og dyktig salgsteam og avansert teknisk ”know-how” sikrer en profesjonell gjennomføring av kampanjen fra begynnelse til slutt.  Tjenestene med bannere gjør annonsørene i stand til å maksimere uttellingen av sine investeringer og herved sikre en effektiv kampanje.

14  Selv om mange av websitene som representeres benytter seg av AdForce eller Dart, en av verdens ledende annonseringsløsninger, er tjenestene tilgjengelig for annonsører uavhengig av hvilken teknologi man velger å benytte.  Dersom man planlegger en kampanje i Europa eller USA kan det raskt innhentes et detaljert tilbud som er ”skreddersydd” ditt språk, din valuta og andre stedsspesifikke betingelser, inkludert målsetninger og priser.

15 Rapportering  Med slike avanserte annonseringsløsninger gir det annonsører og websiter mulighet til å effektivt måle egne kampanjeresultater.  I tillegg til standardrapporter som er delt opp i ann onseinnrykk, klikk, avkastning og transaksjoner pr. dag, kan det tilbys en rekke rapporteringsmuligheter som tar hensyn til kundens individuelle behov og krav.  Det finns raporteringssystem som gir annonsørene relevant data. Disse kan benyttes til planlegging og styring.

16  Statistikkrapporter gir annonsørene mulighet til endringer, noe som igjen kan optimalisere sluttresultatet.  Annonsørene kan motta rapporter underveis og en mer omfattende rapport på slutten av en banner- kampanje.

17  Dersom systemet som blir brukt er knyttet opp mot dette, kan det også hentes ut rapporter 24t i døgnet. Man må da ha online-tilgang til AdForce eller Doubleclick/Dart systemet, som vi bruker her i Norge.

18  Kan f.eks da få opp følgende info: •Resultater pr. dag •Fordelt etter individuelle innholdsenheter •Fordelt etter individuelle bannere som er levert •Fordelt etter målrettingskriterier (område,browser, etc.) •Detaljert kampanjeoppsummering for hvert nettsted

19 Outsourcing av annonsesalg

20  Hjelper websider ved: –Å sørge for forbindelse mellom byråer og annonsører –Å sikre en profesjonell kampanjeavvikling, uavhengig av valg av teknologi –Administrere hele kampanjen fra booking til sluttrapport og fakturering og risikoen for kundens oppgjør, av godtgjørelse for de solgte annonser og kampanjer

21  Nettstedet får utbytte av: –Kompetanse og tilgjengelighet fra bedriften annonsesalget er outsourcet til –Høyere bookingrate gjennom internasjonal salgsrepresentasjon –Omfattende rapporter på de kampanjer som kjøres på deres website.

22  Avhengig av den valgte programvare (AdForce, Doubleclick/Dart) kan annonsørene: •Sikte seg inn mot norske brukere på internasjonale siter. •Teste bannere med umiddelbare resultater •Enkelt booke kampanjer og levere resultater •Dra nytte av rapporter som er skreddersydd den enkelte kundes behov •Benytte et enkelt annonseringsverktøy for alle aspekter ved kampanjestyringen •Nå målgruppen ved hjelp av et avansert segmenteringsverktøy •Endre kampanjen mens den kjøres

23  For websiter kan riktig bruk av teknologi: •Maksimere verdien av hver enkelt eksponering/visning •Bidra til å oppnå et større salg av tilgjengelig plass •Enkelt levere løpende tilgang til websitens prestasjonsdata/statistikker

24 Gjensidige reklame bannere  To, eller flere bedrifter, kan ha bannere for hverandre på sine sider. Dette blir da en ”byttehandel” nettsidene er blitt enige om. De gir og tar reklame-bannere, og plasseres da i en ”win-win” situasjon.

25  Nettsidene som benytter seg av gjensidige reklame-bannere kan ha både ”sammenfallende” og forskjellige interesser. –Et eksempel på sammenfallende interesser kan være dn.no som har en banner på dagbladet.no –Et annet eksempel som går på forskjellige interesser kan være vg.no som har en banner på sol.no

26  Prisberegning på disse bannerne går ofte ut på hvor stort utbytte den ene siden har av den andre. Pris kan variere på størrelsen på websidene. For å ta eksempelet foran så har dagbladet flere besøk pr. dag enn det dn.no har. Derfor er ikke dagbladet.no så avhengige av å ha en reklame-banner på dn.no, de har mange lesere fra før og de har bannere på mange andre store websider. Dn.no er mindre og drar godt av å ha banner hos en stor nettside som dagbladet.no

27

28

29

30

31 Molde Kunnskapspark..

32

33 Litt om hovedsida..  Innholder ulike reklamer ”bannere”, som en kan klikke på for å få frem tilhørende nettside.  Ulike linker til div informasjon om Kunnskapsparken.  Også siste nyheter om div saker

34 Sideoppsett.  Noen har fått større plass til reklamen sin enn andre, dette kommer an på hvor mye de er villige til å betale for reklamen.  Vi ser at plasseringen av bannerne er plassert litt i underkant av hoveddelen på siden, dette med vilje for det er viktig at de ikke tar fokus vekk fra det nettsiden egentlig handler om.  De er heller ikke gjemt vekk slik at de ikke vil bli lagt merke til, for det ville ha dannet null fortjeneste

35 Hvordan betale? Det er forskjellige måter å betale på. Noen bytter reklame andre tar betaling. Mest vanlig er vel å innføre en betalingsmåte der en setter en fast sum for hver person som klikker seg inn på reklamen, da vil en tjene bra om det er mange treff og dårlig viss ikke. Prisen blir da sett ut i frå størrelse de velger på banner. Ellers kan man bytte reklame, da får ene firmaet det andre firmaet sin reklame og omvendt og de betaler hverandre slik.

36  På denne sida er det sikkert snakk om at de har fått lov til å ha reklame på siden som er en liten del av tilbakebetalingen for at de driver byggingen av den nye skolen.  Molde kunnskapspark si nettside er mer en slags informasjonsside enn en salgsside. Her er det bannere som gir oss bakgrunnstoff som til dømes om hvordan bygginga har gått føre seg, og hvem de ulike relaterte arbeiderne er.  Vi kan her vise hva som skjer når vi trykker på bilde med underskriften ”Følg byggeprosessen” og Romsdals Bygg AS.

37

38

39 Litt Om ( Bilguiden.No )  Først og fremst BILER  Mange linker  Bilder med tekst  Inneholder BANNERE, noe vi for øvrig skal snakke mer om på de neste sidene  På neste finner du bilde av siden vi skal snakke om ( )…www.bilguiden.no

40 Hjemmesiden til bilguiden…..

41 Bannere i forhold til bilguiden  Hensikten med bruk av bannere er hjulpen reklamekjennskap  Bannerannonser er med på å øke kjennskapen til andre aktører, Eksempel Sparebank1  Internett fungerer også til å bygge kjennskap til merkevarer  Bygger på merkevarer for å få fart på salget

42 Bilguiden fortsetter…..  Avansert teknologi, DART, AdForce  Har bannere i alle størrelser og varianter  Noen bannere er der hele tiden, mens andre skifter med andre etter en viss tid  Vises på neste side…

43 Ulike typer bannere… •Til venstre finner vi en banner som ” blinker ”, denne forandres etter tid  Banneren til høyre er en banner som er ” konstant ”, forandres ikke

44 Mer informasjon…..  Først om fremst er bannere den største inntektskilden til Internett sidene  Dersom en er interessert i å ha en banner på andre sine hjemmesider, så får de som eier siden betalt for hver gang kundene går inn på deres banner,selvsagt av de som eier banneren.  Prisene varierer

45 Det negative med bannere..  Sjenerende  Irriterende for de som ønsker å lese om bilguiden, å måtte se på all reklamen som ikke interesserer dem  Mange useriøse kunder som klikker på reklamen, for så å gå ut igjen med det samme ( dyrt )

46 En helt vanlig internettchatter!!!


Laste ned ppt "Margrete Hafsås, Irene Naustdal, Synnøve Angvik og Tor Christian Holmestrand."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google