Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pedagogisk bruk av sosiale medier Marianne Hagelia Rådgiver Østfold fylkeskommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pedagogisk bruk av sosiale medier Marianne Hagelia Rådgiver Østfold fylkeskommune."— Utskrift av presentasjonen:

1 Pedagogisk bruk av sosiale medier Marianne Hagelia Rådgiver Østfold fylkeskommune

2 Tekniske nyvinninger…. Enkelt, sosialt og forførende 

3 Sosiale medier er gratis!  “There is no such thing as a free lunch.”

4 I grøfta!  Fordi vi som voksne meldte oss ut da disse mediene kom har vi havnet i ”grøfta” eller bakpå om du vil!  Vi må bli voksne igjen og veilede ungdom.  De må lære å søke og drive med informasjonsbehandling.

5 Å utvikle elevenes digitale kompetanse……  Handler om å utvikle kompetanse i:  å søke etter informasjon  bruke og dele informasjon på en fornuftig og rettskaffen måte  være kildekritiske  skape og produsere sammensatte tekster med bruk av bilder, film og tekst

6 La oss slå fast!  Lære å bruke og utnytte teknologien på en god måte.  Teknologien i seg selv gir ikke læring.  Måten lærerne og elevene bruker teknologien på gir læringseffekt.  PC skal IKKE brukes hele tiden!

7 Internett: ”The Wisdom of Crowds”  del.icio.us – felles bokmerker  Blogg – felles tanker og meninger  RSS – felles nyheter  Wikipedia/ Wiki – felles informasjon  Twitter – felles tanker og meninger  Videodeling YouTube -   Fildeling - det meste!  Bildebaser – felles informasjon  Musikkstreaming – høre musikk du aldri har hørt før  Presentasjoner – felles opplæring

8 Delingskultur  Det IKKE noe som heter:  ”MITT undervisningsopplegg!”  ”MIN tanke!”  DET ER UT!  SAMMEN er vi flinke og kan mye – sammen kan vi klare ALT!

9 Sosialt!  del.icio.us del.icio.us  Twitter #http://hashtags.no/ Twitter#http://hashtags.no/  Linkedin Linkedin  YouTube YouTube  Blogg Blogg  Onlinespill: for eksempel WoW Onlinespill: for eksempel WoW  SecondLife SecondLife  Spotify/wimp Spotifywimp  Slideshare Slideshare  Facebook St.Hallvard FacebookSt.Hallvard

10 del.icio.us  Bokmerker på nett  Dele bokmerker  Søk etter gode kilder  Sorter bokmerker  Kommenter bokmerker  Universitet – høgskoler  Forklaring Forklaring  del.icio.us del.icio.us

11 Twitter  Microblogging max tegn  Alle journalister bruker det  Referert til i alle medier – MAKT!  Direkte kontakt m/firma/private  Svar og gi svar ”samtale”  Privat og offentlig  Twitter #http://hashtags.no/ Twitter#http://hashtags.no/

12 LinkedIn  Proffesjonell Facebook – CV på nett  Bygg nettverk og kontakter  Diskuter emner  Delta på kurs  Gi hverandre vandel  Linkedin Linkedin  Skrive CV i norskfaget!

13 YouTube  undervisning-hjem html undervisning-hjem html  Fliped Clasroom: Omvendt undervisning  Eller Vimeo.comVimeo.com

14 Spill  Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell mener norske elever kan lære mye med spill i klasserommet.  Forskning viser at elever lærer best gjennom å utføre, oppleve og prøve selv. Kan dataspill gi slike erfaringer?   Elevene har hver sin rollekarakter, og så må de ut og interagere, både med hverandre og resten av online- verdnen, selvsagt på engelsk. De fikk oppgaver som gikk ut på å finne ut av hvor i spillet ting var - f.eks. en butikk, og så handle der etc

15 Spill 2  Spill om energienergi  World without oil De første 32 uken uten olje i verden. World without oil  Asylspillet til NRK Asylspillet  Global Conflicts: Palestine. Her kan eleven spille en journalist som skal dekke Midtøsten-konflikten. (koster penger) Global Conflicts: Palestine  Dataspilliskolen.no Dataspilliskolen.no  Diverse språkspill  Redd nynorsken NRK Redd nynorsken

16 SecondLife  9oUF2HA&feature=player_embedded 9oUF2HA&feature=player_embedded

17 Musikk – gratis!  Spotify Spotify  Wimp Wimp  Forskjellen – Test av streamingtjenestene Forskjellen  Deling av spillelister  Blogg Blogg  Litteratur – Spotify/wimp Aspiro har laget streaming- tjeneste for lydbøker Ordflyt. Litteratur – SpotifyOrdflyt

18 SlideShare  Del dine presentasjoner  La elevene legge ut sine presentasjoner  Da kan de legge presentasjonene inn i bloggen sin.   Søk kildekritikk

19

20

21

22 Facebook  Personvern  Nettvett og lovverk  Mobbing  Diskusjon  Kontakte elever  Bruke for å lære (oss  )?  St.Hallvard - Nynorsk  Facebook St.Hallvard FacebookSt.Hallvard

23 Hva er målet ditt?  Hva vil du oppnå med bruk av sosiale medier i skolen?  Bruke for å bruke?  Merverdi?

24 Klargjør din egen rolle!  Hvordan er din egen deltakelsen i sosiale medier?  En lærer-bruker?  Skille det private og det offentlige?

25 Forskjellige behov  Mens elever i realfag trenger digitale tekniske løsninger for formler og lignende,  vil elever innen helse- og sosialfag kunne ha mer behov for å diskutere elementer i en videocase som de deler digitalt.

26 Krever endringer!  Oppgavene må endres  Undervisningen må endres  Tilnærmingen av stoffet må endres  Kommunikasjon må endres  Samarbeid må endres  Lærerens rolle må endres  Elevens rolle må endres  Korte tidsfrister!  Snu elevene – eller vær mer bak!

27 Klasseledelse  Selvfølgelig skal ikke elever sjekke Facebook i timene, når læreren underviser.  Akkurat på lik linje med at elevene ikke skal rope høyt eller sende lapper.  Men vi forbyr da vel heller ikke elevene å snakke, fordi noen roper – vi fjerner ikke papir og blyanter, fordi noen skriver lapper?

28 Fagopplæring i fremtida  Grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning og digitale ferdigheter vil i noen tilfeller være en del av det som omfattes av breddekompetanse.breddekompetanse  Disse ferdighetene vil uansett være en forutsetning for å kunne tilegne seg breddekompetansen. (nou 2008:18)

29 Breddekompetanse: Hva som menes med breddekompetanse, vil kunne variere fra fag til fag. En definisjon av begrepet kan være å ha en helhetsforståelse for faget, og å kunne kombinere teoretisk og praktisk kunnskap slik at en kan utføre et stykke arbeid og se utfordringer og eventuelle problemer knyttet til oppgaver i utøvelsen av faget. Yrkesutøveren må kunne samarbeide og kommunisere med andre yrkesutøvere, kunder, leverandører, arbeidsledere med flere. Arbeidet må kunne planlegges, dokumenteres og rapporteres skriftlig og muntlig. Tilbake

30 Fremtiden?  Én av tre prioriterer tilgang til sosiale medier, fleksibilitet og frihet til å velge mobil og nettbrett til bruk i jobben framfor lønn. Og flere enn halvparten av de spurte opplyser at de vil takke nei til et jobbtilbud, eller finne en måte å omgå bedriftens regler på, dersom bruk av sosiale medier ikke er tillatt. Videre viser undersøkelsen at bedrifter er begynt å ta den yngre generasjonens forventninger på alvor. Blant annet forteller én av tre unge arbeidstakere at en av grunnene til at de ble ansatt var deres kunnskap om og erfaring med sosiale medier og mobile plattformer.

31


Laste ned ppt "Pedagogisk bruk av sosiale medier Marianne Hagelia Rådgiver Østfold fylkeskommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google