Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital samtid Erfaringer så langt!

2 ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus

3 Rammer •To lærere •To rom •Samtlige elever egen bærbar PC –Administrator eller ei? •It´s:Learning og dagsplaner

4 Lisenser •Photo Shop •Office •Front Page •Flash •Audacity, Photostory, Moviemaker, Anfy, Gant

5 •Ordinære prøverOrdinære prøver •InnleveringerInnleveringer •Muntlige presentasjonerMuntlige presentasjoner Vurdering

6 Lag en liste med råd for sikker nettbruk •Til din lillesøster på 10 år som har fått PC på rommet med tilgang til internett •Til dine foreldre •Bruk gjerne nettstedene til SAFT og BarnevaktenSAFTBarnevakten

7

8 Beskrive ulike typer digitalt utstyr og forklare hovedtrekkene ved virkemåten Samarbeide med andre elevgrupper

9 Forklar funksjon og virkemåte til de ulike delene i og utenfor kabinettet i en PC Lag en Photostory eller bruk Anfy/FlashPhotostory Anfy •Ta bilder selv eller finn bilder av de ulike delene som inngår i en PC på nettet. •Hvilke utstyrsenheter er spesielt viktige dersom PC-en skal benyttes som en multimedia-PC?

10

11 … informasjonsteknologiens muligheter og konsekvenser

12 Gjøre rede for og argumentere for nødvendigheten av regelverk og etiske normer for bruk av informasjonsteknologi •Lov om opphavsrettLov om opphavsrett •Hvilke brudd på lov om opphavsrett finner du?

13 Tenk deg… •at du er en ung musiker, sulten på å lykkes i popbransjen og du har brukt mange penger på veien. •En av de første kundene legger Cd- en ut på Internett slik at andre kan laste den ned gratis –Hva sier loven om dette? –Hva kan du gjøre som musiker for å tjene penger likevel?

14 Hvordan foregår egentlig fildeling? Ikke bare etikk og jus ….

15 Tre av ti ungdommer angrer på ting de har lagt ut om seg selv eller andre på internett. Det er flere jenter enn gutter som angrer på det de har lagt ut på internett. Det viser en undersøkelse Datatilsynet har fått gjennomført blant norske ungdommer i alderen 15 til 18 år. – Fire av ti jenter er dessuten redd for at det finnes bilder av dem på internett som de ikke har kontroll over. 23 prosent av guttene sier det samme, sier prosjektleder Charlotte Erikstad i Datatilsynet.

16 Datatilsynet Utdanningsdirektoratet og Teknologirådet

17 Diskusjon i klassen •Hvem har lagret et bilde de har funnet på internett? •Hvem er inne på sidene deiligst.no og penest.no? •Hvilken kontroll har man på bilder av seg selv etter at de er publisert?

18 ”Bare hvis jeg hater han….” •Du får tilsendt en mms som viser en bekjent i en situasjon der vedkommende er full og halvnaken. •Hva gjør du, sender du den videre?

19 •Noen filmer deg i dusjen på skolen og legger filmen ut på YouTube. •Hva gjør du?

20 Wiki om lærere •Manipulerte bilder, negativ omtale av lærerne, lydfil av lærer som underviser •Er denne situasjonen helt utenkelig? •Hva ville du ha gjort som elev? Hvilket ansvar har du som privatperson? Tenk deg at denne informasjonen kun fantes på papir og ble hengt opp rundt på skolen. Endrer dette noe på din vurdering av situasjonen? Begrunn svaret.

21

22 Digital samtid- resten av året •Beskrive digitalt utstyr og standarder mobil •Utfordringer og muligheter for språklige og kulturelle minoriteter –Skype –Nettaviser –Tv/radio på nett –Språkopplæring (vox, Migranorsk) •Digitale trusler, konsekvenser og muligheter


Laste ned ppt "Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google