Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ C)

2 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

3  Prosjektleder fra 1999 ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen.  Prosjektet ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. – Helhetlig læringsmiljø Utgangspunkt: Bedre rekruttering  Ledet før 1999 det daglige arbeidet med studieadministrasjon og studieinformasjon ved samme fakultetet.  Start Studieveileder Bakgrunn: Hovedfag økologi, Lektor  1989 Studentboom dobling av studenttallet – samme studieadministrasjon

4 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ C) Innhold - USA – Europa - Tinto sin modell - Ulike parametre i modellen

5 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Platon – Aristoteles Greske - Humboldsk tradisjon - Studentene ligger ved universitetene - Opp til studentene å få et utbytte

6 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Lærestedet har tilrettelagt et faglig oppdatert undervisningstilbud. All informasjon om tilbudet er lagt ut skriftlig til studentene både på nett og på papir. Likevel er det studenter som går glipp av vesentlig undervisning og mislykkes? Hvem sitt problem er dette? Studentens eller Lærestedets Hva er den vanlige oppfatningen blant dine lærere? Hva er din oppfatning?

7 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Likt frem til Etter 1970 stort økonomisk press i USA Stor andel egenbetaling for studentene Lærestedene fikk problemet om de ville eller ikke ”Retention” ble et viktig begrep

8 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Kjøreregel ved universiteter i USA: ”Det koster 3-4 ganger så mye å rekruttere en ny student som å beholde en eksisterende.”

9 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Europa - Humboldske ideal har stått sterkt Finansiering uavhengig av studentenes suksess Bolognaprosessen Kvalitetsreformen

10 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Omfattende forskning fra Et helhetlig perspektiv - Ulik faglig forankring (Sosialøkonomer, pedagoger, psykologer, sosiologer osv.) Fordel: mange institusjoner med ”felles” kultur/lovgrunnlag flere tusen læresteder millioner av studenter

11 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre De Anza College Diablo Valley College Dominican University of California Don Bosco Technical Institute D-Q University East Los Angeles College El Camino College Evergreen Valley College Fashion Institute of Design & Merchandising Feather River College Fielding Graduate Institute Folsom Lake College Foothill College Fresno City College Fresno Pacific University Fullerton College Gavilan College Glendale Community College Golden Gate University Golden West College Grossmont College Hartnell College Harvey Mudd College Holy Names College Hope International University Humboldt State University Humphreys College Imperial Valley College Irvine Valley College John F. Kennedy University Keck Graduate Institute La Sierra University Laguna College of Art and Design Lake Tahoe Community College Laney College Las Positas Community College Lassen College Loma Linda University Long Beach City College Los Angeles City College Los Angeles Harbor College Los Angeles Mission College Los Angeles Pierce College Los Angeles Southwest College Los Angeles Trade-Technical Colle Los Angeles Valley College Los Mendanos College Loyola Marymount University Marymount College Mendocino College Menlo College Merced College Merritt College Mills College MiraCosta College Mission College Modesto Junior College Monterey Peninsula College Moorpark College Mount San Antonio College Mount San Jacinto College Mount St. Mary's College Napa Valley College National University New College of California Notre Dame de Namur UniversityOccidental College Ohlone College Orange Coast College Otis College of Art and Design Oxnard College Pacific Graduate School of PsychologPacific Oaks College Pacific Union College Palo Verde College Palomar College Pasadena City College Patten University Pepperdine University Phillips Graduate Institute Pitzer College Point Loma Nazarene University Pomona College Porterville College Her fra D til P i California

12 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Egne utdanninger med doktorgrader - Studieadministrasjonene har slik kompetanse (status, vekt) - Gode opplegg for kompetanseutveksling Konferanser, tidsskrifter, listserves osv.

13 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Store forskjeller mellom lærestedene (økonomi – studentmasse) - Slett ikke de ”beste” lærestedene som har den beste oppfølgingen av studentene

14 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forebygging eller reparasjon? Forebygging Etter mitt syn og også slik jeg forstår Tinto er de institusjonene kommet lengst som integrerer frafallsarbeidet i alle tilbudene studentene møter og koordinerer ulike servicetilbud, slik at studentene opplever et mest mulig helhetlig tilbud Reparasjon Motsetningen er de lærestedene som utvikler ulike servicetilbud som oppererer mer eller mindre løsrevet fra hverandre og som det ofte er opp til studenten selv å oppsøke.

15 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Forskningen svært disiplintilknyttet ofte pedagogikk fokus på enkeltforhold som eksamen, skriving, gruppeundervisning, bruk av IKT - Lite helhetlig forskning (NIFU-STEP en av få) - Mange ulike land med ulike kulturer og lovverk lite overføringsverdi, ”små” enheter å forske på -Lengst i Storbritannia, kommer i Skandinavia og Øst Europa. Inntrykk mindre fokus hvor lenger sør i Europa. Unntak Portugal. -Bolognaprosessen synes å endre innsatsen

16 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Ingen utdanninger eller doktorgrader - Studieadministrasjonene har ikke slik kompetanse (- status, -vekt) - Små muligheter for kompetanseutveksling Tidsskrifter? Listserves?

17 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Forskning fra 60 - tallet Astin Som også har skrevet en oppsummering Her utgave fra 1993 Astin, A.W. (1993). What Matters in College: Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass.

18 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Mer omfattende og kanskje mer lettlest er Pascarella, E., Terenzini, P. (1991). How College Affects Students: Findings and Insights from Twenty Years of Research, San Francisco, Jossey-Bass Inc.

19 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Den jeg her bygger mest på Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press

20 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Hva sier så forskningen

21 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Tinto, V 1993 Leaving College – Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition side 114

22 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure MAT 111 KJEM 110Ex.phil. KJEM 130MAT 131MAT 112 KJEM 120 PHYS 111PHYS 110 1H 2H 3H

23 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Første studieår Videre studier Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

24 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Første studieår Videre studier

25 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Første studieår Videre studier Akademisk integrasjon Sosial integrasjon

26 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter

27 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

28 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure 2MX krav + 3kl fordypning Fra høsten 2005

29 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre  enkeltstudentenes skyld alene bedre ferdigheter seleksjon

30 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre  Tvunget (Består ikke eksamener)  Frivillig (Slutter selv om de faglig strekker til) Forskningen mye knyttet til  Frivillig frafall

31 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Akademisk integrasjon Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Sosial integrasjon Første studieår Overgang Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

32 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre  Lærere  Medstudenter  Isolasjon nr 1  Undervisningen

33 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press

34 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre  Første studieår  5-6 første ukene  etablere  løsrivelse

35 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

36 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - INFORMASJONSUKE UKE 42 - Næringslivsdag - Instituttvise arrangement Faglig program/emne Jobb

37 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Identifikasjon - Fra ”dere må” til ”vi må” - Headhunting

38 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Klare målsetninger Bekreftes av UNIBUT -1989

39 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

40 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre -Foreldre - Viktige for studievalget, ”realitetsorientere” - Hva krever det å være student i Dersom de selv ikke har studert - Eller de studerte på tallet

41 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

42 -Foreldre - Tidsfrister - Viktige møter / viktig undervisning - Formaliteter Hvordan -Skriftlig -Egne møter med omvisning

43 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre -Foreldre - Ofte tidkrevende - Lurt å møte dem som egen målgruppe for å unngå henvendelser!

44 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

45 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Relevant for studiene - Trekker bort fra studiene Førstesem. tiltak spesielt positivt for Bergensstudenten

46 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

47 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - Arbeidsmarkedet eksempel oljeindustrien og sist IT-sektoren -Vektlegging ”Et felles løft for realfagene” Men hva med Lærerproblematikken?

48 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - De beste tiltakene er bevisst modellen, men retter seg mot flere av parametrene.

49 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre - stort fokus eget tema - Meget positiv effekt på frafall når det er lagt opp med det for øye. (Oxford, Cambridge)

50 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre et mål at studentene skal oppleve de individuelle kursene”as part of an integrated learning experience rather than as separately taught requirements for a degree” (Shapiro & Levine 1999:4). In paired-course learning communities, classes are often linked based on logical curricular connections and skill areas. For example, a pairing of calculus with general chemistry promotes scientific discovery and quantitative reasoning skills. Tilbake til den gamle “klassen”?

51 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved å benytte seg av Learning Communities er tanken å hjelpe studenter med å etablere et akademisk og sosialt støttende nettverk både innenfor og utenfor klasserommet. Erfaringene fra universitetene i USA viste at studentene ble mer ansvarlige, møtte opp på de ulike samlingene og derigjennom fullfører kursene. “We are for the success of all students.” The Washington Center

52 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ulike undervisningskulturer

53 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre ”Den skjulte læreplanen” Bak et bilde på det offisielle universitetet lever det et underforstått og taust system. For å “overleve” og ha suksess på et universitet kreves ikke bare talent og evner, men også at man tar inn over seg skjulte regler og normer som gjelder. Margolis (2001).

54 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Becher og Trowler (2001), sier det slik: People choose fields that are consistent with their learning styles and are further shaped to fit the learning norms of their field once they are in it. When there is a mismatch between the field’s learning norms and the individual’s learning styles, people will either change or leave the field. Mennesker velger utdanning som samsvarer med deres egen læringsstil og tilpasser seg de normene som gjelder i faget når de er kommet inn. Når det er mismatch mellom fagets læringsmetoder og den enkeltes læringsstil vil man enten endre seg eller forlate utdanningen.

55 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Resultatdel - Hvilke resultat har studentene oppnådd? - Hvilke endringer ble det i undervisningen? -Spørreundersøkelse blant ansatte Tolkningsdelen

56 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Påstand ”De ulike fagmiljøene har over lang tid utviklet ulike undervisningskulturer som synes å møte studentene på ulike måter. Noen av disse kulturene synes å være mer vellykket enn andre med tanke på å få studentene til å gjennomføre studiet.”

57 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Normer og regler Læringsstrategier Fag

58 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Harde fag - mursteinsfag. kumulative fag, dvs. det første prinsippet bygger på det neste osv Det mest utpregede er matematikken forkunnskaper viktig for gjennomføring Det er ikke urimelig at lærerne i slike fag skylder på studentenes forutsetninger for å forklare god eller dårlig gjennomføring. På den annen side viser det seg at mange av de studentene som ikke oppnår suksess ved de harde fagene ikke mangler faglige forutsetninger, noe som tilsier at det ikke bare er faglige årsaker til den lave gjennomføringen.

59 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Myke fag eller mosaikkfag. i mindre grad ”absolutte sannheter” besvarelser må i større grad vurderes subjektivt. Her er det ikke er like avgjørende i hvilken rekkefølge ulike tema leses. En students forståelse vil i stor grad avhenge av hukommelse og evne til argumentasjon og formidling. Innen realfagene har tradisjonelt både biologi og geologi med sine deskriptive deler blitt definert som myke fag Ikke samme grad av sammenheng mellom forkunnskaper og resultat i denne typen av myke fag som i harde fag Lærerne føler at de i større grad kan påvirke studentenes resultater gjennom ulike undervisningstiltak.

60 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Min påstand er at våre utdanninger dyrker eller selekterer ut denne gruppen av realister.

61 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Mens vi skyver fra oss denne gruppen

62 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Meteorologi Fra å være et av de mest mannsdominerte til å bli det mest kvinnedominerte studiet blant nye studenter

63 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Disse nye dyktige jentene i meteorologi drømmer ikke om å bli en ny Siri Kalvig, men Siri har skapt et nytt bilde på hva som karakteriserer en meteorolog og det er derfor blitt sosialt ”akseptabelt” å si man studerer eller planlegger å studere meteorologi.

64 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Universitetsstudent Vitenskapelig ansatteFerdige kandidater Elever i videregående skole Elever i ungdomstrinnet Elever i barnetrinnet Barn i barnehage Rekruttering Retensjon


Laste ned ppt "Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google