Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte

2 Walt Disney

3 Coaching Bevegelse og utvikling Prosessveiledning Forandringsprosess der den enkelte person, gruppe eller team selv tar ansvar for sin egen utvikling Coachen hjelper til med å utløse positive krefter i individet eller teamet

4 4 Coaching Diktator Likestilt forhold Coach har prosesskunnskap, men liten eller ingen fagkunnskap Ingen løsning Objektivitet Tar alle beslutninger, bestemmer, liten eller Ingen forankring Lederstiler i spennet mellom rådgivende og ikke rådgivende kommunikasjon

5 Arbeid mot fravær

6 MENING HANDLING Visjon Handlinger Omgivelser Ytre ressurser og ferdigheter Indre ressurser og ferdigheter Verdier Identitet Hva er din/vår drøm? Hvem er du/vi som ønsker å få til dette – hva forteller det om oss? Hvordan vil du/vigjøre det? Hva vil du/vi gjøre? Hvor og når vil du /vi gjøre det? Hvorfor er dette viktig for deg?

7 Hvorfor ta tak i dette nå? Vi er opptatt av både utdannelse og dannelse for eleven våre Vi er en skole som tar ansvar for å utvikle gode holdninger hos elevene våre: punktlighet og orden, plikter – ikke bare rettigheter, ta ansvar for fellesskapet Vi vil gjøre vårt for at elever og foresatte forstår konsekvenser av fravær mht læring - og også arbeidsgiveres holdning til høyt elevfravær Vi har forventninger til at våre elever blir ”hel ved” – og oppmøte til rett tid er en del av dette Vi bryr oss om våre elever – ”lar ingen seile sin egen sjø” - vi praktiserer det ”kjærlige nei”!

8 Å skape oppslutning og entusiasme om mål

9 Teamcoaching er å lede gode beslutningsprosesser Forankring Medvirke og medskape Ta i bruk teamets eller gruppa ressurser Sikre en god beslutning Motivasjon

10 Kontrakt - kjøreregler Tenk på et møte du var med på eller et team du har vært i der du opplevde at samarbeidet var godt, løsningsfokusert, dere kom fram til gode resultater og du lærte noe av å være med: Sett ord på hva det var som gjorde at dere fikk til dette. Hvilke regler eller føringer levde møtet eller teamet etter? Hva vil du ha med av dette i ditt team i dag?

11 Å bygge bro Når du skal fra ett tema til det neste og ha med deg alle videre: Vi ble enige om.. Hovedpunktene var… Har du fremdeles noen spørsmål Parkeringsplass Kan vi nå gå videre…

12 Det handler om mennesker som kan og vil..

13 Skolens fokus Faglærer Kontaktlærer Avdelingsleder Admini- strasjonen Rektor Elever

14 Å utvikle et menneske fra der det er..

15 Den profesjonelles utvikling (Dreyfus og Dreyfus) EkspertKyndig utøverKompetent utøverAvansert begynnerNybegynner

16 Skolens bidrag til elevenes læring

17

18 Fått til  Mest søkte skole i Oslo – 844 elever hadde Ullern på 1.2, 3.plass 2011  Nasjonal demonstrasjonsskole 2006  HR-Norges kompetanse- pris 2008  4.beste vgs-skole i landet 2009 (VG)  Universitetskole 2012  Høy skåre på medarbeider- undersøkelser

19 Skolen ingen ville gå på

20 Cockpitledelse

21

22 Størrelse:300 × 420 Type:83KB GIF Mr. Einstein: Hva mener du er det viktigste spørsmålet et menneske bør stille seg?

23 ULLERN VIDEREGÅENDE SKOLE

24 Fortellingen fra IBM

25 Likhet, likhet med forandring eller total endring?

26 Å ære de gjenglemte japanerne Størrelse:798 × 521 Type:118KB JPG Nettsted for dette bildet aftenposten.no.

27 Coach posisjon Fortid Fremtid NÅ Her og nå Strekk 1: Hva ønsker du/dere å oppnå? Strekk 4: Hvordan kan du/dere vite at du har nådd målet når målet er nådd? Strekk 3: Hvordan tenke annerledes? Mulige hindringer? Strekk 2: Hva vil du/dere gjøre for å nå målet? Endringens ulike spørsmål og tidsfaser

28 Gremlindører Størrelse:362 × 395 Type:36KB JPG

29 De fire gremlindørene Dør 1:Frykten for å drømme! Dør 2: Offeridentitet – troen på å kunne få det til! Dør 3: Systemidentifikasjon – sterk identifikasjon med et gamle systemet – og eksisterende kultur og verdier Dør 4: Troen på meg selv og frykten for å lykkes og mislykkes

30 Leder og lærer i profesjonell dialog

31 Utforske samtalens og relasjonens muligheter

32 Hvem skal du samtale med? Kunde Besøker Klager

33 Fra verktøykassa

34 Demonstrasjon av samtalekvadranten

35 Coach posisjon Fortid Fremtid NÅ Her og nå Strekk 1: Hva ønsker du å oppnå? Strekk 4: Hvordan kan du vite at du har nådd målet når målet er nådd? Strekk 3: Hvordan tenke annerledes? Mulige hindringer? Strekk 2: Hva vil du gjøre for å nå målet? SAMTALEKVADRANTEN Samtalekvadranten er et verktøy for å omdanne tanker til ord og deretter handling

36 Godt å snakke om det jeg er opptatt av – å få opp den andres agenda og holde den Sette rammer for samtalen - kontrakten Hva er den beste bruken av de neste 30 minuttene for deg? Hva ønsker du deg av denne samtalen? Hva ville være det aller beste resultatet av at vi arbeider sammen? Hvis du i morgen tenker tilbake på denne samtalen med glede og tenker at den var nyttig for deg – hva må skje her i dag da?

37 Den gode samtale Størrelse:1024 × 683 Type:301KB JPG Kritiske fase – å ta av Nettsted for dette bildet f.

38 Å være her og nå På bølgelengdeferdigheter Coachposisjon

39 Kritisk fase: Å gå inn for landing Størrelse:858 × 450 Type:23KB JPG Det er ca 2-3 minutter igjen av samtalen vår: Hva har vært nyttig for deg? Understreker likeverdet ved å fortelle hva som var nyttig for meg Nettsted for dette bildet dagbladet.no Bilde i full størrelse - Samme størrelsex størreBilde i full størrelse Dette bildet kan være beskyttet av opphavsrett.

40 Kilde: Gjerde Global lytting 2. Fokusert lytting 1. Indre lytting Vi ønsker å finne ut av hva ordene betyr for senderen Egne mentale modeller styrer hva vi hører, vektlegger og tror senderen ønsker å si Vi åpner opp for alle våre sanseinntrykk, medregnet intuisjon og følelser samt stemninger, lukt og lyd fra omgivelsene Aktiv lytting krever at man lytter på nivå 2 og 3. God veiledning og coaching forutsetter at man mestrer lytting på ulike nivåer

41 Ekempler på åpne spørsmål  Hva vil oppnå? Når skal du ha oppnådd dette?  Hva vil være annerledes når du har nådd målet?  Hva betyr det for deg å nå de målene du har satt deg?  Hva vil du gjøre først?  Hva kan hindre deg?  Hva holder deg tilbake?  Hva vil skje dersom du ikke får løst problemet?  Hva vil være smarte steg å ta? Ser du enda flere muligheter?  Hva trenger du av støtte fra andre for å oppnå dette?  Hva ville en ekspert eller ressursperson ha gjort i samme situasjon?  Hva vil du gjøre først? Åpne spørsmål bidrar til større grad av selvrefleksjon og dialog


Laste ned ppt "Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google