Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eivind Jacobsen Forbrukerperspektiv på et helhetlig kvalitetssystem Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning www.sifo.no Tlf. 22043535,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eivind Jacobsen Forbrukerperspektiv på et helhetlig kvalitetssystem Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning www.sifo.no Tlf. 22043535,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Eivind Jacobsen Forbrukerperspektiv på et helhetlig kvalitetssystem Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning Tlf , fax Møte om KSL - Godt norsk 8. desember 2005

2 Eivind Jacobsen Forbrukerperspektiv Behov- universelle Interesser- rolleposisjoner Preferanser- smak Forbrukerretting av matpolitikken •Trygghet (basis!) •Pris •Sensorisk kvalitet •Tilgjengelighet •Etiske kvaliteter •m.m.

3 Eivind Jacobsen Kilde: Berg 2005 Prioritere mellom hensyn? Ole Brumm...?

4 Eivind Jacobsen Mat = “credence goods” Tillit – ulike former: – “trust” (aktiv, reflektert, uttalt) – “confidence” (underforstått, uuttalt, ureflektert, vane)

5 Eivind Jacobsen ”Confidence””Trust” …og det skal dere være veldig glade for!

6 Eivind Jacobsen Tillit: Forskjeller mellom land og varegrupper •Grader av tillit •Fordeling av typer tillit •Hvem en stoler på (eks. Kjærnes og Poppe 2003; Berg 2005)

7 Eivind Jacobsen Kilde: Berg 2005 Norge er et høytillitsland!!

8 Eivind Jacobsen Kilde: Berg 2005 Noe er tryggere enn annet:

9 Eivind Jacobsen I tilfelle matvareskandale knyttet til kyllingproduksjon i Norge: Tror du de følgende instanser vil fortelle hele sannheten, deler av sannheten eller vil de holde informasjon tilbake? Andel ’hele sannheten’. Hvem stoler vi på?

10 Eivind Jacobsen Kilde: Berg 2005 Hvem har ansvaret?

11 Eivind Jacobsen Oppsummerende portrett av den norske forbrukerne:

12 Eivind Jacobsen Helhetlig kvalitetssystem (HKS) for forbrukerne? •Spørsmål: –HKS beregnet på norske forbrukere, eller også for eksportmarkeder? (Hva med EU, WTO osv.) •For morgendagens forbrukere •Bygge “trust, ikke basere seg på “confidence” •Åpenhet og etterprøvbarhet Betinget tillit mer robust i en omskiftelig verden! Paternalismens tid er forbi!!! (?)

13 Eivind Jacobsen Hvor mye informasjon? ”for lite” ”for mye” Hvis TRUSTHvis CONFIDENCE Manglende grunnlag”Vekke uro” for tillit Åpenhetens dilemma?

14 Eivind Jacobsen HKS målsetting: Å lære norske forbrukere å like kvaliteter som norsk jordbruk og norske bedrifter er best på å levere! HKS for nye ”matregimer” Ikke standardStandard Dedikert Håndverk Marked Generisk Hi-tech Bulk • • Du står nå her

15 Eivind Jacobsen HKS - Troverdighet –Kompetent uavhengig kontroll •Tredjepart revisjon (ikke egenrevisjon): Sannsynliggjøre at en ved mulige målkonflikter vil komme til å prioritere forbrukerhensyn og –interesser •Adekvat kontrollhyppighet –Adekvate kvalitetsstandarder •Matrisiko – nulltoleranse! •Kvalitetsnivå – ikke for inklusivt •Etiske standarder – forplikter!

16 Eivind Jacobsen Behovet for en ”tredjepart” Hvem skal garantere for at bedriftene kontrollerer seg selv? –Offentlige revisorer? –Private revisorer? DNV, Lloyds osv. –Viktig: Unngå blanding av roller? Rådgiver og sertifiseringsinstans (jf. kritikk mot de store revisjonsselskapene)

17 Eivind Jacobsen Hvilken rolle skal dokumentasjonens spille i næringens / bedriftenes strategier Risiko styring (eng. ”risk management”) -Vitenskaplig, isolert teknisk tilnærming Omdømme styring (eng. ”reputation management”) - Markeds- og tillitsbygging, langsiktighet Ansvar/skyld styring (eng. ”blame management”) -Formalistisk tilnærming (ha papirene i orden)

18 Eivind Jacobsen Oppsummering: HKS og forbrukerne •Adekvat dokumentasjon (åpenhet) •Adekvate standarder (nivå og relevans) •Troverdig kontroll (kompetanse og uavhengighet) Men, HKS må også ha et bredere pedagogisk siktemål: Lære bønder, industri og detaljister å utnytte og kommunisere lokale konkurransefortrinn. Lære forbrukere å like kvaliteter de norske aktørene er best på.

19 Eivind Jacobsen Datagrunnlag Unni KjærnesUnni Kjærnes & Christian Poppe Trust in Food in EuropeChristian Poppe A Comparative Analysis Professional report no ISSN: ISBN: Oslo, SIFO Randi LavikRandi Lavik & Ingrid Kjørstad Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004Ingrid Kjørstad Oppdragsrapport nr Oslo, SIFO Annechen Bugge Middag - en sosiologisk analyse av den norske middagspraksis (2005) Doktoravhandling for graden doctor rerum poliicarum, Universitetet i Trondheim Lisbet Berg Tillitens triangler om forbrukertillit og matsikkerhet Fagrapport nr ISSN: ISBN: Oslo, SIFO Eivind Jacobsen: Norsk mat i et åpent marked. Konkurransefordeler og ulemper for norske matprodukter ved en liberalisering av handelen med matvarer Oppdragsrapport nr , Oslo, SIFO

20 Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforsking Sandakerveien 24c, Bygg B, 0405 Oslo Tlf: Fax: Web:

21 Eivind Jacobsen


Laste ned ppt "Eivind Jacobsen Forbrukerperspektiv på et helhetlig kvalitetssystem Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning www.sifo.no Tlf. 22043535,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google