Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008

2 Harald Throne-Holst Utgangspunktet 1.Synliggjøring av miljødimensjonen ved forbruksvalg 2.Bedre grunnlag for forbruksvalg 3.Øke miljøbevisstheten totalt sett

3 Harald Throne-Holst Hva kan vi (forbrukere) gjøre allerede nå, uten merking? Kutte kjøttforbruket – stor gevinst! Økologiske produkter – mellom 5 og 25% gevinst Food miles (kortreist vs langreist mat) problematisk – Lokale varer i sesong gir nok sannsynligvis en klimagevinst. Men hva med epler/sauekjøtt fra NZ mindre klimagassintensivt enn fra UK? 3 strategier: Substituere - Reorganisere - Redusere

4 Harald Throne-Holst Hvordan vil en merkeordning kunne fungere/oppfattes? For sammenlikning innen varegrupper: Hvilken tomat har lavest CO 2 -intensitet? Eller mellom varegrupper: Har tomater lavere CO 2 - intensitet enn agurker? Skal vi da velge tomater fremfor agurker? Når vil CO 2 være en viktig faktor - for miljøet og for forbrukeren? Ikke bare viktig at merkeordningen blir forstått, men også at den ikke blir misforstått.  Informasjon uten handlingsalternativer!

5 Harald Throne-Holst Om merking SIFO- forskning viser tre tydelige krav som må stilles til en merkeordning: •Den må være vitenskapelig basert •Den må være uavhengig •En allianse mellom aktører + troverdig kontroll (kompetanse og ressurser) Vitenskapen vil neppe gi oss nøyaktige tall for CO 2 -utslipp. Det er mange usikkerheter i metoder og beregninger, og da kommer advokatene… Kan dette inkluderes i eksisterende merker – Svanen?  Nødvendigheten av å spille på lag

6 Harald Throne-Holst Ett eksempel: Klorin Er CO 2 -utslippet den relevante miljøparameteren for dette produktet? Hva om Klorin er mindre CO 2 -intensiv enn grønnsåpe? Hva med andre klimagasser - CO 2 -ekvivalenter? Strøm – karbon på marginal eller total?

7 Harald Throne-Holst En merkeordning uten kjøtt er meningsløst Hvordan vil dette fungere for forbrukeren? Få dårlig samvittighet? - Nei, men det kan bli effekten Gjøre endrede valg? – Ja, men skal de velge ”water bombs” over smakstomater? Hva er alternativene?? Og, hvilken tomat du velger har etter all sannsynlighet marginal effekt på klimagassutslippene, i forhold til valget mellom animalske og vegetabilske råvarer. Starter vi i riktig ende av verdikjeden?

8 Harald Throne-Holst ”Farer” Velte ansvaret fra politisk nivå over på markedet (politikerne kan toe sine hender) Skaper dårlig samvittighet hva gjelder forhold med ”marginal” virkning (avsporing) En eventuell merking må defor sees i en større sammenheng som et virkemiddel for å øke den politiske bevisstheten om miljøspørsmål.


Laste ned ppt "Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google