Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTora Pettersen Endret for 10 år siden
1
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet ikke tillatt. Eventuelle forslag til endringer sendes tekstforfatter
2
Mentoring hva og hvordan? For mentorer og mentorkoordinatorer i klubbene Behov for teknisk utstyr:Videokanon Tidsforbruk inkl. kommentarer: 60 min
3
Hva er en mentor Mentor skal være coach og veileder for ungdomsbedriftene gjennom året. Mentorens hovedoppgaver er å dele sine kunnskaper og erfaringer fra næringslivet med ungdommen, samt gi innblikk i hvordan dagliglivet i en bedrift fungerer.
4
Mentorens oppgaver Stille klargjørende og utfordrende spørsmål, som får ungdommen til å fokusere på de viktige oppgavene og hjelpe dem i målsettings-, gjennomførings- og oppfølgingsprosessen.
5
Mentorens oppgaver Være sparringpartner når de skal bestemme hva bedriften skal drive med og i den konkrete utformingen av forretningsideen, kundegrupper, salgskanaler, etc.. Ungdommene må selv ta initiativ og fatte beslutninger. Mentor skal være diskusjonspartner og hjelpe dem til å ”finne lysbryteren”, når mørket faller på.
6
Mentorens oppgaver Veilede i alle spørsmål der elevene trenger råd om veien videre.
7
Mentorens oppgaver En av mentorens viktigste oppgaver er å støtte opp, inspirere og motivere når ungdommene føler det butter, tidsfristene er knappe og arbeidsmengden stor. Andre elever og bedriften kan trenge det motsatte. De kan være så høyt giret og ha slik fart at de må holdes igjen for ikke å komme ut i unødvendig uheldige situasjoner og beskyttes mot seg selv.
8
Mentorens oppgaver Det er ikke uvanlig at mentorer blir forespurt om å være dommere ved skolenes internmesser forut for fylkesmesterskap NM osv. Dommerrollen krever at mentor kan distansere seg fra sin egen mentorbedrift og utøve et upartisk syn.
9
Mentorens oppgaver Mentor har gjennom sin yrkesbakgrunn mulighet til å tilby sine tjenester som gjesteforeleser på skolene. Temaene vil være knyttet til pensum, men som en ekstern står mentor fritt til å både å vinkle og velge konkret innhold. Dette kan være en spennende og svært populær del av mentorrollen.
10
Omfang av mentoroppgavene Omfanget er opp til mentor og ungdomsbedriften å bestemme. Ambisjonsnivået vil variere fra bedrift til bedrift. Noen bedrifter er selvgående, mens andre trenger mer bistand. Strukturen og opplegget på den enkelte skolen vil også være med å påvirke omfanget av mentorens oppgaver. Under forutsetning av at avtalens intensjoner blir innfridd, må mentor selv setter grenser for mentorarbeidets omfang.
11
Samarbeid med skolen Godt samarbeid med skolen er avgjørende for å lykkes i mentorrollen. Det er her premissene for og grunnstrukturen i mentorarbeidet etableres og vedlikeholdes. Skolene har gjerne en koordinator for ungdomsbedriftene som samarbeidet med skolen kan bygges rundt. Skolens koordinator er en viktig kanal for kommunikasjon og for gjensidig oppdatering om ungdomsbedriftenes progresjon og utfordringer som må løses.
12
Første steg Styret bestemmer at klubben ønsker å satse på mentoring og hvilken komité som skal ha ansvaret for mentoringvirksomheten Komiteen velger en mentorkoordinator blant sine medlemmer. Mentorkoordinator bør ha minst et 2-års perspektiv på sitt engasjement. Mentorkoordinator presenterer mentoring som konsept for klubbens medlemmer Mentorkoordinator opptar en fortegnelse over medlemmer som vil være mentorer
13
Hvordan komme i gang Komiteen kontakter en videregående skole som har ungdomsbedrifter på sin læreplan og hører om de er interessert i å ha mentorer fra aktuell klubb. Komiteen avtaler møte med den interesserte skolens ledelse og UB koordinator for å presentere seg og starte prosessen med å inngå en avtale mellom klubben og skolen
14
Hvordan komme i gang Klubben og skolen inngår avtale samarbeidsavtale om mentoring Mentorkoordinator orienterer klubben om avtalens inngåelse Mentorkoordinator samler mentorene til briefing og gjennomgang av deres ansvar og oppgaver Mentorkoordinator sender oversikt over klubbens mentorer til skolens UB-koordinator
15
Hvordan følge opp Mentorkoordinator følger opp mentorenes progresjon med regelmessige møter med mentorene der de får anledning til å diskutere utfordringer og gi hverandre tips. Mentorkoordinator følger løpende opp overfor og gir tilbakemelding til UB koordinator på skolen Mentorkoordinator gir tilbakemelding fra møtene med UB koordinator til mentorene
16
Hvordan følge opp Mentorkoordinator avtaler halvårlige evalueringer med UB - koordinator og eventuelt skolens ledelse Mentorkoordinator gir tilbakemelding til mentorer og klubbens medlemmer etter hver evaluering Mentorkoordinator reforhandler og eventuelt fornyer samarbeidsavtalen om mentoring mellom skolen og klubben
17
Plan for mentorvirksomheten •Skolen inviterer ved skoleårets start mentorene til å presentere seg for ungdomsbedriftene samt å motta en presentasjon av ungdomsbedriftenes forretningsidéer. •Lærer/UB-koordinator kontakter mentor for å inngå bedriftsavtale med den enkelte ungdomsbedrift
18
Plan for mentorvirksomheten Mentor deltar i utgangspunktet på månedlige møter med ungdomsbedriften hun/han er mentor for Innkallelse til møter sendes per e-post eller i posten til mentor (med kopi til UB koordinator og lærer) av bedriftens administrasjonssjef/kontorsjef.
19
Plan for mentorvirksomheten Referat fra møter i bedriften sendes til mentor pr. e-post eller i posten med kopi til UB koordinator og lærer slik at de kan følge opp bedriftene og mentoravtalen Mentor setter opp en kvartalsrapport som han sender ungdomsbedriften med kopi til til UB- koordinator, lærer og mentorkoordinator.
20
Mentors kontaktpunkter er i prioritert rekkefølge; ungdomsbedriften, lærer og UB-koordinator Mentorkoordinator og UB koordinator evaluerer mentorvirksomheten ved terminskifte og skoleårets slutt. Plan for mentorvirksomheten
21
Hvorfor Mentoring Mentortjenesten er et målrettet arbeid som bidrar til å etterleve Rotarys verdier som bla. sier: ”Ser mitt yrke som en mulighet til å gagne andre” ”Det forventes at jeg stiller mine yrkeskunnskaper til disposisjon for å gi unge mennesker de beste muligheter for å hjelpe andre…………
22
Mentorens oppgaver Og så er det både utviklende og interessant…………
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.