Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Scenisk dans 1  Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt.  Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Scenisk dans 1  Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt.  Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og."— Utskrift av presentasjonen:

1 Scenisk dans 1  Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt.  Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og visningsarbeid innenfor scenisk dans.  Scenisk dans omhandler  Jazzdans, samtidsdans og Klassiskballett  Dette er de tre danseteknikkene som går under scenisk dans. Dansestiler som hiphop, streetjazz, samtidsjazz, musikal jazz vil også være en del av danseundervisningen.  Dette faget passer deg med interesse for minst en av danseteknikkene eller danseformene nevnt over.

2 Hva er dans?. Dans er kunstartens mor. Musikk og poesi eksisterer i tid, billedkunst og arkitektur i rom. Men dansen eksisterer både i tid og rom….(Kurt Sachs (World historuy of dance, 1937)  Dans er rytmiske bevegelser og trinn som oftest til musikk. Dansen er et språk uten ord. I dans setter vi bevegelse sammen i store og små fraser for å utrykke noe og vekke sansefornemelsene våre. Dans handler om å formidle noe med hele deg, innvendig så vel som utvendig Hva er dans?

3 Jazzdans Jazzdance is hot, cool, sassy, sharp, high, low, big, delicate (Jana E. Frances- Fischer). Det finnes ingen fasit eller klar definisjon men den er sterkt inspirert av klassisk ballett og moderne ballett. I den senere tid har det utviklet seg mer urbane dansestiler som hiphop, streetdans. Mange vil si disse stilene er utviklet av ”folket” i tråd med populærmusikken. Det er pedagogen som setter sitt særpreg på danseklassen. Du kan forvente forskjellige stiler og former i dansefaget. Bjerke vgs har musikalprofil og dette vil prege undervisningens form. Bjerke vgs ønsker å være nyskapende innenfor sjangeren musikal. Vi ønsker derfor å samarbeid med elvene om en musikaldans der tradisjoner så vel som urbandans forenes til nye muligheter. (jasmine) (Danielle) (all that jazz)

4 Samtidsdans Samtidsdansens særpreg, er at danseretningen har et friere bevegelsesmønster og jobber sjelden til pop musikk. Samtidsdans utnytter tyngdekraften i større grad enn hva som er særegent ved jazzdansen. Bevegelsene kan oppleves som mer kantete og asymmetriske med fall og kast. Dansen blir betegnet som mer fri. =aHFaG7n9xz4http://www.youtube.com/watch?v =aHFaG7n9xz4 (Karolina) (duett) (Kjersti ALveberg dance Makabre)

5 Klassisk ballett Klassisk ballett har sitt utspring fra Renessansetiden i Frankrike, hvor hoffet utviklet avanserte og strukturerte danser som underholdning på ball. Deler av denne danseformen er bevart i det vi i dag betegner som klassisk ballett med blant annet strenge tradisjoner i sin form og struktur. Denne danseteknikken er basen for all scenisk dans (Kassing og Jay, 2003) MGyvY MGyvY (nøtteknekkeren, fløytedansen) 3rHI 3rHI (Romeo og Julie, Prokifiev lang)

6 Samspill og refleksjon. • Ved dette studiet jobbes det med samspill og refleksjon i undervisningen. I praksis vil dette innebære skapende og kreative prosesser der alle er like viktige bidragsytere. • Akseptere ikke blokkere. • I opplæringen skal det legges til rette for opplevelse, sansning og kreativ utfoldelse. Programfaget kan gi grunnlag for videre studier innen scenisk dans, i utøvende, skapende eller pedagogisk retning. (udir.no)

7 Fordeler • God trening • Økt konsentrasjon • Økt styrke, mentalt så vel som fysisk • Felleskap, samspill og samhold • Mestringsglede • Lystbetont • Studiekompetanse


Laste ned ppt "Scenisk dans 1  Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt.  Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google