Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen.  Rolig oppbygging bakfra via midtbane:  Fordeler  Gir tid til omstilling fra forsvars- til angrepsformasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen.  Rolig oppbygging bakfra via midtbane:  Fordeler  Gir tid til omstilling fra forsvars- til angrepsformasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen

2  Rolig oppbygging bakfra via midtbane:  Fordeler  Gir tid til omstilling fra forsvars- til angrepsformasjon  Muliggjør tempoveksling – både angreps- og forsvarsmessig  Gir mulighet for å ”strekke” det andre laget både i banens lengde og bredde  Ulemper  Holde ballen i laget blir et mål i seg selv, man ”glemmer” gjennombrudd  Tar for lang tid og hele det andre laget kommer på forsvarssiden hver gang  Arsenal Arsenal  Kontringer:  Fordeler  Utnytter ubalanse og kan gjøre det lettere å komme til sjanser.  Ulemper  En nødvendig forutsetning kan være at det andre laget vil angripe med mange spillere  Blir lett stereotypt  Gir lett fra seg ballen  Sør Afrika Sør Afrika

3  Kolbotns visjon for angrepsspill:  Vi skal ha ballen mye for å kontrollere spillet.  Vi spiller gjennombrudd når vi er sikker på at ballen kommer fram, graden av gjennombruddshissighet økes når vi nærmer oss motstanders mål, da vil også mulighetene for å få gode gjennombrudd bli mindre, og det blir naturlig å ta flere sjanser.  Vi skal utvikle og spille på en måte der vår måte å spille på gir muligheter til å kunne slå en hver motstand uansett hvordan de møter oss.

4  Når vi har ballen er vi i angrep.  Majoriteten av angrepsspill er basert på pasningsspill i en eller annen form.  Hellas Hellas  Barca Drill Barca Drill

5  Pasningsspill er å spille ballen seg i mellom på en målrettet måte.  Ajax Ajax  Arsenal Arsenal  Krav til pasningsspill, teknikk hos ballfører og bevegelse rundt, er basert på noen få fundamenter som alltid må gjelde.  Skoleringen må starte med fundamenter og ikke spesielle trekk.  Uavhengig av spillesystem.

6  Komme ut av pasningsskyggen  Pasningsskyggen forandrer seg nemlig hele tiden.  Etter hvert trekk  Etter hver bevegelse  Løs opp press på ballfører ved å spille tilbake/støtte (angriper)  Oppsøker situasjoner hvor presset ikke utgjøres av kun en spiller, men manglende rom.  Oppsøker 2 vs 3 situasjon  Riktig spilleavstand  Kort-Kort-Lang vs Press-Sikring-Markering  Kort-Kort-Lang -> Møt-Møt-På sprang  QvaodBI&list=PLBA87D1FCEE56683C QvaodBI&list=PLBA87D1FCEE56683C

7  Spill i lengderetningen (dybde)  Overordnet angrepsprinsipp om gjennombrudd. Spill gjennom en linje  ”Kortpasningsspill” kan gi manglende fremdrift.  Bredde  Overordnet prinsipp om å komme rundt forsvaret.  I utvidet forstand knyttes begrepet til 2. angriper og området relativt nært ballfører..

8  For om mulig å få til gjennombrudd i nærsonene rundt 1. og 2. forsvarer, er det nødvendig med minst to 2. angripere relativt nær og i riktig vinkel rundt 1. angriper.  Man trenger nok linjer i riktig vinkel og avstand mellom spillere.  Trekanter

9  Hurtig spill  Krav følger fra forsvarsmomentene press/sikring/markering/ta ut rom  Disse kan bare oppfylles over små deler av banen samtidig. Hurtig ballrullering gjør det umulig å oppfylle disse kravene hele tiden.  Dette er derfor et fundamentalt angrepsvåpen, som spillerne må trenes i.  Enkelhet  Fundamentene nevnt innledningsvis.  Å etterleve de krever enormt med disiplin hos trenere og spillere. Her feiler de fleste.

10  Individuelle ferdigheter i alle ledd av et lag.  (1/3) Press øker på ballfører jo nærmere en kommer motstanderens mål.  (1/3) Man vil ikke kunne spille et variert angrepsspill uten forsvarsspillere som har individuelle ferdigheter.  (1/3) Å ”holde ballen i laget” bidrar til tid for omstilling fra forsvars- til angrepsformasjon med mange spillere, og for å vinne denne tiden er det nødvendig å holde ballen i laget.

11  Norsk skolering  Manglende bevisstgjøring og jobbing med fundamentene.  Starter i gal ende med trening av spesifikke mønstre?  Horst Wein, har i likhet med Johan Cruyff og Leaurano Ruiz, vært eksponenter for å øke spill- intelligens blant spillere.  Å behersker grunnforutsetningene gjør at spesifikke trekk ofte komme av seg selv.  For yngre innebærer dette ulike spill som utfordrer:  Retning og Rytme  Funksjon

12  Individuell ferdighet er fortsatt en teknisk/taktisk ferdighet.  Alle momenter diskutert dreier seg om riktig bevegelse og om teknikk.  Uten teknikk – dvs. kunne motta, føre, drible, slå kort/lang pasning – bryter dette ned.  ”Går ikke an å spille slik uten tekniske spillere”.  Uten at man forsøker vil man aldri få tekniske spillere.


Laste ned ppt "Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen.  Rolig oppbygging bakfra via midtbane:  Fordeler  Gir tid til omstilling fra forsvars- til angrepsformasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google