Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo, 24. februar 2008

2  Klimagassutslipp fra bedrifter og produkter – et helhetlig perspektiv  Definisjon av ulike klimabegrep – mitt forslag  Bruk av klimabegrep i markedsføring – min anbefaling Plan for dagen

3  Bør snakke om alle 6 Kyoto-gassene, ikke bare CO 2  Følgelig er ordet ”karbon” unøyaktig, og ”klimagass” mye bedre  Utslipp kan måles pr bedrift eller pr forbrukt enhet  Greenhouse Gas (GHG) Protocol gir greie retningslinjer for hvorledes man bør måle utslipp av klimagasser (scope 1, 2 og 3)  Carbon Disclosure Project samler inn og publiserer nyttige tall for utslipp fra (store) bedrifter. Forhindrer dermed urimelig skryt. Avklaring

4 Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv

5 Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv

6 Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv

7 Et helhetlig perspektiv Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP

8 Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv

9  Klimaspor = samlet utslippsvirkning, beregnet ordentlig = scope 3 pluss kompensasjon, beregnet ordentlig  Kompensasjon, f eks ved kvotekjøp = den reduksjon man har betalt for annetsteds, f eks ved kjøp og sletting av ordentlige kvoter  Klimanøytral = null klimaspor  Klimabalanse = null klimaspor  Karbonnøytral = null klimaspor Definisjon av ulike klimabegrep

10  1. Klimavennligere enn gjennomsnittet = har lavere klimaspor enn gjennomsnittet i bransjen – pr forbrukt enhet  2. Klimavennlig = tilhører den beste tredjedel når det gjelder klimaspor – pr forbrukt enhet (til nød pr bedrift)  3. Klimanøytral etter kompensasjon eller kvotekjøp = null klimaspor etter betaling for ordentlige reduksjoner annetsteds, evt ved kjøp og sletting av ordentlige kvoter  4. Karbonnøytral = null klimaspor. Burde ikke brukes, men vil nok bli brukt i stedet for det lange uttrykket i punkt 3 Anbefalt bruk av ulike klimabegrep

11  Hvordan måle? GHG protocol, i forhold til om produktet ikke fantes  Hvordan kvalitetssikre? Tredje parts revisjon – i alle fall på sikt  Hvordan merke? Utslipp i kgCO2e pr forbrukt enhet, pluss angivelse av eventuell kompensasjon  Og i det lange løp? På sikt bør bedriftene rapportere utslipp pr verdiskapningsenhet, som tilsvarer utslipp pr enhet av BNP på nasjonalt nivå, og dessuten letter sammenligning mellom bedrifter, og muliggjør vekst i bedriften uten endring av klimamålene Andre spørsmål som må besvares

12 TAKK! jorgen.randers@bi.no www.climatestrategy.org Smeltende tundra på veien til Jakutsk, 2007


Laste ned ppt "Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google