Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertÅse Holen Endret for 9 år siden
1
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo, 24. februar 2008
2
Klimagassutslipp fra bedrifter og produkter – et helhetlig perspektiv Definisjon av ulike klimabegrep – mitt forslag Bruk av klimabegrep i markedsføring – min anbefaling Plan for dagen
3
Bør snakke om alle 6 Kyoto-gassene, ikke bare CO 2 Følgelig er ordet ”karbon” unøyaktig, og ”klimagass” mye bedre Utslipp kan måles pr bedrift eller pr forbrukt enhet Greenhouse Gas (GHG) Protocol gir greie retningslinjer for hvorledes man bør måle utslipp av klimagasser (scope 1, 2 og 3) Carbon Disclosure Project samler inn og publiserer nyttige tall for utslipp fra (store) bedrifter. Forhindrer dermed urimelig skryt. Avklaring
4
Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv
5
Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv
6
Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv
7
Et helhetlig perspektiv Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP
8
Bedrift Energi- leverandør Råvare- leverandør Øko- system Kunde Under- leverandør Klima- prosjekt RESTEN AV VERDEN ENERGI RÅVARE SKADE INPUT VARE KVOTEKJØP Et helhetlig perspektiv
9
Klimaspor = samlet utslippsvirkning, beregnet ordentlig = scope 3 pluss kompensasjon, beregnet ordentlig Kompensasjon, f eks ved kvotekjøp = den reduksjon man har betalt for annetsteds, f eks ved kjøp og sletting av ordentlige kvoter Klimanøytral = null klimaspor Klimabalanse = null klimaspor Karbonnøytral = null klimaspor Definisjon av ulike klimabegrep
10
1. Klimavennligere enn gjennomsnittet = har lavere klimaspor enn gjennomsnittet i bransjen – pr forbrukt enhet 2. Klimavennlig = tilhører den beste tredjedel når det gjelder klimaspor – pr forbrukt enhet (til nød pr bedrift) 3. Klimanøytral etter kompensasjon eller kvotekjøp = null klimaspor etter betaling for ordentlige reduksjoner annetsteds, evt ved kjøp og sletting av ordentlige kvoter 4. Karbonnøytral = null klimaspor. Burde ikke brukes, men vil nok bli brukt i stedet for det lange uttrykket i punkt 3 Anbefalt bruk av ulike klimabegrep
11
Hvordan måle? GHG protocol, i forhold til om produktet ikke fantes Hvordan kvalitetssikre? Tredje parts revisjon – i alle fall på sikt Hvordan merke? Utslipp i kgCO2e pr forbrukt enhet, pluss angivelse av eventuell kompensasjon Og i det lange løp? På sikt bør bedriftene rapportere utslipp pr verdiskapningsenhet, som tilsvarer utslipp pr enhet av BNP på nasjonalt nivå, og dessuten letter sammenligning mellom bedrifter, og muliggjør vekst i bedriften uten endring av klimamålene Andre spørsmål som må besvares
12
TAKK! jorgen.randers@bi.no www.climatestrategy.org Smeltende tundra på veien til Jakutsk, 2007
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.