Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

11. mai 2006 1 Mobil læring - Hva er mulig? Aleksander Dye Systemutvikler ved NKI Fjernundervisning avdeling for Forskning og Utvikling www.nki.no www.nki.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "11. mai 2006 1 Mobil læring - Hva er mulig? Aleksander Dye Systemutvikler ved NKI Fjernundervisning avdeling for Forskning og Utvikling www.nki.no www.nki.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 11. mai Mobil læring - Hva er mulig? Aleksander Dye Systemutvikler ved NKI Fjernundervisning avdeling for Forskning og Utvikling Presentasjon på konferansen: “Norsk konferanse om utdanning og læring - NKUL 2006” Trondheim mai 2006

2 11. mai Agenda  Om NKI Fjernundervisning  From E-Learning to M-learning  Mobile Education - A Glance at The Future  Mobile Learning: The Next Generation Of Learning  Mobile Learning in Mainstream Education  Spørsmål og svar

3 11. mai NKI Fjernundervisning,  Skandinavias største fjernundervisningsinstitusjon  Bærekraftig nettbasert utdanning siden 1987  Nærmere kurspåmeldinger siden starten  Solgte nettbasert utdanning for ca 58 millioner i 2005  VGS til Master  Fjernundervisning via brev, nett eller kombinertundervisning  473 kurs på nettet pr. 9. Mai 2006  Ca aktive studenter  Ca 6900 aktive nettstudenter i 35 land (Ca 70 % kvinner)

4 11. mai NKI Fjernundervisning,  Studiestart hver dag - Alltid ledige studieplasser  Studentene har alle individuelle progresjonsplaner  Eksamen på lokale skoler og ambassader – gode resultater  NKI Fjernundervisning skal legge forholdene til rette for at studentene kan nå sine læringsmål gjennom optimal individuell fleksibilitet i et læringsfellesskap der studentene skal være en ressurs for hverandre uten å være avhengige av hverandre.

5 11. mai Mobil læring…

6 11. mai Mobil læring – med tekniske byrder

7 11. mai Mobil læring – hvor skal vi?

8 11. mai “From E-Learning to M-learning” (2002)  Lese kursmateriellet  Ta notater  Skrive/besvare og levere oppgaver inkludert vedlegg  Kunne bidra aktivt i forum  Sende og motta e-post til medelever og lærer(e)  Motta rettede oppgaver fra lærer 

9 11. mai Teknologi: Kursinnhold og kommunikasjon: PDA Nedlastbart kursinnhold Mobiltelefon Online forumtilgang for å lese og skrive “Mobilt” tastatur E-post kommunikasjon med vedlegg Teknisk løsning

10 11. mai Konklusjoner  Fleksibilitet  Teknologien – fungerte godt og blir bedre  Et system - mobile og andre studenter  Tastatur  Kommunikasjonskostnader  Mulige løsninger for mobil læring i fremtiden:  Mobiltelefon og PDA  Hybrid; PDA med mobiltelefonteknologi  Bærbar PC med mobil tilkobling  Andre løsninger (?)

11 11. mai Mobile Education -A Glance at The Future (2002)  Hurtig gjennomgang av konklusjoner  Hele dokumentet med referanser finnes på: "Computers will in the future not have to weigh more than 1.5 tons” -Popular Mechanics 1949

12 11. mai Teknologier som påvirker mLæring  3g  Kommunikasjonskostnader  Skjem, lagring og lyd  WLAN

13 11. mai Enhetens egenskaper  Direkte Internett tilgang  Lokal lagringsmulighet  Brukervennlighet  ”Global Roaming”

14 11. mai Arbeidssituasjonen til studenten  Fleksibilitet  Studiemuligheter utenfor studiested  Disiplin

15 11. mai Arbeidssituasjonen til læreren  Fleksibilitet  Forventet svartid - fritid og arbeidstid  Støttesystemer til lærer og studenter

16 11. mai ”M-learning – the next generation of learning” (2005) Løsninger for å øke fleksibiliteten for nettbasert fjernundervisning. NKI opprettet og testet et ”alltid pålogget” bredbåndsmiljø med 10 mobile studenter

17 11. mai ”Alltid pålogget”  Målet: Tilpasse kurs for nåværende og kommende mobile enheter.  Mobil læring var her definert som kursing via trådløse enheter – Personlige Digitale Assistenter – PDA  ”Alltid pålogget” simulerer fremtiden

18 11. mai ”Alltid pålogget”  Bruk av fremtidsrettet teknologi  Tilgang til ressurser på Internett til en hver tid  Synkron kommunikasjon  E-post  ADSL gir forutsigbare kostnader  Høy båndbredde gir rask nedlasting  Oppgaver og tester på nettet  Åpner for samarbeid mellom mobile lærende

19 11. mai  Trådløst nettverk (802.11g)  HP iPAQ med WLAN (trådløst nett) og ”mobilt, sammenleggbart”-tastatur Teknisk løsning

20 11. mai  Demo kurs - Salg og Service (første år) - SPICE 604 (Specialization Program in International Online Education, andre år)  Alle kurs som NKI tilby over Internett er nå tilgjengelige via PDA Utvikling av kursene

21 11. mai Layout ved bruk av Cascading Style Sheets, (CSS),  Media-types gir kontroll over utseende basert på mediet som kaller, som f.eks. PDA, mobiltelefon eller en vanlig PC skjerm.  Vi endret vårt rammeverk ved å fjerne tabeller i koden og lagt til div-tagger som er plassert ved bruk av stilark (css)  Tekststørrelsen er også økt for å bedre lesbarheten på PDA  Bilder og illustrasjoner er fortsatt en utfordring  Mindre størrelse = lavere lesbarhet /*css for screen{ #pageContent { margin-left: 3px; font-size: 94%; padding: 0px; width:80%; } #courseMenu { margin-top: 0px; float: right; width: 18%; } /*END css for skjerm */ handheld{ /* css for håndholdt */ #pageContent { margin-top: 1px; margin-left: 1px; font-size: 120%; padding: 0px; width: 95%; } #courseMenu { margin-top: 0px; width: 18%; } /* END css for håndholdt */ }

22 11. mai Eksempler

23 11. mai Eksempler

24 11. mai Synkron kommunikasjon  Microsoft MSN Messenger  Pocket Skype (IP telefoni, øyeblikksmeldinger)

25 11. mai Flash på PDA  - O ppgavetyper Båtsertifikat - Kjør båten gjennom farlig farvann Drag-and-drop oppgaver, - Førstehjelpskurs Multiple-choice oppgaver, - Fra kurset Salg og Service

26 11. mai Video og syntetisk tale på PDA  Video på PDA  Syntetisk tale på PDA Syntetisk tale Skjermdump fra et videoklipp

27 11. mai Konklusjon  Vurdere om dette er kostnadseffektivt før man starter  Skriv ett sted, publiser overalt  Grafikk er fortsatt et problem på små skjermer  Tenk universell tilrettelegging  Alltid pålogget gir oss:  Lettere tilgang til kursmateriell og applikasjoner  Flere kommunikasjonsmuligheter  Bedre kontroll over kostnadene når man henter informasjon fra Internett

28 Noen resultater fra utprøvingen  Bakgrunns spørsmål  Fleste lite tekniske  Yngre enn 24 og over 50, men og kvinner  De fleste høyt utdannet  Studerte på jobb og under reise

29 Noen resultater fra utprøvingen  86% Utstyret var lett å bruke (Veldig enig + Enig)  70% Mobil læring var moro  61% mLæring øker kvaliteten på eLæring  67% Læringsmål kan bli nådd ved bruk av mobil læring

30 Noen resultater fra utprøvingen  76% Tilgang til kursmateriell var lett  73% Navigasjonen var lett  78% Grafikk og illustrasjoner var nødvendig  80% mLæring øker tilgangen

31 11. mai Mobile Learning in Mainstream Education (2007)  Bruk av mobil teknologi i kurs som er allment tilgjengelige  How-to guide for utvikling av kurs  SMS/MMS kommunikasjon  Påminnelser om eksamensdatoer  Resultater  Bruk av oppgaver  Lær og lære 

32 11. mai Spørsmål Q&A Presentasjonen er tilgjengelig fra: Se gjerne vår nettside for mer informasjon:


Laste ned ppt "11. mai 2006 1 Mobil læring - Hva er mulig? Aleksander Dye Systemutvikler ved NKI Fjernundervisning avdeling for Forskning og Utvikling www.nki.no www.nki.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google