Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Mobil læring - Hva er mulig?
Aleksander Dye Systemutvikler ved NKI Fjernundervisning avdeling for Forskning og Utvikling Presentasjon på konferansen: “Norsk konferanse om utdanning og læring - NKUL 2006” Trondheim mai 2006 11. mai 2006
2
Agenda Om NKI Fjernundervisning From E-Learning to M-learning
Mobile Education - A Glance at The Future Mobile Learning: The Next Generation Of Learning Mobile Learning in Mainstream Education Spørsmål og svar 11. mai 2006
3
NKI Fjernundervisning, www.nki.no
Skandinavias største fjernundervisningsinstitusjon Bærekraftig nettbasert utdanning siden 1987 Nærmere kurspåmeldinger siden starten Solgte nettbasert utdanning for ca 58 millioner i 2005 VGS til Master Fjernundervisning via brev, nett eller kombinertundervisning 473 kurs på nettet pr. 9. Mai 2006 Ca aktive studenter Ca 6900 aktive nettstudenter i 35 land (Ca 70 % kvinner) 11. mai 2006
4
NKI Fjernundervisning, www.nki.no
Studiestart hver dag - Alltid ledige studieplasser Studentene har alle individuelle progresjonsplaner Eksamen på lokale skoler og ambassader – gode resultater NKI Fjernundervisning skal legge forholdene til rette for at studentene kan nå sine læringsmål gjennom optimal individuell fleksibilitet i et læringsfellesskap der studentene skal være en ressurs for hverandre uten å være avhengige av hverandre. 11. mai 2006
5
Mobil læring… 11. mai 2006
6
Mobil læring – med tekniske byrder
11. mai 2006
7
Mobil læring – hvor skal vi?
11. mai 2006
8
“From E-Learning to M-learning” (2002)
Lese kursmateriellet Ta notater Skrive/besvare og levere oppgaver inkludert vedlegg Kunne bidra aktivt i forum Sende og motta e-post til medelever og lærer(e) Motta rettede oppgaver fra lærer 11. mai 2006
9
Teknisk løsning Teknologi: Kursinnhold og kommunikasjon:
PDA Nedlastbart kursinnhold Mobiltelefon Online forumtilgang for å lese og skrive “Mobilt” tastatur E-post kommunikasjon med vedlegg 11. mai 2006
10
Konklusjoner Mobiltelefon og PDA Hybrid; PDA med mobiltelefonteknologi
Fleksibilitet Teknologien – fungerte godt og blir bedre Et system - mobile og andre studenter Tastatur Kommunikasjonskostnader Mulige løsninger for mobil læring i fremtiden: Mobiltelefon og PDA Hybrid; PDA med mobiltelefonteknologi Bærbar PC med mobil tilkobling Andre løsninger (?) 11. mai 2006
11
Mobile Education -A Glance at The Future (2002)
"Computers will in the future not have to weigh more than 1.5 tons” -Popular Mechanics 1949 Hurtig gjennomgang av konklusjoner Hele dokumentet med referanser finnes på: 11. mai 2006
12
Teknologier som påvirker mLæring
Kommunikasjonskostnader Skjem, lagring og lyd WLAN 11. mai 2006
13
Enhetens egenskaper Direkte Internett tilgang Lokal lagringsmulighet
Brukervennlighet ”Global Roaming” 11. mai 2006
14
Arbeidssituasjonen til studenten
Fleksibilitet Studiemuligheter utenfor studiested Disiplin 11. mai 2006
15
Arbeidssituasjonen til læreren
Fleksibilitet Forventet svartid - fritid og arbeidstid Støttesystemer til lærer og studenter 11. mai 2006
16
”M-learning – the next generation of learning” (2005)
Løsninger for å øke fleksibiliteten for nettbasert fjernundervisning. NKI opprettet og testet et ”alltid pålogget” bredbåndsmiljø med 10 mobile studenter 11. mai 2006
17
”Alltid pålogget” Målet: Tilpasse kurs for nåværende og kommende mobile enheter. Mobil læring var her definert som kursing via trådløse enheter – Personlige Digitale Assistenter – PDA ”Alltid pålogget” simulerer fremtiden 11. mai 2006
18
”Alltid pålogget” Bruk av fremtidsrettet teknologi
Tilgang til ressurser på Internett til en hver tid Synkron kommunikasjon E-post ADSL gir forutsigbare kostnader Høy båndbredde gir rask nedlasting Oppgaver og tester på nettet Åpner for samarbeid mellom mobile lærende 11. mai 2006
19
Teknisk løsning Trådløst nettverk (802.11g)
HP iPAQ med WLAN (trådløst nett) og ”mobilt, sammenleggbart”-tastatur 11. mai 2006
20
Utvikling av kursene Demo kurs - Salg og Service (første år) - SPICE 604 (Specialization Program in International Online Education, andre år) Alle kurs som NKI tilby over Internett er nå tilgjengelige via PDA 11. mai 2006
21
Layout ved bruk av Cascading Style Sheets, (CSS), og @media-types
Media-types gir kontroll over utseende basert på mediet som kaller, som f.eks. PDA, mobiltelefon eller en vanlig PC skjerm. Vi endret vårt rammeverk ved å fjerne tabeller i koden og lagt til div-tagger som er plassert ved bruk av stilark (css) Tekststørrelsen er også økt for å bedre lesbarheten på PDA Bilder og illustrasjoner er fortsatt en utfordring Mindre størrelse = lavere lesbarhet /*css for screen{ #pageContent { margin-left: 3px; font-size: 94%; padding: 0px; width:80%; } #courseMenu { margin-top: 0px; float: right; width: 18%; } /*END css for skjerm */ handheld{ /* css for håndholdt */ #pageContent { margin-top: 1px; margin-left: 1px; font-size: 120%; padding: 0px; width: 95%; } #courseMenu { margin-top: 0px; width: 18%; } /* END css for håndholdt */ } 11. mai 2006
22
Eksempler 11. mai 2006
23
Eksempler 11. mai 2006
24
Synkron kommunikasjon
Microsoft MSN Messenger Pocket Skype (IP telefoni, øyeblikksmeldinger) 11. mai 2006
25
Flash på PDA - Oppgavetyper 11. mai 2006
Drag-and-drop oppgaver, - Førstehjelpskurs Multiple-choice oppgaver, - Fra kurset Salg og Service Båtsertifikat - Kjør båten gjennom farlig farvann 11. mai 2006
26
Video og syntetisk tale på PDA
Video på PDA Syntetisk tale på PDA Skjermdump fra et videoklipp 11. mai 2006
27
Konklusjon Skriv ett sted, publiser overalt
Vurdere om dette er kostnadseffektivt før man starter Skriv ett sted, publiser overalt Grafikk er fortsatt et problem på små skjermer Tenk universell tilrettelegging Alltid pålogget gir oss: Lettere tilgang til kursmateriell og applikasjoner Flere kommunikasjonsmuligheter Bedre kontroll over kostnadene når man henter informasjon fra Internett 11. mai 2006
28
Noen resultater fra utprøvingen
Bakgrunns spørsmål Fleste lite tekniske Yngre enn 24 og over 50, men og kvinner De fleste høyt utdannet Studerte på jobb og under reise
29
Noen resultater fra utprøvingen
86% Utstyret var lett å bruke (Veldig enig + Enig) 70% Mobil læring var moro 61% mLæring øker kvaliteten på eLæring 67% Læringsmål kan bli nådd ved bruk av mobil læring
30
Noen resultater fra utprøvingen
76% Tilgang til kursmateriell var lett 73% Navigasjonen var lett 78% Grafikk og illustrasjoner var nødvendig 80% mLæring øker tilgangen
31
Mobile Learning in Mainstream Education (2007)
Bruk av mobil teknologi i kurs som er allment tilgjengelige How-to guide for utvikling av kurs SMS/MMS kommunikasjon Påminnelser om eksamensdatoer Resultater Bruk av oppgaver Lær og lære 11. mai 2006
32
Spørsmål Q&A Se gjerne vår nettside for mer informasjon:
Presentasjonen er tilgjengelig fra: Se gjerne vår nettside for mer informasjon: 11. mai 2006
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.