Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI 1001 Datasystemer og informasjonssystemer Arild Jansen Arild Jansen , AFIN, UiO Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan Innhold Litt om bakgrunnen Hvorfor et digitaliseringsprogram? Hva inneholder programmet? Hvordan skal det gjennomføres? Pensumstoff Regjeringens digitaliseringsprogram. Se også : St. meld 23 ( ), kap. 1 og 8 DRI Arild Jansen, AFIN ,

2 Litt bakgrunn- spørsmål
Hva er digitalisering ? Når startet digitaliseringen av forvaltningen? Har vi hatt tidligere digitaliseringsprogram ? Hva er hovedmålene for programmet ? Hvem har ansvaret for digitaliseringsprogrammet?

3 Digitalisering Bruk av IKT – men hvordan ?
Formalisering av informasjon til data (tallverdier) Formalisering av rutiner og prosedyrer til algoritmer (entydige handlingsregler) Men også Endringer i organisering Endringer i lovverket Endringer i styring og ledelse DRI Arild Jansen, AFIN ,

4 Litt forhistorie IKT har vært brukt i forvaltningen i snart 60 år – første datamaskin ble anskaffet i 1958 for skatteberegninger Det har vært lagt fram NoU’er, St. meldinger, planer og programmer ved (u)jevne mellomrom siden midt på 60-tallet Denne forrige regjeringen («Stoltenberg II») har lagt fram St. 17 ( ) : Eit informasjonssamfunn for alle» St. meld. 19 ( ) (Forvaltningsmeldingen: Ei forvaltning for demokrati og fellesskap) og Regjeringens digitaliseringsprogram Den nåværende regjeringen Solberg har så langt sluttet seg til innholdet i disse meldingen, men har også sagt at de vil «øke tempoet» i digitaliseringsarbeidet DRI 1001 Arild Jansen, AFIN ,

5 Bort fra papir Innbyggerne skal få én digital postkasse
varsel på sms eller e-post slippe å oppgi opplysninger flere ganger trygg og god elektronisk ID offentlige tjenester hvor som helst, når som helst Ansvarlig departement : Kommunal- og moderniserings-departementet

6 Regjeringens mål – hva vil de oppnå ?
Norge skal ligge i front internasjonalt Nettbaserte tjenester skal være hovedregelen En digital forvaltning skal gi bedre tjenester Et bedre møte med offentlig sektor Frigjøre ressurser til de store oppgavene Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har ansvaret for programmet Men svært mye av innsatsen skal gjennomføres av de enkelte etatene

7 Regjeringens strategiske valg digitale forvaltning bygger på følgende prinsipper (et utvalg)
Digital kommunikasjon skal være hovedregelen for kontakt med forvaltningen (digitalt førstevalg) Forvaltningen skal tilby helhetlige og brukervennlige digitale tjenester Innlogging til offentlige nettjenester skal være enkel og sikker Alle innbyggere og bedrifter skal få post fra forvaltningen i én sikker, digital postkasse Utvikling av IKT-løsninger skal sees i sammenheng med forvaltningens arbeidsprosesser og organisering Hensyn til personvern og informasjonssikkerhet skal ivaretas Digitaliseringstiltak som har betydning for flere tjenester, skal samordnes

8 Felles tekniske løsninger
Digital postkasse Felles løsning for eID Kontaktinformasjon ett sted Altinn som teknisk plattform Felles offentlige registre (grunndataregistre) Folkeregistret (Opplysninger om alle innbyggere) Enhetsregistret (opplysninger om næringslivet og offentlige etater ) Matrikkelen (Opplysninger om eiendommer mm) …flere etter hvert ) se mer konkret: Nødvendig for å realisere digitalt førstevalg og sikker samhandling

9 Hvilket departementer har ansvaret for digitaliseringsarbeidet .
Alle departementene har ansvar for å digitalisere sine egne «tjenester» til borgerne og næringslivet Finansdepartementet må godkjenne alle større IKT- prosjekter . Kommunal- og regionaldepartementet har et overordnet ansvar for å samordne digitaliseringsarbeidet, og spesielt for enkelte felles IKT-løsninger (ikke alle!) Stortinget bevilger midler til Regjeringens arbeid gjennom statsbudsjettet Kommunene har eget ansvar og myndighet for sitt digitaliseringsarbeid, men innenfor de rammer Stortinget og regjeringen definerer

10 Hvordan ”passer” digitaliseringsprogrammet i den forvaltningsinformatiske trekanten ?

11 Dette er målene , men vil det bli slik i praksis ???
Hvordan ”passer” digitaliseringsprogrammet i den forvaltningsinformatiske trekanten ? Lettere å få innsyn i offentlig dokumenter. Bedre tilgang på offentlig data Dette er målene , men vil det bli slik i praksis ??? Offentlig tjenester mer tilgjengelig og lettere å bruke Større likhet i saksbehandling Vektlegger personvernet


Laste ned ppt "Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google