Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER"— Utskrift av presentasjonen:

1 DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER

2 Deling av markedet med konkurrenter: Eksempel
Vincent er en salgsrepresentant. På et lunsjseminar i forrige uke, møtte han Stephen som er selger i et konkurrerende selskap. Stephen og han dekker det samme området, så de støter på mange av de samme potensielle kundene, og konkurrerer om de samme anbudene. De utvekslet historier om hvor vanskelig det har vært å nå salgsmålene dette året. Stephen antydet at de begge kan bedre sjansene om å nå målene sine hvis de blir enige om å dele området seg imellom. Hvis hver av dem kun ga anbud i sin del av området, vil de begge ha en konkurrent mindre å bekymre seg for. Ideen hørtes fornuftig ut, så Vincent gikk med på ordningen.

3 Deling av markedet med konkurrenter: Diskusjon
Hva ville du gjort dersom du var Vincent? Er Stephens forslag etisk forsvarlig? Hvilke mulige konsekvenser og problemstillinger er knyttet til en slik deling av området? Ville omstendighetene vært annerledes dersom: Vincents overordnede aksepterte ordningen? Stephen og Vincent ble enige om å dele området basert på hvem som har produktene som best møter kundenes behov? Stephen nevnte i forbifarten at det var vanskelig for ham å reise til nordvestområdet, og at han derfor ikke møter kunder eller svarer på anbud der oppe så ofte som han burde. Er det OK om Vincent setter ekstra fokus på kundene i dette området, vel vitende om at han neppe vil konkurrere mot Stephen der oppe? Nei. Når konkurrenter avgjør på forhånd å fordele bud, kunder eller markeder, eller å fastsette produksjonskvoter, bryter de konkurranseregler, noe som kan føre til at de ilegges en alvorlig straff.

4 Deling av markedet med konkurrenter: Retningslinjer
I tråd med god konkurranseånd, skal Tyco-ansatte unngå: Prissamarbeid: Konkurrenter samordner priser i stedet for å konkurrere fritt og uavhengig mot hverandre Oppdeling av områder: Konkurrenter enes om å dele kunder, produkter eller geografiske områder hvor de ikke skal konkurrere mot hverandre, herunder også avtaler om begrensning av salgsmål eller markedsdeling Budfiksing: Konkurrenter enes om å samordne bud, hemmelige anbudsavtaler Misbruk av dominerende markedsposisjon: Å misbruke en stor markedsandel ved å opptre på måter som ville vært umulig hvis konkurransen var sterkere. (F. eks. opprettholde høyere priser enn det som ville vært mulig under normale konkurransevilkår, eller påtvinge kundene betingelser som de ellers aldri ville akseptert.) Siden konkurranselover og -regler er svært komplekse, bør du ta kontakt med Tycos juridiske avdeling for veiledning dersom du har spørsmål om mulige konkurransesaker.

5 Deling av markeder mellom konkurrenter: Oppsummering
Tyco engasjerer seg for et rettferdig, globalt marked. I all kontakt med våre konkurrenter, kunder og forhandlere skal vi opptre ærlig, upartisk og i tråd med gjeldende konkurranselover og -regler. Å samarbeide med konkurrenter om oppdeling av markeder, prissamarbeid eller budfiksing, strider både mot Tycos policy og konkurranselover. Ansatte som jobber med markedsføring, salg, innkjøp eller anskaffelser må være spesielt oppmerksomme på gjeldende lover og regler i landene de arbeider i. Brudd på konkurranselover kan føre til alvorlig straff, både for selskapet vårt, og for personene som er involvert.

6 HVORDAN TA OPP EN SAK Det er viktig å bidra til å bevare våre Vitale Verdier og vårt omdømme. Er du vitne til noe du synes er ubehagelig, eller som du føler er upassende, er det mange måter du kan varsle om det. Disse måtene er: Overordnede HR-representanter Juridisk avdeling Ombudsman-kontoret eller ConcernLINE Vital Tyco Concerns-nettsiden* ( *NB: Ansatte i Frankrike, Belgia, Tyskland og Spania bør kun innrapportere økonomi-relaterte bekymringer når de rapporterer saker via ConcernLINE eller Vital Tyco Concerns nettside.


Laste ned ppt "DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google