Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
3
Kunnskapsdepartementet forutsetter at risikovurderinger skal inngå som en integrert del av høgskolens planprosesser. Dette fremgår blant annet av tildelingsbrevet fra KD for 2012 datert
5
I høgskolen skal slike vurderinger gjennomføres både på institusjons- og fakultetsnivå knyttet til årsplanarbeidet Det vises til høgskoledirektør gjennomgang vedrørende risikovurderinger og risikostyring på oppstartmøte for plan- og budsjettprosessen , jf tilsendte foiler fra seminaret.
7
For å dokumentere at risikovurderinger er gjennomført og tiltak er vurdert/iverksatt, er det avsatt et eget avsnitt i årsplanmalen under hvert virksomhetsmål til dette.
9
Dekan er ansvarlig for at det foretas risikovurderinger på fakultetene
Dekan er ansvarlig for at det foretas risikovurderinger på fakultetene. Tilsvarende er avdelingsdirektørene ansvarlig for at det foretas slike vurderinger i de administrative avdelingene i fellesadministrasjonen.
12
Anbefalt fremgangsmåte for å vurdere risiko
14
Risikovurderinger skal være reelle og basert på rimelighetsbetraktninger i forhold til de målsettingene som det er viktigst å ha fokus på i planperioden. Fastsetting og gjennomføring av tiltak skal med andre ord være tilpasset risiko og vesentlighet. Dette innebærer for eksempel at vi ikke skal bruke ressurser på å gjennomføre tiltak knyttet til risiko/tenkt risiko som
15
ikke kan påvirkes
16
anses som akseptabel/liten/ubetydelig
17
har små konsekvenser i fht måloppnåelse
18
det vil være uforholdsmessig ressurskrevende å gjennomføre tiltak for å redusere
20
Oversikten viser en mulig fremgangsmåte for vurdering av risiko.
22
Vurder om det er målområder som er særlig utsatt mht måloppnåelse og hvilke elementer/risikofaktorer som påvirker risikoen for manglende måloppnåelse.
23
Vurder om risikoen mht måloppnåelse er akseptabel, dvs er dette en risiko vi kan leve med. Dersom den er det, vil det ikke være nødvendig med særskilt oppfølging.
24
Dersom risikoen ikke er akseptabel, fastsett nivå for akseptabel risiko
25
Vurder deretter hvor alvorlig risikoen for manglende måloppnåelse er og konsekvenser av dette.
26
Fastsett hvilke tiltak som må gjennomføres for å kunne redusere risiko/bringe risiko minst i samsvar med akseptabel risiko.
29
Oppfølging og vurdering av gjennomførte tiltak
31
Tiltak fastsettes og gjennomføres for å redusere risiko for manglende måloppnåelse.
33
I ettertid er det nødvendig å vurdere om gjennomførte tiltak har bidratt til å redusere risiko for måloppnåelse eller om de har bidratt til å bringe risikoen ned på et akseptabelt nivå. Slike vurderinger skal fremgå som en del av rapporteringen.
34
En måte å dokumentere/synliggjøre risikovurderinger på
36
Under følger en kortfattet veiledning for hvordan de risikovurderingene kan gjøres. Enhetene står fritt til å velge denne metoden. Det viktigste er at vurderinger gjøres, at dette dokumenteres og at eventuelle tiltak vurderes, iverksettes og følges opp.
38
Vurderingsmetoden er i hovedsak hentet fra DFØs veiledningshefte om risikostyring
40
Vurdere sannsynlighet og konsekvens
41
Når risikoområder og faktorer er identifisert, vurder sannsynligheten for at måloppnåelsen vil kunne påvirkes og hvilke konsekvenser dette vil kunne ha mht akseptabel måloppnåelse. Når sannsynlighet og konsekvens er vurdert, kan risikonivået leses av i tabellen gitt at følgende målskalaer for å fastsette.
43
Sannsynligheten kan vurderes på en skala fra
44
Meget liten ¤ Liten ¤ Moderat ¤ Stor ¤ Svært stor
46
Konsekvens kan vurderes på en skala fra
47
Ubetydelig ¤ Lav ¤ Moderat ¤ Alvorlig ¤ Svært alvorlig
49
Når sannsynlighet og konsekvens er vurdert, kan risiko leses av i tabellen under.
51
Tabellen under viser hvordan risiko kan fremstilles skjematisk for to tenkte risikoområder X og Y. Sannsynlighet og konsekvens er vurdert slik:
53
X) Moderat sannsynlighet og ubetydelig konsekvens, gir et lavt risikonivå.
54
Y) Stor sannsynlighet og moderat konsekvens, gir et kritisk risikonivå.
56
Risiko finner vi ved å lese av sannsynlighet på den vertikale aksen og konsekvens på den horisontale aksen.
58
Sannsynlighet
59
Svært stor Risiko-nivå
60
Stor Y Kritisk Y
61
Moderat X Høy
62
Liten Moderat
63
Meget liten Lav X
64
Ubetydelig Lav Moderat Alvorlig Svært alvorlig
65
Konsekvens
68
Ved utarbeiding av høgskolens samlede årsplan for 2012 ble ovennevnte metode benyttet.
73
AMF
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.