Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER"— Utskrift av presentasjonen:

1 VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER

2

3 Kunnskapsdepartementet forutsetter at risikovurderinger skal inngå som en integrert del av høgskolens planprosesser. Dette fremgår blant annet av tildelingsbrevet fra KD for 2012 datert

4

5 I høgskolen skal slike vurderinger gjennomføres både på institusjons- og fakultetsnivå knyttet til årsplanarbeidet Det vises til høgskoledirektør gjennomgang vedrørende risikovurderinger og risikostyring på oppstartmøte for plan- og budsjettprosessen , jf tilsendte foiler fra seminaret.

6

7 For å dokumentere at risikovurderinger er gjennomført og tiltak er vurdert/iverksatt, er det avsatt et eget avsnitt i årsplanmalen under hvert virksomhetsmål til dette.

8

9 Dekan er ansvarlig for at det foretas risikovurderinger på fakultetene
Dekan er ansvarlig for at det foretas risikovurderinger på fakultetene. Tilsvarende er avdelingsdirektørene ansvarlig for at det foretas slike vurderinger i de administrative avdelingene i fellesadministrasjonen.

10

11

12 Anbefalt fremgangsmåte for å vurdere risiko

13

14 Risikovurderinger skal være reelle og basert på rimelighetsbetraktninger i forhold til de målsettingene som det er viktigst å ha fokus på i planperioden. Fastsetting og gjennomføring av tiltak skal med andre ord være tilpasset risiko og vesentlighet. Dette innebærer for eksempel at vi ikke skal bruke ressurser på å gjennomføre tiltak knyttet til risiko/tenkt risiko som

15 ikke kan påvirkes

16 anses som akseptabel/liten/ubetydelig

17 har små konsekvenser i fht måloppnåelse

18 det vil være uforholdsmessig ressurskrevende å gjennomføre tiltak for å redusere

19

20 Oversikten viser en mulig fremgangsmåte for vurdering av risiko.

21

22 Vurder om det er målområder som er særlig utsatt mht måloppnåelse og hvilke elementer/risikofaktorer som påvirker risikoen for manglende måloppnåelse.

23 Vurder om risikoen mht måloppnåelse er akseptabel, dvs er dette en risiko vi kan leve med. Dersom den er det, vil det ikke være nødvendig med særskilt oppfølging.

24 Dersom risikoen ikke er akseptabel, fastsett nivå for akseptabel risiko

25 Vurder deretter hvor alvorlig risikoen for manglende måloppnåelse er og konsekvenser av dette.

26 Fastsett hvilke tiltak som må gjennomføres for å kunne redusere risiko/bringe risiko minst i samsvar med akseptabel risiko.

27

28

29 Oppfølging og vurdering av gjennomførte tiltak

30

31 Tiltak fastsettes og gjennomføres for å redusere risiko for manglende måloppnåelse.

32

33 I ettertid er det nødvendig å vurdere om gjennomførte tiltak har bidratt til å redusere risiko for måloppnåelse eller om de har bidratt til å bringe risikoen ned på et akseptabelt nivå. Slike vurderinger skal fremgå som en del av rapporteringen.

34 En måte å dokumentere/synliggjøre risikovurderinger på

35

36 Under følger en kortfattet veiledning for hvordan de risikovurderingene kan gjøres. Enhetene står fritt til å velge denne metoden. Det viktigste er at vurderinger gjøres, at dette dokumenteres og at eventuelle tiltak vurderes, iverksettes og følges opp.

37

38 Vurderingsmetoden er i hovedsak hentet fra DFØs veiledningshefte om risikostyring

39

40 Vurdere sannsynlighet og konsekvens

41 Når risikoområder og faktorer er identifisert, vurder sannsynligheten for at måloppnåelsen vil kunne påvirkes og hvilke konsekvenser dette vil kunne ha mht akseptabel måloppnåelse. Når sannsynlighet og konsekvens er vurdert, kan risikonivået leses av i tabellen gitt at følgende målskalaer for å fastsette.

42

43 Sannsynligheten kan vurderes på en skala fra

44 Meget liten ¤ Liten ¤ Moderat ¤ Stor ¤ Svært stor

45

46 Konsekvens kan vurderes på en skala fra

47 Ubetydelig ¤ Lav ¤ Moderat ¤ Alvorlig ¤ Svært alvorlig

48

49 Når sannsynlighet og konsekvens er vurdert, kan risiko leses av i tabellen under.

50

51 Tabellen under viser hvordan risiko kan fremstilles skjematisk for to tenkte risikoområder X og Y. Sannsynlighet og konsekvens er vurdert slik:

52

53 X) Moderat sannsynlighet og ubetydelig konsekvens, gir et lavt risikonivå.

54 Y) Stor sannsynlighet og moderat konsekvens, gir et kritisk risikonivå.

55

56 Risiko finner vi ved å lese av sannsynlighet på den vertikale aksen og konsekvens på den horisontale aksen.

57

58 Sannsynlighet          

59 Svært stor Risiko-nivå

60 Stor Y Kritisk Y

61 Moderat X Høy

62 Liten Moderat

63 Meget liten Lav X

64 Ubetydelig Lav Moderat Alvorlig Svært alvorlig

65 Konsekvens

66

67

68 Ved utarbeiding av høgskolens samlede årsplan for 2012 ble ovennevnte metode benyttet.

69

70

71

72

73 AMF


Laste ned ppt "VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google